• جمعه / ۲۱ مهر ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91072113580
  • خبرنگار : 71132

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

سبحانی‌نیا: درگیری نظامی بین ترکیه و سوریه به سود غرب خواهد بود

سبحانی‌نیا: درگیری نظامی بین ترکیه و سوریه به سود غرب خواهد بود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که درگیری نظامی بین ترکیه و سوریه ضمن ایجاد اختلافات داخلی در ترکیه، دو کشور مسلمان را درگیر جنگ می‌کند و این نهایتا به سود غرب خواهد بود.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که درگیری نظامی بین ترکیه و سوریه ضمن ایجاد اختلافات داخلی در ترکیه، دو کشور مسلمان را درگیر جنگ می‌کند و این نهایتا به سود غرب خواهد بود.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به مجوز مجلس ترکیه به دولت برای عملیات نظامی در خارج از مرزهای این کشور اظهار کرد: شرایطی که امروز بین ترکیه و سوریه به وجود آمده خلاف آن چیزی است که در گذشته از طرف دولت ترکیه و به عنوان سیاست‌های اردوغان در جهت تلاش برای همکاری خوب با کشورهای همسایه و تقویت مبانی دوستی با این کشورها اعلام شده بود.

وی افزود: امروز ترکیه به نقطه‌ای رسیده که هم نوعی آماده‌باش را برای جنگ بین این کشور و سوریه اعلام کرده و هم با عراق با چنین وضعیتی دارد، اما این مشی‌ای که در پیش گرفته شده مغایر سیاست‌های اعلامی گذشته اردوغان است و با توجه به همکاری ترکیه با ناتو و همراهی و همسویی دولت این کشور با غرب این سیاست جدای از سیاست‌های کلی غرب در خصوص خاورمیانه و منطقه نیست.

این عضو هیات‌رییسه مجلس ادامه داد: کشورهای غربی در طول یک‌سال و اندی تلاش‌های زیادی انجام دادند تا بتوانند بشاراسد را از صحنه خارج کنند و تغییر رژیم در سوریه را در پیش گرفته‌اند آنها تا این مرحله به جایی نرسیده‌اند و به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایشان همین است که مسایل منطقه‌ای را تشدید کنند و علاوه بر مسایل داخلی، سوریه را با مسایل برون‌مرزی درگیر کنند تا بخشی از توانش را در این مسیر صرف کند و فضا برای اقداماتی از جمله براندازی، بمب‌گذاری، کشتار و مسایلی از این قبیل که ایجاد ناامنی می‌کند، فراهم شود.

سبحانی‌نیا، آمادگی ترکیه برای جنگ با سوریه را نوعی چراغ سبز به ناتو عنوان کرد و گفت: براساس برخی تحلیل‌ها این اقدامات صورت می‌گیرد تا دست ناتو در قضیه سوریه باز شود و با توجه به اینکه ترکیه همسو با ناتو و عضو ناتو است هرگونه تجاوز به خاک این کشور می‌تواند به مجموعه ناتو تلقی شود و بهانه‌ای برای دست‌اندازی در منطقه قرار گیرد.

وی یادآور شد: این موضوع هم مطرح است که اتفاقات روزهای اخیر و انفجار توپ در داخل مرز ترکیه با علامت خود آنها و توسط عوامل خودشان برای آغاز چنین طرحی و فراهم کردن مقدمات درگیری باشد تا نهایتا مجلس ترکیه هم مجوز عملیات نظامی را به دولت بدهد و دولت در این رابطه ورود کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید به اینکه آغاز جنگ با سوریه به مصلحت ترکیه، منافع ملی و مسایل داخلی و منطقه‌ای این کشور نخواهد بود اظهار کرد: این اتفاق دو کشور مسلمان را درگیر جنگ می‌کند و نهایتا این موضوع به سود غرب خواهد بود در واقع غربی‌ها می‌خواهند کاری که تاکنون نتوانسته بودند انجام دهند را از طریق ترکیه انجام دهند که به نظر من به مصلحت ترکیه نیست.

سبحانی‌نیا در پایان با بیان اینکه آغاز جنگ توسط ترکیه در این کشور اختلافات داخلی ایجاد می‌کند تصریح کرد: قطعا این درگیری‌ها در جهت خواست مردم نیست و برای طرفین هم خسارت‌هایی را در پی خواهد داشت با این اقدام نه سوریه یک روزه از بین می‌رود و نه در عین حال اینها به خواستشان می‌رسند ضمن اینکه متحمل خسارت‌هایی می‌شوند که به مصلحت هم‌گرایی منطقه نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha