• جمعه / ۲۴ آذر ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 91092413565
  • خبرنگار : 71431

مهندسان مقیم و ناظر کجای پروسه ساختمان‌سازی قرار می‌گیرند؟

نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز برعهده شهرداری نیست

نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز برعهده شهرداری نیست

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به حوادث ساختمانی نظیر گودبرداری گفت: تنها عامل ایجاد این‌گونه حوادث عدم‌نظارت کافی و کامل توسط مهندسان ناظر و مقیم و نیز سپردن امور فنی به افراد یا پیمانکار ناوارد و غیرمتخصص است.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به حوادث ساختمانی نظیر گودبرداری گفت: تنها عامل ایجاد این‌گونه حوادث عدم‌نظارت کافی و کامل توسط مهندسان ناظر و مقیم و نیز سپردن امور فنی به افراد یا پیمانکار ناوارد و غیرمتخصص است.

مهندی فتح الله تیموری، در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره گفت: در یک دهه اخیر روند رو به رشدی در مقوله شهرسازی و توسعه شهری به ویژه در بحث ساخت و ساز اماکن جدید به وجود آمده است و در کنار آن نیز بحث تاخیر و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری مطرح شده است.

وی ادامه داد: در کنار این‌گونه اقدامات مثبت متاسفانه به دلیل عدم‌رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز و گودبرداری‌ها شاهد حوادث تلخی نظیر ریزش ساختمان‌های جانبی یا دیواره‌های محل گودبرداری‌های عمیق هستیم.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه قطعا تنها عامل ایجاد این‌گونه حوادث عدم‌نظارت کافی و کامل توسط مهندسان ناظر و مقیم و سپردن امور فنی به افراد یا پیمانکاران نا وارد غیرمتخصص است، گفت: قطعا به کارگیری روش‌ها و متدهای نوین علمی و فنی بر اساس قوانین و مقررات که استانداردهای تبیین می‌کند ایجاد خطر و حادثه برای محل گودبرداری و ساختمان‌های پیرامون آن را کاهش می‌دهد.

تیموری مقوله نظارت بر کیفیت ساخت و ساز و سایر مسائل مربوط به آن را امری دانست که بر عهده سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر است و گفت: شهرداری تنها در بحث صدور پروانه‌های ساختمانی و نظارت بر اجرای صحیح مفاد پروانه و نقشه‌های تایید شده از سوی مهندسان ذی‌صلاح و دارای پروانه اشتغال به کار مسئولیت دارد.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه امور مربوط به کیفیت ساخت و سازها بر عهده شهرداری‌ها نیست، گفت: با این وجود سازمان آتش‌نشانی تهران نیز موضوع گودبرداری‌ها را در دستور کار و سیاست‌گذاری تمام نیروهای عملیاتی خود قرار داده و در بازدیدهایی که از سوی این سازمان انجام گرفته با همکاری نواحی و مناطق شهرداری تهران تمام گودبرداری‌های پیرامون محدود ایستگاه‌ها بازدید شده و در صورت مشاهده ناامنی سریعا به مسئولان ، مالکان، مهندسان و نواحی شهرداری‌ها منعکس می‌شود.

تیموری

وی با بیان اینکه در هفت ماهه سال جاری قریب به 1150 مورد بازدید و مکاتبه پیرامون گودبرداری‌ها در سطح شهر تهران انجام گرفته است، گفت: این آمار بیانگر این است که به طور میانگین روزانه بیش از پنج مورد بازدید توسط کارشناسان آتش‌نشانی انجام شده است.

تیموری با بیان اینکه علی‌رغم تمام اقدامات این‌چنینی از ابتدای سال جاری تا مهرماه برابر ماه آبان 37 مورد حادثه گودبرداری و ریزش ساختمان‌های مجاور گفت: در مجموع این حوادث سبب کشته و زخمی‌شدن تعداد قابل توجهی از شهروندان شده است.

تیموری مناطق یک و سه شهرداری تهران را پر مخاطره‌ترین و منطقه 22 تهران را دارای کم‌خطرترین منطقه در بحث ریزش‌آوار تا پایان مهرماه اعلام‌کرد و گفت: امیدوارم مالکان و پیمانکاران به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های کارشناسان سازمان توجه داشته باشند و بر اساس ضوابط از ابتدا تا انتهای آغاز گودبرداری مهندسان مقیم و ناظر بر این عملیات نظارت داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha