• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۱ / ۱۷:۲۹
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91082113392
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

رییس سازمان قضائی نیروهای مسلح کشور:

کاهش یک دهمی آمار زندانیان جرایم مالی در نیروهای مسلح آذربایجان غربی

کاهش یک دهمی آمار زندانیان جرایم مالی در نیروهای مسلح آذربایجان غربی

رییس سازمان قضائی نیروهای مسلح کشور، یکی از راه‌های قطعی جلوگیری از مفاسد مالی را امر به معروف و نهی از منکر دانست.

رییس سازمان قضائی نیروهای مسلح کشور، یکی از راه‌های قطعی جلوگیری از مفاسد مالی را امر به معروف و نهی از منکر دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی در نوزدهمین «مجمع پیشگیری از وقوع جرم» که در سالن امام علی (ع) نیروی انتظامی استان برگزار شد، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری ماه محرم، هدف و فلسفه قیام امام حسین (ع) را امربه معروف و نهی از منکر بیان کرد و افزود: امیدواریم در هفته امر به معروف و نهی از منکر بتوانیم به هدف قیام امام حسین(ع) برسیم.

وی همه اقشار جامعه اسلامی را در احیاء و عمل به امر به معروف و نهی از منکر دخیل دانست.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) « امر به معروف و نهی از منکر فریضه بزرگی است که سایر فرایض به وسیله این فریضه اقامه می‌شود و راه‌ها بوسیله این فریضه در امنیت قرار می‌گیرد و کسب‌ها با این فریضه حلال می‌شود» گفت: جلوگیری از باندبازی، فساد و حرام خواری از موضوعات پیشگیری از وقوع جرم است که اگر مردم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر یاری کننده دستگاه قضائی باشند بهتر می‌توان با اینگونه جرائم مقابله کرد.

بهرامی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشینه برگزاری مجمع‌های پیشگیری از وقوع جرم اشاره و تصریح کرد: برگزاری این مجمع‌ها از سال 77 آغاز شده که از سال 79 تاکنون بطور سالیانه برگزار می‌شود که مجموع این جلسات امسال به 19 رسیده است.

وی برگزاری این مجمع‌ها را در پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح موثر و از برقراری ارتباط بسیار عمیق این همایش‌ها با مجموع نیروهای مسلح خبر داد.

وی در همین راستا به کاهش یک دهمی آمار زندانیان جرایم مالی در نیروهای مسلح آذربایجان غربی اشاره کرد و این امر را حاکی از موفقیت برگزاری این گردهمایی‌ها دانست.

رییس سازمان قضائی نیروهای مسلح کشور، حفظ نیروهای مسلح را از وظایف مسئولین این سازمان عنوان کرد و افزود: همان طور که ما مسئول حفظ جان آنها هستیم باید مسئول روح و روان کارکنان این سازمان نیز باشیم و آنها را از آسیب‌های احتمالی در امان نگاه داریم.

وی در ادامه از نیروهای مسلح به عنوان سرمایه‌هایی که در دستان این سازمان است یاد و تشریح کرد: اگر به احتمالی افرادی که در سطوح بالا هستند مرتکب به جرمی شوند، از طرفی آن دسته از افراد دیگر نمی‌توانند در آن پست انجام وظیفه کنند و همچنین شایستگی ارتقا به پست بالاتر را نیز از دست خواهند داد لذا خسارات جبران ناپذیری را بر نظام وارد می‌کنند چرا که نیروهای متخصص به آسانی پیدا نمی‌شود.

وی تاکید کرد: باید تمام زمینه‌هایی را که امکان دارد نیروهای مسلح مرتکب جرم شوند را از بین ببریم.

بهرامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مفاهیم مختلف عدالت، گفت: بارزترین مفهوم عدالت در میان اقشار مختلف بدین شکل است که انسان زمانی کامل می‌شود که ملکه نفسانی عدالت در او بوجود آید و وظیفه قاضی تحقق عدالت در خودش قبل از رسیدن به منصب قضاوت است.

وی در ادامه از دیگر مفاهیم عدالت که در منابع فقهی و حقوقی ما وجود دارد به قرار گرفتن هر چیز در جایگاه خودش اشاره کرد و افزود: قرار گرفتن هرکسی بر اساس شایستگی در جایگاه خودش یکی از کارهایی است که ما باید انجام دهیم.

وی تاکید کرد: کسی که عهده‌دار مسئولیت مالی می‌شود باید علیم، آکاه و توانمند به مسائل مالی باشد و هرکسی باید با توجه به حیطه و مسئولیتش عالم و توانمند باشد.

رییس سازمان قضائی نیروهای مسلح کشور، همچنین رسیدن به توفیق در مباحث مالی یک کشور را معطوف به توجه در این معیار « قرار گرفتن هر کس در جایگاه خود بر اساس شایسته سالاری» دانست و از ضروریات شمرد.

وی از دیگر وجوه عدالت به مساوات اشاره و تصریح کرد: کسی که مسئولیت کنونی جامعه اسلامی را بر عهده می‌گیرد باید همه مردم را به یک چشم ببیند زیرا که همه مردم در برابر حقوق عمومی یکسان هستند.

وی رعایت حقوق و رساندن هر ذی حقی به حق خود را از دیگر مصادیق عدالت عنوان کرد و افزود: رعایت حقوق متقابل به معنی رساندن حقوق مردم توسط زمامدار و رساندن حقوق زمامدار توسط مردم از راه‌هایی است که منجر به پدیدار شدن دین می‌شود.

بهرامی همچنین ادامه داد: در صورت رعایت این حقوق حق بین مردم عزیز می‌شود و راستی و صداقت در جامعه نهادینه می‌شود.

رییس سازمان قضائی نیروهای مسلح کشور همچنین با بیان این‌که «رعایت حقوق متقابل منجر به برقراری نشانه‌های عدالت و استواری سنت پیامبر(ص) می‌شود» گفت: در این وقت است که روزگار اصلاح می‌شود و مردم در تداوم حکومت امیدوار و دشمن در آرزوهای خودش مایوس می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha