• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91092111754
  • خبرنگار : 71132

/طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری/

تاکید مجلس بر عدم تداخل تصمیمات هیات اجرایی با وظایف شورای نگهبان

تاکید مجلس بر عدم تداخل تصمیمات هیات اجرایی با وظایف شورای نگهبان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز(سه شنبه) مجلس بر عدم تداخل تصمیمات هیات اجرایی مرکزی انتخابات با وظایف و اختیارات نظارتی شورای نگهبان تاکید کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز(سه شنبه) مجلس بر عدم تداخل تصمیمات هیات اجرایی مرکزی انتخابات با وظایف و اختیارات نظارتی شورای نگهبان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌عنایت‌الله هاشمی، نماینده سپیدان در جریان بررسی جزییات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد حذف تبصره 5 ماده 4 این طرح را مطرح کرد و گفت: اینکه در این تبصره آمده تصمیمات هیات اجرایی مرکزی نباید موجب تداخل در وظایف و اختیارات نظارتی شورای نگهبان شود، موضوعیتی ندارد.

مهدی دواتگری که به عنوان مخالف این پیشنهاد سخن می‌گفت اظهار کرد:‌ در اصل 99 قانون اساسی شورای نگهبان نسبت به کلیه جریان انتخابات

مجلس و ریاست جمهوری نظارت استصوابی دارد. بنابراین ممکن است تصمیمات هیات اجرایی مرکزی تداخلی در تصمیمات هیات نظارت شورای نگهبان داشته باشد و اگر این تبصره حذف شود شورا ایراد خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: چه تضمینی وجود دارد که هیات اجرایی مرکزی تصمیماتی اتخاذ نکند که در وظایف شورا تداخل نشود.

نادر قاضی‌پور که به عنوان موافق این پیشنهاد سخن می‌گفت، اظهار کرد: اصول 99 و 138 قانون اساسی اختیارات شورای نگهبان را دقیقا مشخص کرده و آوردن این تبصره اضافی است، ما نمی‌خواهیم اختیارات شورا را زیر سوال ببریم ضمن اینکه افراد هیات اجرایی افراد شاخص نظام هستند و خلاف قانون اساسی تصمیم نمی‌گیرند.

نماینمده‌ی مردم ارومیه درمجلس تصریح کرد:هیات اجرایی برای حمایت از شورای نگهبان اجرای صحیح قانون انتخابات و جلوگیری از تک‌روی‌ها به وجود آمده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری گفت: این موضوع باید تصریح شود که این قانون صرفا برای انتخابات ریاست جمهوری است و هیات اجرایی پیش‌بینی شده نیز در مورد انتخابات ریاست جمهوری صدق می‌کند و تداخلی با انتخابات شوراها که مجلس آن را برگزار می‌کند، نخواهد داشت.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز درباره‌ی این تبصره گفت که منظور طراحان این بوده که هیات اجرایی نمی‌تواند دخالتی در امور نظارتی شورای نگهبان داشته باشد.

کمیسیون شوراها و امور داخلی نیز با این پیشنهاد مخالفت کرد.

بر اساس تبصره 5 ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، تصمیمات هیات مرکزی انتخابات نباید موجب تداخل در وظایف و اختیارات نظارتی شورای نگهبان شود و درغیر این صورت این تصمیمات باطل و هرگونه اقدامی در این جهت ممنوع است.

نمایندگان پس از شنیدن نظرات مخالف و موافق با 107 با حذف این تبصره از متن قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha