• جمعه / ۲۶ آبان ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 91082616627
  • خبرنگار : 71457

واکنش‌ها به حملات رژیم صهیونیستی به غزه

ترکیه: این حملات جنایت علیه بشریت است/ دعوت غرب به خویشتن‌داری

ترکیه: این حملات جنایت علیه بشریت است/ دعوت غرب به خویشتن‌داری

در شرایطی که آنکارا حمله‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم و این اقدامات را«جنایتی علیه بشریت» برشمرد، واشنگتن با دفاع از رژیم صهیونیستی از قاهره خواست تا از نفوذ خود در منطقه برای پایان بخشیدن به درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین استفاده کند.

در شرایطی که آنکارا حمله‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم و این اقدامات را«جنایتی علیه بشریت» برشمرد، واشنگتن با دفاع از رژیم صهیونیستی از قاهره خواست تا از نفوذ خود در منطقه برای پایان بخشیدن به درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه عصر پنج‌شنبه در تماس تلفنی با محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر در خصوص رخدادها در نوار غزه و اراضی اشغالی بحث و مذاکره کرد.

رئیس جمهوری فرانسه ضمن ابراز نگرانی شدید از شرایط موجود اسرائیل و فلسطینیان را به خویشتن داری فراخواند و بر نقش مصر در کاهش ناآرامی‌ها تاکید کرد.

اولاند همچنین بر این مسئله تاکید کرد که تمام تلاش‌های جامعه بین‌المللی باید برای جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز متمرکز شود.

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه نیز گفت: نه تنها نمی‌توان عملیات نظامی اسرائیل علیه نوار غزه را توجیه کرد بلکه باید به شدت آن را محکوم کرد. با تداوم حمله‌ها،‌ خطر بحرانی شدن اوضاع وجود دارد.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه حمله‌های رژیم صهیونیستی قابل پیش‌بینی بوده است، گفت: اسرائیل از قبل بسیار در خصوص حمله‌ها سخن گفته بود.

عبدالله گل شدیدتر شدن حمله‌های خصمانه رژیم صهیونیستی را بعید ندانست.

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه حمله‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم و این حمله‌ها را «جنایتی علیه بشریت» برشمرد.

داوود اوغلو در مصاحبه با خبرنگاران در حاشیه نشست سران سازمان همکاری اسلامی در جیبوتی اظهار کرد: حمله‌ها در غزه که اکنون به یک زندان باز تبدیل شده است، جنایتی علیه بشریت تلقی می‌شود که ساکنان را مورد هدف قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش حمله‌های رژیم صهیونیستی نشانگر میزان اقدامات خصمانه تل‌آویو است، خاطر نشان کرد: نمی‌توان تصور کرد که صلح در خاورمیانه با وجود این کشتارها و تجاوزها برقرار شود.

از سوی دیگر آمریکا از مصر خواست تا از نفوذ خود در خاورمیانه برای کمک به پایان بخشیدن اقدامات خشونت‌آمیز میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها استفاده کند.

مارک تونر،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطر نشان کرد: ما از مصر می‌خواهیم تا از نفوذ خود در منطقه برای جلوگیری از اقدامات خشونت‌آمیز استفاده کند.

وی تصریح کرد: این درخواست محور تماس تلفنی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با محمد کامل عمرو، همتای مصری‌اش بوده است.

مارک تونر بر موضع آمریکا مبنی بر لزوم توقف پرتاب موشک از سوی جنبش حماس به سوی اراضی اشغالی تاکید کرد و گفت: واشنگتن بر این باور است که دولت مصر همچنان به معاهده صلح با اسرائیل پایبند است.

وزیر دفاع آمریکا نیز در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: خشونت در نوار غزه باعث نگرانی ما می‌شود.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا که به آسیا سفر کرده است تا طرح‌های آمریکا را در منطقه آسیا، اقیانوسیه اجرا کند نسبت به تحولات جاری در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

وی در گفت‌وگو با شبکه صدای آمریکا گفت: هر زمانی که خشونت در خاورمیانه آغاز می‌شود، باعث نگرانی ما می‌شود و تفاوتی نمی‌کند که علت آن چه باشد چرا که مشخص نیست که سرانجام این خشونت‌ها به کجا ختم می‌شود. این خشونت‌ها نشان می‌دهد که باید یک راه‌حل بلند مدت برای مناقشه اسرائیل - فلسطین در نظر گرفته شود. با این حال امیدوارم هر دو طرف متوجه باشند که خشونت راه‌حل نهایی برای حل مشکلات در خاورمیانه نیست. همچنین امیدوارم که آنها به پای میز مذاکره بازگردند و توافقنامه صلح دائمی را پذیرفته و باعث برقراری صلح دائمی در این منطقه شوند.

پانه‌تا همچنین با ابراز نگرانی از شرایط جاری در سوریه گفت: ادامه درگیری‌های مرزی میان ترکیه و سوریه نیز مایه نگرانی آمریکاست.

وی با اشاره به اینکه ترکیه از ناتو برای استقرار موشک‌های پاتریوت در مرزهایش با سوریه درخواست داده است، گفت:‌ آمریکا از این درخواست دولت آنکارا حمایت می‌کند و مذاکرات با ترکیه در جریان است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت: آنها از ما درخواست کرده‌اند تا بررسی کنیم و ببینیم که آیا می‌توانیم تسلیحات دفاع موشکی در اختیار آنها قرار دهیم یا خیر. ما با آنها همکاری می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم کمک‌هایی را به آنها ارائه کنیم.

وی همچنین از تشکیل ائتلاف جدید مخالفان سوری ابراز خوشحالی کرد و گفت: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که 30 میلیون دلار دیگر کمک‌های بشردوستانه به سوری‌ها اختصاص می‌دهد.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز در تماس با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از نگرانی شدیدش در قبال اقدامات خشونت‌آمیز در غزه سخن گفت و خواهان پایان بخشیدن به کشتار غیرنظامیان شد.

سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس گفت: کامرون در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی‌اش از اظهارات ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس مبنی بر آنکه "حماس مسئول اصلی بحران است"، سخن گفت.

وزارت خارجه انگلیس، پرتاب موشک به سوی اسرائیل را محکوم کرده و حماس را مسئول بروز درگیری و خشونت در غزه دانسته است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس از رژیم صهیونیستی نیز خواسته که تنش را مهار کند و مراقب قربانی شدن غیرنظامیان باشد. هیگ با ابراز نگرانی عمیق از شرایط موجود در غزه و جنوب اسرائیل، از کشته شدن غیرنظامیان در هر دو سو اظهار تاسف کرده است.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز از بالاگرفتن مناقشه خاورمیانه ابراز نگرانی کرده و افزوده که نباید گذاشت منطقه را موج جدید خشونت فراگیرد. وستروله طرفین این تنش را به خودداری فراخوانده و تاکید کرده که آلمان کلیه تحولات مربوط به این درگیری را به دقت دنبال می‌کند.

روسیه با "نامتناسب" خواندن حملات هوایی اسرائیل به مواضع فلسطینیان، این حملات را محکوم کرده است. مسکو هم‌زمان حملات حماس را نیز محکوم کرده و گفته که سناریوی خشونت در غزه قابل پذیرش نیست.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرده که حملات باید هرچه زودتر متوقف شوند زیرا قربانیان آن، مردم عادی از هر دو سو هستند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در واکنش به حملات مرزی اسرائیل به نوار غزه تاکید کرد: طرف‌های درگیر باید از تشدید خشونت‌ها در نوار غزه امتناع کنند.

پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد: رهبران فلسطین و اسرائیل باید در خصوص تنش‌های موجود در نوار غزه هرچه سریعتر گفت‌وگو کنند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر شد و از آنها خواست تا هرآنچه در توان دارند برای عادی سازی شرایط انجام دهند.

چین از حمله اسرائیل به غزه عمیقا ابراز نگرانی کرده و مقامات این کشور را به خویشتنداری فراخوانده است.

وزارت خارجه چین با محکوم کردن هر اقدامی که موجب کشته شدن غیرنظامیان شود، طرفین نزاع و به ویژه اسرائیل را به پرهیز از گسترش درگیری دعوت کرده است.

سازمان ملل متحد نسبت به "پیامدهای فاجعه‌بار" این درگیری هشدار داده است.

جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت، تاکید کرد که شرایط حاد کنونی را نباید دست‌کم گرفت. دیپلمات‌های سازمان ملل به رسانه‌ها گفته‌اند که در جلسه شورای امنیت، اوضاع غزه به شدت تهدیدآمیز ارزیابی شده است.

دولت مصر در واکنش به حمله اسرائیل به غزه، سفیر خود از تل‌آویو را فراخواند و خواستار نشست فوری شورای امنیت در این زمینه شد. محمد مرسی گفته که اسرائیل باید متوجه باشد که مصر هیچ تعرضی علیه امنیت و ثبات منطقه را تحمل نخواهد کرد.

سفیر و معاون سفیر اسرائیل در مصر نیز از بیم بروز خشم مردم مصر، قاهره را ترک کردند و به اسرائیل بازگشتند.

میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان نیز حمله اسرائیل به نوارغزه را "وحشیانه" خوانده و محکوم کرده است. وی گفته است: جنگ و ترور هیچ‌گاه به صلح عادلانه و جامع منتهی نخواهند شد.

حزب‌الله لبنان نیز رژیم صهیونیستی را متهم به "جنگ نابودکننده" کرده و دولت اردن هم این اقدام اسرائیل را تهدیدی برای امنیت کل منطقه خوانده است.

دولت سوریه حمله اسرائیل را "جنایت وحشیانه" خوانده است. شورشیان سوری در این میان، نگرانند که درگیری در غزه، توجه جهانی به آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز جامعه جهانی را به ادای مسئولیت در قبال صلح و امنیت بین‌المللی دعوت کرده‌اند.

دولت قطر خواستار آن شده که تعرض اسرائیل بدون پاسخ نماند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم که در سفر اروپایی خود به سر می‌برد، سفر خود را با بروز تنش ناتمام گذاشت و به رام‌الله بازگشت.

ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هشدار داد که رهبران حماس مسئول جلوگیری از حملات موشکی هستند و در صورت ادامه آن بهای گزافی خواهند پرداخت.

طاهر النونو، سخنگوی دولت حماس اظهار کرد: یک هیئت از کابینه تونس روز یکشنبه برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین به نوار غزه می‌آیند.

تونی بلر، فرستاده کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه از جنبش حماس خواست تا به پرتاب موشک از نوار غزه به اراضی اشغالی پایان دهد.

بلر اظهار کرد: اگر پرتاب موشک از غزه به سوی شهرها و روستاهای اسرائیل ادامه یابد، افزایش اقدامات تل آویو نیز پاسخ آن خواهد بود من از اقداماتی که علیه جنبش حماس انجام می‌شود، آگاه هستم اما واکنش به اعمال فشارها نباید پرتاب موشک باشد و باید یک راه حل دیگری پیدا کرد!

دولت وحدت ملی یمن نیز حمله‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم و بر حمایت مردم یمن از "بردران خود در فلسطین" تاکید کرد.

یک منبع مسئول دولت یمن در بیانیه‌ای مطبوعاتی از جامعه بین‌المللی خواست تا به مسئولیت‌های خود در متوقف کردن اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی عمل کند.

اتحادیه اقلیت‌های فلسطینی در آلمان از تمام اتحادیه‌ها و سازمان‌های حقوقی فعال در اروپا خواست تا امروز (جمعه) تجمع اعتراض آمیزی در مقابل سفارت خانه آمریکا در برلین، برای محکوم کردن حمله‌های رژیم صهیونیستی به غزه و سکوت بین المللی و آمریکایی نسبت به این جنایت‌ها برگزار کنند.

مردم یمن از بامداد امروز به صنعا، پایتخت این کشور آمد‌ه‌اند تا تظاهراتی میلیونی با عنوان «با هم به یاری مردم فلسطین بشتابیم» بعد از نماز جمعه در خیابان «ستین» بزرگترین خیابان پایتخت و میدان «التغییر» برگزار کنند و به این وسیله مخالفت خود را با حملات رژیم صهیونیستی به مردم بیگناه غزه، اعلام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha