• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91072617141

کتابهای کمک آموزشی خارج از لیست مجله رشد غیر استاندارد هستند

دانش‌آموزان ابتدایی نیازی به کتاب‌های «کمک آموزشی» ندارند

دانش‌آموزان ابتدایی نیازی به کتاب‌های «کمک آموزشی» ندارند

معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: تنها کتابهای کمک آموزشی که سالیانه اسامی آنها در سایت رشد و مجله رشد منتشر می‌شود، مورد تایید و کتاب‌های خارج از این لیست غیر استاندارد و غیرمجاز است.

معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: تنها کتابهای کمک آموزشی که سالیانه اسامی آنها در سایت رشد و مجله رشد منتشر می‌شود، مورد تایید و کتاب‌های خارج از این لیست غیر استاندارد و غیرمجاز است.

فاطمه رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، درباره استفاده دانش آموزان ابتدایی از کتاب‌های کمک آموزشی گفت: تالیف کتابهای جدید به گونه‌ای بوده که دانش آموزان بتوانند از طریق کتاب مطالب را بیاموزند و در بخشی از کتاب نیز بخش‌هایی با عنوان کار در منزل درج شده و چگونگی همراهی خانواده‌ها با دانش آموزان در این بخش عنوان شده است.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان ابتدایی نیازی به کتاب‌های کمک آموزشی ندارند، عنوان کرد: ممکن است در مباحث خاصی معلم و یا دانش آموز احساس کند کتاب کمک آموزشی می‌تواند برای آن مبحث مفید باشد که در این صورت تنها استفاده از کتابهای کمک آموزشی که مورد تایید سازمان پژوهش است باید تهیه شود، چرا که کتابهای خارج از تاییدیه سازمان در راستای مطالب کتب درسی نیست و دانش آموزان به پاسخ مناسب نمی‌رسند.

رمضانی تصریح کرد: تهیه کتاب‌های کمک آموزشی ناشی از نداشتن اطلاعات کافی خانواده‌ها در خصوص مطالب درسی است و تصور می‌کنم با تغییر کتاب‌ها، مطالب سخت‌تر شده و امکان همراهی فرزند خود را ندارند. این در حالی است که در کتاب‌های جدید التالیف به جای محفوظات، مطالب تفکر محور و خلاقانه وارد کتاب‌ها شده و دانش آموزان به جای حفظ انبوهی از لغات، مطالب پژوهش محور را می‌آموزند.

معاون آموزش ابتدایی دفتر تالیف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: سازمان پژوهش هر ساله در راستای سامان بخشی کتابهای کمک آموزشی اسامی آنها را در مجلات رشد منتشر می‌کند و دانش آموزان می‌توانند از این کتاب‌ها در صورت نیاز استفاده کنند.

وی به خانواده‌ها و دانش آموزان توصیه کرد از تهیه و خرید کتابهای خارج از لیست مجله رشد خودداری کنند، چرا که این کتاب‌ها ممکن است دو گانگی آموزش برای دانش آموزان به وجود بیاورد و یا با توجه به ارائه پاسخ، دانش آموزان را از فرایند حل مسائل دور کنند.

به گفته رمضانی، کتاب‌های جدید التالیف سال اول، دوم و ششم ابتدایی به گونه‌ای طراحی و تالیف شده‌اند که همه نیازهای آموزشی دانش آموزان را پاسخ می‌دهند و خانواده‌ها نباید نگران این موضوع باشند.

وی ادامه داد: بهترین کمک اولیا به دانش آموزان ارتباط آنها با معلم فرزند خود و همچنین مطالعه کتاب درسی و نحوه همراهی اولیا برای انجام کار در منزل دانش آموزان است، لذا استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی نیز توصیه نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، کتاب‌نامه‌ ابتدایی شماره 14 منتشر شده که بنابر اعلام دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی در این کتابنامه 438 عنوان کتاب آموزشی مناسب معرفی شده است.

اغلب کتاب‌های آموزشی معرفی شده در این کتاب‌نامه، نخستین بار در سال 1390 به چاپ رسیده‌اند که این تعداد کتاب از بین 829 کتاب رسیده انتخاب شده است. در این کتاب‌نامه انتشارات موزون با 42 عنوان، محراب قلم با 39 عنوان و قدیانی با 38 عنوان کتاب، بیش‌ترین سهم را در بین کتاب‌های مناسب معرفی شده در این مجموعه دارند.

همچنین بیشترین فراوانی موضوعات کتابها مربوط به علوم تجربی با 70 عنوان، مهارتهای زندگی با 65 عنوان و علوم تربیتی با 64 عنوان کتاب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha