• پنجشنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۱ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91091608550
  • منبع : نمایندگی سمنان

رییس دانشگاه پیام نور شاهرود: دانشجوی نقاد نباید نگاه منفی مطلق داشته باشد

رییس دانشگاه پیام نور شاهرود گفت: روز دانشجو روز تقویت روحیه استکبارستیزی و عدالت‌خواهی است.

رییس دانشگاه پیام نور شاهرود گفت: روز دانشجو روز تقویت روحیه استکبارستیزی و عدالت‌خواهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، علی شاهینی به مناسبت روز دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: دانشجو در همه دوران‌ها، آرمان و اصول مشترک و ثابت و در عین حال متناسب با هر موقعیت و زمان و وظیفه و خواسته‌هایی همسو با آن دوران دارد. در دوران دفاع مقدس دانشجویان جبهه را تبدیل به دانشگاه کردند و امروز باید دانشگاه تبدیل به جبهه شود؛ چراکه چهره دشمن در جنگ هشت‌ساله مشخص و خاکریزش قابل دیدن بود، اما دشمن در جنگ امروز به راحتی قابل تشخیص و شناسایی نیست.

وی افزود: شعار و آرمان امروز هر دانشجوی مسلمان و انقلابی پیشرفت همه‌جانبه اسلامی ایرانی بر محوریت عدالت است. روز دانشجو تقویت روحیه استکبارستیزی و عدالت‌خواهی است و لذا 16 آذر به عنوان روز دانشجو می‌تواند تقویت کننده روحیه ضداستکباری و استحکام اراده‌ها در مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی باشد.

وی گفت: تولید دانش،بومی‌سازی در فن آوری علوم، دشمن‌شناسی، بصیرت‌افزایی، تقویت ایمان و ولایت‌پذیری از مهترین وظایف دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم در موقعیت و شرایط کنونی است.

رییس دانشگاه پیام نور شاهرود ادامه داد: یکی از موضوعاتی که دانشجویان باید به آن اهتمام بورزند، نقد آگاهانه و عالمانه علوم و اندیشه‌های غربی است. اما این مهم به مقدماتی نیاز دارد که اگر به آن مقدمات توجه نشود، ممکن است به دلیل آن‌که نقد تفکر غرب به یک پشتوانه علمی نیازمند است، برخی دانشجویان در مواجهه با پاسخ‌ها، به یک تردید و بی‌هویتی دچار شوند.

وی با بیان این‌که «مقدمه نقد تفکر غرب و تولید دانش بومی، شناخت مبانی فکری اسلام است» اظهار کرد: یک دانشجوی انقلابی و متفکر باید شناخت کافی و لازم از مبانی دین مبین اسلام به دست بیاورد، سپس به شناخت و آنگاه به نقد تفکرات و علوم غربی بپردازد. البته همه دانشجویان به یک اندازه در نقد تفکر غرب وظیفه ندارند. دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری و به ویژه دانشجویان رشته علوم انسانی در مبارزه با تفکرات انحرافی و غربی نسبت به سایر دانشجویان از اولویت بیشتری برخوردار هستند. البته دستیابی به آداب و روش نقد و نگاه نقادانه و عالمانه به موضوع از دیگر شرایط نقد تفکرات غربی است.

وی افزود: دانشجوی نقاد نباید به علوم غربی نگاه منفی مطلق داشته باشد. بلکه روش صحیح و درست مطالعه و نقادی آن است که نکات مثبت و منفی که عقل جمعی آن را تایید می‌کند مورد توجه قرار گیرد و موضوعات و محورهای تفکر غربی که با مبنای اسلامی و انسانی سازگار نیست در یک گفتمان صحیح به نقد کشیده شود.

رییس دانشگاه پیام نور شاهرود،گفت: از دیگر وظایف دانشجویان توجه و ترسیم سبک و روش زندگی دینی و اسلامی است. پیشرفت همه‌جانبه ایران اسلامی با محور قرار گرفتن عدالت و نحوه رسیدن به این پیشرفت یکی از موضوعاتی است که دانشجویان با کمک اساتید حوزه و دانشگاه باید به آن بپردازد تاخواسته های مقام معظم رهبری را تامین کنند.

وی افزود: ارائه یک راهکار برای اداره جامعه و پیشرفت اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،نظامی مبتنی بر عدالت اجتماعی بر اساس مبنای اسلامی و شرعی و در عین حال بهره‌مند شدن از راهکارهای درست و عقلانی تفکرات غربی در این خصوص در شرایط فعلی از نیاز های اساسی جامعه اسلامی ایران است که این امر مهم باید به وسیله قشر تحصیل کرده و نخبگان و اساتید و دانشجویان و علمای حوزه ارائه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha