• شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91082716968

چرا «کنکور» برای آموزش پرورش خطرناک است؟

چرا «کنکور» برای آموزش پرورش خطرناک است؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برگزاری کنکور از زوایای مختلف برای آموزش و پرورش خطرناک است، ادامه این روند را یک مانع بر سر راه تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برگزاری کنکور از زوایای مختلف برای آموزش و پرورش خطرناک است، ادامه این روند را یک مانع بر سر راه تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمرد.

مهدی نوید ادهم در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اینکه عنوان می‌شود آموزش و پرورش در ارائه سوابق تحصیلی به سازمان سنجش عملکرد مناسبی ندارد، باطرح آسیب‌های فعلی کنکور اظهار کرد: برگزاری کنکور و پذیرش دانشجو با مدل و شیوه فعلی نه تنها از گذشته مورد انتقاد کارشناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت بوده، امروز نیز کماکان این انتقادها به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه کارشناسان معتقدند برگزاری کنکور به شیوه فعلی از زوایای مختلف برای آموزش و پرورش خطرناک بوده و آثار منفی برای آن دارد، افزود: اکنون که به سمت تحول بنیادین حرکت کرده‌ایم، این آسیب‌ها بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، ادامه برگزاری کنکور آنهم به شیوه فعلی را یک مانع بر سر راه تحول آموزش و پرورش برشمرد و اذعان کرد: مراجع ذیصلاح از جمله مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای مرجع باید با استفاده از یافته‌های علمی و پژوهشی و با بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی راهکار مناسبی را برای گزینش و پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های کشور انتخاب کنند.

نوید ادهم تاکید کرد: باید زمینه‌های تحول بنیادین در آموزش و پرورش بیش از پیش فراهم شود تا دانشگاه‌ها بتوانند بهترین و مناسب‌ترین نیروها را گزینش کنند و در این راستا "سوابق تحصیلی" یکی از عوامل و مولفه‌های مهم در پذیرش دانشجویان به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مدعی نیست که در همه دانشگاه‌ها و رشته‌های پرمخاطب که دارای محدودیت‌هایی است، تنها باید سوابق تحصیلی ملاک گزینش باشد، اظهار کرد: می‌توان از مدل‌های دیگری برای گزینش دانشجویان استفاده کرد که در آن سوابق تحصیلی هم مد نظر باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به افزایش کمی و کیفی دانشگاه‌ها و نبود صندلی خالی در اکثر دانشگاه‌ها، نیازی نیست با اجرای کنکور فرآیند تعلیم و تربیت در دبیرستان‌ها، مدارس راهنمایی و ابتدایی را آسیب‌پذیر کنیم و آینده 12 میلیون دانش‌آموز متاثر از آزمونی به نام "کنکور" باشند.

نوید ادهم خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مهم و مطرح در سند تحول بنیادین، شناسایی و رشد شایستگی‌های پایه در دانش‌آموزان است و با جلوگیری از حافظه‌گرایی افراطی در صدد رشد خلاقیت و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان است، لذا باید راهکاری که برای ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها پس از اخذ دیپلم صورت می‌گیرد، راهکاری همه‌جانبه باشد.

به گفته وی، سند تحول بنیادین برای همه ساحت‌ها‌ی وجودی انسان برنامه‌ریزی شده و شش ساحت تربیتی از جمله تربیت اعتقادی اخلاقی، اجتماعی سیاسی، اقتصادی حرفه‌ای، زیبایی‌شناسی هنر، زیستی بدنی و علمی فناوری برنامه‌های متنوع و جدیدی را برای نسل نوجوان و جوان تدوین کرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول به همه ساحت‌های وجودی انسان به صورت متعادل و متوازن پرداخته، اذعان کرد: فعالیت و کارکرد آموزش و پرورش متناسب با روح سند تحول است، در حالی که کنکور تنها از لحاظ علمی و حافظه‌گرایی، دانش‌آموزان را ارزیابی می‌کند.

نوید ادهم با تاکید بر اینکه باید راهکار مناسبی برای بحث کنکور و حذف آن و یا جایگزینی با طرح دیگری ارائه شود، وضعیت فعلی و مدل کنونی کنکور را نه تنها متناسب با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارزیابی نکرد، بلکه آن را مانعی مهم بر سر برنامه‌های این این سند مادر عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha