• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 91072315180
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مصرف خرما در کشور مناسب نیست

مصرف خرما در کشور مناسب نیست

ایسنا/خوزستان مدیر نظارت بر مواد غذایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: آمارها نشان می‌دهد که سرانه مصرف خرما در استان‌های خرماخیز مانند خوزستان 25 کیلوگرم در سال و در استان‌های دیگر یک کیلوگرم است، این امر حاکی از آن است که مصرف خرما در کشور در جایگاهی که باید، نیست.

مدیر نظارت بر مواد غذایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: آمارها نشان می‌دهد که سرانه مصرف خرما در استان‌های خرماخیز مانند خوزستان 25 کیلوگرم در سال و در استان‌های دیگر یک کیلوگرم است، این امر حاکی از آن است که مصرف خرما در کشور در جایگاهی که باید، نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خوزستان، سیمین فقهی در نشستی خبری که امروز (یکشنبه، 23 مهرماه) به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد، اظهار کرد: خرما با دارا بودن ارزش غذایی فوق‌العاده باید بیش از این مورد توجه واقع شود، در حال حاضر خرما بیشتر ارزش معنوی یافته و در ماه‌های خاص یا مراسم ترحیم استفاده می‌شود در حالی که باید وارد سبد خانوار شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به برگزاری همایش ملی خرما و امنیت غذایی 26 و 27 مهرماه در اهواز، ادامه داد: محورهای اصلی این همایش نقش خرما در تغذیه، سلامت، بیماری، فنون بهینه تولید و فناوری‌های نوین، مدیریت آفات و بیماری‌ها، مدیریت ، آبیاری و تغذیه،‌ مکانیزاسیون عملیات کاشت، داشت و پس از برداشت،‌ دانش، فناوری و صنایع بسته‌بندی، فراوری و تولید فراورده‌های جدید، کنترل کیفیت و ضوابط بهداشتی خرما، مدیریت ضایعات و پسماند، اقتصاد و تجارت، بازاررسانی و چالش‌های جهانی و بررسی توکسیکولوژی خرما در مراحل مختلف کاشت،‌ داشت، برداشت و پس از برداشت است.

وی افزود: چالش‌هایی که در حوزه خرما وجود دارد در این همایش بررسی می‌شود و آخرین اطلاعات در حوزه خرما در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا در آینده از این اطلاعات در قالب کاربردی استفاده شود.

فقهی تصریح کرد: 180 مقاله به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد 150 مقاله پذیرفته شده و 200 نفر نیز در این همایش شرکت می‌کنند.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات حوزه خرما، صنایع بسته‌بندی است. خرما را می‌توان با بسته‌بندی‌های بسیار بهتری به بازار عرضه کرد تا مردم بتوانند استفاده کنند. در حال حاضر چند واحد در خوزستان موجود است که خرمای قیچی‌شده را عرضه می‌کنند ولی این تعداد کافی نیست. البته کارخانه‌ها نیز تا مشتری نداشته باشند کار بسته‌بندی را انجام نمی‌دهند و تا زمانی که مردم از کالایی استقبال نکنند، کارخانه‌ها نیز تولید نمی‌کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: در کشور سالانه یک میلیون تن خرما تولید می‌شود که 10 درصد آن صادر و 50 درصد به مصرف رسیده و 40 درصد ضایعات است. امید است که با این همایش بتوان کاری کرد که از ضایعات نیز استفاده شود.

دبیر اجرایی همایش ملی خرما و امنیت غذایی گفت: در بازاریابی خرما نیز مشکلاتی وجود دارد. خرمای ایران به صورت فله‌ای صادر می‌شود که درآمد آن نیز زیاد مناسب نیست.

وی افزود: در این همایش 10 غرفه برای کارخانه‌هایی که مجوز‌ دارند در نظر گرفته شده و دو غرفه نیز به صنایع‌دستی و مرکز تحقیقات میوه‌های گرمسیری اختصاص یافته است و سه کارگاه نیز در حاشیه همایش برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha