• جمعه / ۱۹ آبان ۱۳۹۱ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91081911823
  • خبرنگار : 71132

/همایش تبیین طرح مناسک/

حق‌شناس: نیازمند اجماع عمومی قاطبه ملت هستیم/گفتمان ما در 92 متفاوت از گفتمان 88 است

حق‌شناس: نیازمند اجماع عمومی قاطبه ملت هستیم/گفتمان ما در 92 متفاوت از گفتمان 88 است

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به شرایط کشور در ابعاد مختلف گفت که اصلاحات تنها راه خروج از بحران است.

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به شرایط کشور در ابعاد مختلف گفت که اصلاحات تنها راه خروج از بحران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدجواد حق‌شناس در همایش ملی تببین طرح مناسب که از سوی حزب مردم‌سالاری برگزار شد، با تشریح رابطه نظام بین‌الملل و نظام جمهوری اسلامی در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروز پیش از اینکه اصلاح‌طلبان نیاز به حضور در انتخابات داشته باشند، مردم نیاز به حضور اصلاح‌طلبان دارند؛ بنابراین باید از فرصت پیش رو استفاده حداکثری را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: با پایان جنگ جهانی دوم، نظام بین‌الملل وضع جدیدی را تجربه کرد و به دو بخش شرقی و غربی تبدیل شد. ایران در این دوره مورد توجه قرار گرفت و به یکی از بازیگران مهم دنیا تبدیل شد تا جایی که در سال‌های دهه 50 ایران نقش ژاندارم منطقه را ایفا کرد. اما در دوره محمدرضا پهلوی به شاخصه‌های لازم در ابعاد سیاسی و اجتماعی بی‌توجهی شد و در نتیجه یکی از استبدادی‌ترین حکومت‌های جهان را سامان داد و کشور از نظر سیاسی به قهقرا رفت. ما در آن تاریخ از نظر اقتصادی شاخص‌های خوبی داشتیم اما در حوزه سیاسی روز‌به‌روز پس رفتیم تا اینکه در سال‌های 56 و 57 مردم بر اثر افزایش فشارها با رهبری و درایت امام بزرگ‌ترین انقلاب قرن بیستم را سامان دادند.

این فعال سیاسی به دو شعار "استقلال، آزادی" و "نه شرقی، نه غربی" اشاره کرد و افزود: مردم احساس کردند نظام استبدادی مورد حمایت شرق و غرب است و باید به سمتی برود که برای استقلال و آزادی نظام بین‌الملل را به چالش بکشد. بنابراین در سال‌های اول تمام نظام بین‌الملل نفی شد. در 13 آبان 58 سفارت آمریکا توسط دانشجویان به عنوان نماد مقابله با نظام غربی اشغال شد و پس از آن جنگ هشت ساله علیه کشورمان شکل گرفت که در آن تمام دنیا با ما جنگیدند و در سال‌های آخر جنگ آمریکا مستقیما در خلیج فارس وارد عمل شد.

وی با اشاره به پذیرش قطعنامه 598 توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی یادآور شد: در آن زمان امام (ره) تصمیم گرفتند برای حفظ کشور و منافع ملی به سمت توقف چالش مستقیم و رودررو با نظام بین‌الملل بروند و بعد از آن هم در دوره‌ای به شعار سازش و صلح با عراق رسیدیم. با رحلت امام(ره) و اصلاح قانون اساسی کشور وارد مرحله دیگری شد و با حضور هاشمی رفسنجانی سفرای اروپایی به ایران بازگشتند و روابط با کشورهای عربی از سر گرفته شد، گفت‌وگوهای انتقادی با اروپا شکل گرفت و برای حضور ایران در عرصه بین‌الملل تلاش‌هایی انجام شد؛ اگرچه وزیر خارجه این دوران همان وزیر خارجه قبلی بود اما برای ارتباط مجدد با جهان تلاش‌هایی صورت گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به سال‌های پایانی دولت هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: در آن زمان برخی ترورها در اروپا، داستان میکونوس و ترور رهبران اپوزیسیون، موقعیت ایران را به بدترین وضعیت رساند. گویا دستی در کار است که رفتار خردگرایانه با چالش روبه‌رو شود. با این حال انتخاباتی که توسط هاشمی رفسنجانی اداره شد با قید شفافیت و مشارکت حداکثری منجر به دوم خرداد شد که در ادبیات سیاسی از آن به عنوان حماسه یاد می‌شود، سفرا به کشور برگشتند، گفت‌وگوها با اروپا به صورت سازنده آغاز شد و کنفرانس اسلامی به بهترین نحو برگزار شد. دولت خاتمی مظهر رابطه با نظام بین‌الملل شد و گفت‌وگوی تمدن‌ها مصوبه سازمان ملل. در آن زمان پایتخت‌های اروپا از جمله پاریس، برلین، رم و ژنو میزبان خاتمی بودند و رابطه در اوج قرار گرفت.

حق‌شناس به بروز مشکلاتی در حوزه روابط بین‌الملل در سال‌های پایانی دولت خاتمی اشاره و خاطرنشان کرد: مساله هسته‌یی، حمله طالبان به آمریکا و انفجار برج‌های تجارت جهانی ایران را در محور شرارت قرار داد اما پاسخ ایران تسلیت دولت و محکوم کردن ماجرا همانند محکوم کردن حمله عراق به کویت توسط هاشمی رفسنجانی موجب شد تهاجم بوش به ایران به سمت عراق منحرف شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از وضعیت روابط بین‌الملل در دوران حاضر ابراز عقیده کرد: با طرح هولوکاست، نابودی اسرائیل و ورق پاره خواندن قطعنامه‌های سازمان ملل، روابط ایران و تمام دنیا به حداقل رسید و ما برای جبران ناتوانی وارد روابط دیگری شدیم. ما به سمتی رفتیم که جبهه جهانی با آمدن اوباما علیه ما متحد شد و این در حالی است که بوش در دوران خود نتوانست ایران را به حاشیه ببرد اما اوباما با همراهی همه توانست به گونه‌ای عمل کند که ایران در شرایط متفاوتی نسبت به شرایط تاریخی خود از جنگ جهانی دوم به بعد قرار گیرد که نه خواسته امام(ره)، رهبری و نه عقلای اصولگرا و اصلاح‌طلب بوده است و نتیجه‌اش گریبانگیر همه ملت شده است.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی، ‌روانی و سایبری علیه کشورمان یادآور شد:‌ ما به آستانه‌ای رسیده‌ایم که جنگ ما را تهدید می‌کند و تحریم‌ها حتی در حوزه‌های دارویی به کشور تحمیل می‌شود؛ اگرچه ما به نظام بین‌الملل اشکال وارد می‌کنیم اما باید از طریق نرم‌افزاری به دنبال تغییر باشیم و نه به مقابله کشاندن آن‌ها با رفتارهای سخت‌افزاری.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه "برای رسیدن به مرحله نجات ملی نیازمند اجماع عمومی در قاطبه ملت هستیم"، گفت: این نیاز اصلاح‌طلبان نیست بلکه نیاز تمام مردم است. تنها راه اصلاح‌طلبانه از طریق انتخابات و صندوق رای می‌گذرد و رویکرد سال 92 ما هم کاملا متفاوت است و ملت برای اینکه در سال 92 به نتیجه برسد، از بحران درآید باید نگاهش را از سال 88 جدا کند. گفتمان سال 92 ما متفاوت از گفتمان سال 88 است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha