• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 91081610155

گزارش ایسنا از پایان ماجرای افزایش نرخ بلیت هواپیما

پرواز 65 درصدی بلیت‌ها...

پرواز 65 درصدی بلیت‌ها...

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های بسیار در پی درخواست‌های مکرر شرکت‌های هواپیمایی افزایش نرخ بلیت هواپیما به طور میانگین 65 درصد برای مسیرهای مختلف عصر روز دوشنبه ابلاغ شد تا به این ترتیب مشکلات موجود در فروش بلیت که از هفته گذشته پیش آمده بود همچنان و البته با نرخ‌هایی جدید ادامه داشته باشد.

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های بسیار در پی درخواست‌های مکرر شرکت‌های هواپیمایی افزایش نرخ بلیت هواپیما به طور میانگین 65 درصد برای مسیرهای مختلف عصر روز دوشنبه ابلاغ شد تا به این ترتیب مشکلات موجود در فروش بلیت که از هفته گذشته پیش آمده بود همچنان و البته با نرخ‌هایی جدید ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داستان افزایش نرخ بلیت چند ماه پیش با زمزمه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد. در آن زمان ایرلاین ها خواهان شناورسازی نرخ بلیت بودند تا در سایه آن از ابتدای سال 92 طبق قانون برنامه پنجم توسعه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرایی شود. اقدامی که با اجرا نشدن فاز دوم قانون هدفمندی و ثابت ماندن نرخ سوخت منتفی شد.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و این بار نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن آن دولت را بر آن داشت تا تخصیص ارز دولتی به شرکت های هواپیمایی را متوقف کند و این به قول ایرلاین‌ها "شوک"، باعث شد شرکت‌های هواپیمایی درخواست صد درصدی نرخ بلیت را توسط سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی این صنعت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کنند.

پس از این اعلام کاپیتان حمیدرضا پهلوانی - رییس سازمان هواپیمایی کشوری – از افزایش حداکثر 50 درصدی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی خبر داد. رقمی که برای افزایش یک‌باره، از سوی متخصصان منطقی به نظر می‌رسید اما نرخ نهایی چیزی فراتر از انتظارها بود!

* و سرانجام تصمیم نهایی...

بالاخره عصر روز 15 آبان ماه اعمال افزایش 60 تا 70 درصدی نرخ بلیت از سوی شورای عالی هواپیمایی کشوری به ایرلاین ها ابلاغ شد. قیمت‌هایی که هنوز تکلیفی است و در تمام ایرلاین‌ها به صورت یکسان اعمال می‌شود.

سید عبدالرضا موسوی، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور، در گفت‌و‌گو با ایسنا با اعلام این خبر افزود: از 16 آبان ماه نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی به طور میانگین 65 درصد افزایش یافته و با نرخ جدید اعمال می‌شود. این رقم با توجه به مسیرهای مختلف و مسافت‌های متفاوت کمتر و یا بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این میزان افزایش را تایید کرده است. اما انجمن شرکت‌های هواپیمایی تنها مجری قوانین است و خبر تایید سازمان حمایت را باید از سازمان هواپیمایی کشور پرسید.

* زمان نامناسب ابلاغ و اجرا

اما نکته این است که زمان آغاز اجرای این طرح چند ساعت بعد یعنی شروع روز کاری 16 آبان ماه بود و به این ترتیب در فروش بلیت بسیاری از مسیرهای پروازی مشکلاتی به وجود آمده است زیرا بلیت‌ بسیاری از مسیر‌های هوایی به دلیل مشخص‌نشدن قیمت از سوی شرکت‌های هواپیمایی فروخته نمی‌شود.

"در حال حاضر تنها نرخ بلیت مسیر‌های پروازی پرتردد که تقاضای بالا برای سفر دارند مشخص شده است." این را مسوولان فروش آژانس‌های هواپیمایی به خبرنگار ایسنا اعلام کردند.

به گفته‌ مسوولان فروش بلیت در آژانس‌های هواپیمایی نرخ بلیت بسیاری از مسیر‌های هوایی مشخص نیست و با توجه به این‌که نرخ قبلی از سایت شرکت‌های هواپیمایی حذف شده فروش بلیت در این مسیر‌ها امکانپذیر نیست.

موسوی در این باره اعلام کرد: قیمت جدید بلیت تمام مسیر‌های پروازی داخلی مشخص شده اما به ‌روزکردن سایت و در اختیار گذاشتن آژانس‌ها چند ساعت زمان می‌برد.

وی افزود: برای اعلام دقیق قیمت‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی به آژانس‌ها برای فروش بلیت، چند ساعتی زمان‌ می‌برد برای به‌روز شدن سایت شرکت‌های هواپیمایی تا عصر امروز باید فرصت داد.

* قیمت‌های جدید مشمول پیش‌فروش‌ها نمی‌شود

مسافرانی که پیش از این بلیت تهیه کرده‌اند می‌توانند با همان بلیت و بدون پرداخت هزینه اضافه پرواز کنند. در این باره محمد خداکرمی - معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور - تاکید کرد: هیچ‌گونه تغییری در نرخ بلیت‌های پیش‌فروش شده از امروز به بعد اعمال نمی‌شود و مابه‌التفاوتی نباید از سوی مسافران پرداخت شود.

به گزارش ایسنا تاکنون سازمان هواپیمایی کشوری لیست نهایی قیمت جدید مسیرهای پروازی را اعلام نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۸-۱۷ ۰۶:۵۸

من تو عسلویه کار می‌کنم، تو ماه 25 روز سر کار هستم 5 روز می‌رفتم خونه کرج. حالا که بلیط گرون شده هی‌چوقت نمی‌تونم برم خونه. باید نصف حقوقم رو بابت کرایه بدم. نصف دیگش رو اجاره خونه. فکر کنم سالی یه بار بچه‌هامو نمی‌بينم. از دیشب که شنیدم به فکر خودکشی افتادم دعا کنید برام!

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۱۸ ۰۷:۱۹

خدایا گناه اینا چیه؟چرا اینقدر باید سختی بکشن آخه پدری که نتونه بخاطرپول زن وبچش رو ببینه.به نظرتون اونایی که راس کارن فردای قیامت چجوری میخوان جواب بدند.