• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91082314539

رییس جمعیت توسعه علمی ایران:

بسیاری از خشونت‌ها و جنگ‌ها، ریشه در شکاف علمی دارد

بسیاری از خشونت‌ها و جنگ‌ها، ریشه در شکاف علمی دارد

رییس جمعیت توسعه علمی ایران، مهمترین وظیفه نهاد علم در جامعه را ایجاد فرصت تحصیل علم برای همگان عنوان کرد.

رییس جمعیت توسعه علمی ایران، مهمترین وظیفه نهاد علم در جامعه را ایجاد فرصت تحصیل علم برای همگان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر جعفر توفیقی که در نشست تخصصی «علم در خدمت صلح و توسعه» در دفتر کمیسیون ملی یونسکو سخن می‌گفت با تاکید بر اینکه آموزش، مهمترین عامل ظرفیت‌سازی و توانمندسازی انسان‌هاست، گفت: مهمترین کار علمی هر دولتی باید فراهم کردن امکان آموزشی برای همه افراد جامعه باشد که نخستین گام در تحقق عدالت اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه صلح و توسعه پایدار یک فرهنگ زندگی و یک شیوه برای زیستن است، خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از صلح و توسعه پایدار به میان می‌آید، افزون بر علم، اقتصاد و نظام سیاسی نیز در برقراری آن موثر هستند.

توفیقی توضیح داد: رژیم‌های سیاسی به جای آن که با انباشت تسلیحات به فکر حفظ امنیت و صلح باشند باید بر سرمایه مردم تاکید کنند. اگر علم یکی از ارکان صلح و توسعه پایدار است، یک رکن دیگر آن اقتصاد سبز و نظام سیاسی انسان محور و صلح محور است.

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه چند نکته در نقش علم در صلح و توسعه پایدار دخیل است، توضیح داد: یکی از معضلات زیست محیطی تکنولوژی‌هایی هستند که پسماند آ‌نها صفر نیست. البته پیشرفت‌های زیادی در این زمینه شده اما بسیاری از صنایع بزرگ کشور مانند پارس جنوبی همچنان آلاینده هستند.

توفیقی ادامه داد: امروز با ناهنجاری‌های زیادی در موضوع احساس تعهد و مسوولیت روبه‌رو هستیم که از آن به عنوان اخلاق یاد می‌کنیم. بخشی از مردم ما آگاهی و تعهد لازم را برای حفظ محیط زیست ندارند و یکی از کشورهایی هستیم که کمترین میزان تعهد را در این زمینه احساس می‌کنیم.

به گفته وی فرهنگ تعهد و اخلاق باید از مدرسه که مهمترین کانون اخلاق و تربیت است شکل بگیرد. ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها، نظام تعلیم و تربیت است.

رییس جمعیت توسعه علمی ایران با بیان اینکه ریشه بسیاری از خشونت‌ها و نبود صلح، فقدان عدالت اجتماعی است، گفت: نبود عدالت اجتماعی یکی از مهمترین نتایج شکاف دانش است. انسان‌ها باید در شرایط یکسان برای کسب علم و توانمند شدن قرار بگیرند.

توفیقی ادامه داد: نهاد علم، ظرفیت‌ساز است و وقتی سرمایه‌های انسانی تقویت می‌شوند، امکان رقابت و کسب فرصت خواهند داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha