• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91081610177

اعمال فشار آمریکا و اروپا برای رفع بی‌طرفی سوییس در قبال ایران

اعمال فشار آمریکا و اروپا برای رفع بی‌طرفی سوییس در قبال ایران

افزایش فشار بروکسل و واشنگتن بر سوییس درباره اختلافات مربوط به تحریم ایران به ویژه تدابیری علیه صنعت نفت ایران بی‌طرفی این کشور را به بوته آزمایش گذاشته است.

افزایش فشار بروکسل و واشنگتن بر سوییس درباره اختلافات مربوط به تحریم ایران به ویژه تدابیری علیه صنعت نفت ایران بی‌طرفی این کشور را به بوته آزمایش گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز با اشاره به این خبر گزارش داد: در حالی که سوییس خط‌مشی غرب در رابطه با تحریم اقتصادی لیبی و سوریه را دنبال کرده است اما درباره ایران بر سیاست سنتی بی‌طرفی خود تاکید کرده و در برخی تدابیر مصوب اروپا و آمریکا مشارکت نکرده است.

واشنگتن و بروکسل (اتحادیه اروپا) در سال جاری تحریم علیه ایران را با این اتهامات که تهران به دنبال تسلیحات هسته‌یی است،‌ افزایش داده‌اند. اما ایران می‌گوید برنامه هسته‌یی این کشور صلح‌آمیز است.

اتحادیه اروپا ممنوعیتی را بر واردات نفت از ایران اعمال کرد که از ژوییه اجرایی شد. تحریم‌های جدید آمریکا به کاخ سفید اجازه می‌دهد کشورهای ثالثی را که با ایران تجارت می‌کند از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم کند.

سوییس می‌گوید برخی از این تدابیر زیاده‌روی است.

دیدیه بورکهالتر، وزیر امور خارجه سوییس به رویترز گفت: ما تحریم‌هایی را که از نظر ما زیاده‌روی است و گرایش به سمت «تغییر رژیم» دارد، به اجرا در نمی‌آوریم یا آن‌ها را به شکلی متفاوت اعمال می‌کنیم.

به ویژه این مساله درباره بانک مرکزی، محدودیت‌های مالی و تحریم نفت مطرح است.

بنابراین گزارش، دولت سوییس تصمیم گرفت به تحریم اتحادیه اروپا درباره نفت ایران در ماه ژوییه نپیوندد و بانک مرکزی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار نداد. این شکاف وقتی عمیق‌تر شد که در ماه اکتبر اتحادیه اروپا به تشدید دوباره تحریم‌ها رای داد.

وزیر امور خارجه سوییس از اظهار نظر درباره برنامه‌های سوییس برای تمدید تحریم‌ها در ماه جاری خودداری کرد.

یک منبع دیپلماتیک غربی گفت: بر کسی پوشیده نیست که آمریکا و اتحادیه اروپا با هم‌پیمان نبودن سوییس مشکل دارند. فکر می‌کنم این به دلایل اقتصادی و نمادین برای کشورهایی که شانه به شانه هم ایستاده‌اند مهم است.

یک منبع دپیلماتیک اتحادیه اروپا گفت که این بلوک درحال حاضر از سوییس در خواست می‌کند که به آخرین روند از اقدامات اتحادیه بپیوندد.

سوییس عضو اتحادیه اروپا نیست اما بروکسل می‌تواند بر سیاست بِرن نفوذ داشته باشد و علت آن اهمیت اتحادیه اروپا به عنوان یک شریک تجاری است.

در این گزارش با اشاره به این که سوییس میزبان دو شرکت نفتی ایرانی نفتیران و پتروسوییس است که در فهرست تحریم‌های اروپا و آمریکا قرار دارد آمده است، تصمیم سوییس به بی‌طرف ماندن در قبال تحریم نفتی اروپا و حضور شرکت نفتیران در ماه اکتبر در نشستی در لندن میان مقامات سوییس که مسوول سیاست تحریم‌های هستند و نمایندگان وزارت امور خارجه انگلیس، بنا به گفته یک منبع دیپلماتیک ثالث، مورد مذاکره قرار گرفت.

در تابستان سال‌جاری نیز دونالد بیر، سفیر آمریکا در برن گفت که جبهه آمریکا از این که سوییس با اقدامات اروپا علیه ایران هماهنگ نیست «دلسرد» شده است.

بی‌طرفی سوییس به نفع آمریکا بوده است و سفارت سوییس در تهران حافظ منافع آمریکا در ایران از سال1980 تاکنون بوده است.

براساس این گزارش، ژاک نرینک، یک عضو کمیته امور خارجی پارلمان سوییس گفت که اگر مردم فکر کنند که ما بی‌طرفی‌مان را تسلیم فشار آمریکا می‌کنیم این فضا حتی بزرگ خواهد بود. بی‌طرفی یک اصل بنیادین است و ما از آن فاصله نمی‌گیریم.

بنابراین گزارش، قدرت‌های غربی پیش‌تر هم بر روی سوییس به دلیل سیاستش در قبال ایران در سال های گذشته انگشت گذاشته‌اند. در سال 2007 میشل کالمی ری، که در آن زمان رییس‌جمهور و وزیر امورخارجه سوییس بود در سفری رسمی به تهران به انعقاد یک قرارداد 25 ساله گازی برای شرکت EGL سوییس کمک کرد.

در اسناد قرار گرفته روی سایت ویکی‌لیکس آمده است که یک دیپلمات آمریکایی در برن در نشستی خصوصی با کالمی‌ ری با این قرارداد مخالفت کرده وگفته است که پایان ندادن به این قرارداد تاثیر منفی شدیدی روی تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای حفظ فشار بر ایران با هدف رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک خواهد داشت.

این گزارش حاکی است EGL از آن به بعد این قرارداد را معلق کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha