• دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 91062715822

رييس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي: ادغام ايرلاين‌ به صرفه نيست

رييس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي: ادغام ايرلاين‌ به صرفه نيست

رييس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي درباره ادغام ايرلاين‌هاي كوچك و بزرگ به عنوان پيشنهاد رييس سازمان هواپيمايي كشور به منظور كاهش هزينه‌ها گفت: اين ادغام‌ها به‌طور قطع به صرفه نيست، ضمن آنكه ايرلاين‌هاي كوچك و بزرگ هيچ كدام راغب به انجام چنين كاري نيستند.

رييس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي درباره ادغام ايرلاين‌هاي كوچك و بزرگ به عنوان پيشنهاد رييس سازمان هواپيمايي كشور به منظور كاهش هزينه‌ها گفت: اين ادغام‌ها به‌طور قطع به صرفه نيست، ضمن آنكه ايرلاين‌هاي كوچك و بزرگ هيچ كدام راغب به انجام چنين كاري نيستند.

موسوي در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان دلايل نبود تمايل در شركت‌هاي هواپيمايي براي ادغام گفت: در حال حاضر و به صورت مستقل شركت‌ها انعطاف بيشتري در تصميم‌گيري و نحوه‌ برخورد و تعامل با بازار و نيز نگهداري و خريد قطعات دارند.

وي با بيان اين‌كه شركت‌هاي بزرگ‌تر مشكلات بزرگ‌تري دارند و ادغام كوچك‌تر‌ها با اين دسته از شركت‌ها منطقي نيست، افزود: شركت‌هاي بزرگ علي‌رغم ميل باطني و با توجه به همه تلاش‌ها گريبانگير مسائل و مشكلات زيادي هستند.

رييس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي تاكيد كرد: شركت هواپيمايي كه بدون مشكل باشد كه بتواند ديگر شركت‌ها را اداره كند، نداريم.

موسوي با به صرفه‌نخواندن ادغام شركت‌هاي كوچك و بزرگ هوايي پيشنهاد كرد كه ديگر فعاليت‌ها ادغام شود نه تمامي شركت‌.

مديرعامل شركت هواپيمايي زاگرس اظهار كرد: بعضي از امور شركت‌هاي هواپيمايي هم‌چون هندلينگ و كترينگ را مي‌توان به‌طور مشترك بين چند شركت انجام داد. چنين اقداماتي نيازمند سرمايه‌گذاري است كه البته با حمايت‌هاي رييس سازمان هواپيمايي كشور و مدير‌عامل شركت فرودگاه‌هاي كشور آغاز شده است.

موسوي خاطر نشان كرد: طي تعاملات انجام شده براي كاهش هزينه‌ شركت‌هاي هواپيمايي كيش اير، تابان، زاگرس و شاهد عمليات هندلينگ خود را در فرودگاه كيش ادغام كرده‌اند و قرار است ادغام فعاليت‌هاي اين شركت‌ها در فرودگاه مهر‌آباد نيز آغاز شود.

وي با بيان اين‌كه شركت هواپيمايي نفت نيز براي پيوستن به شركت‌هاي ديگر براي كار مشترك در زمينه‌ هندلينگ كانديدا شده است و در مراحل بعدي كاسپين و ايران اير‌تور نيز قصد پيوستن به اين گروه را دارند.

اين مقام مسئول معتقد است: در خدمات كترينگ نيز مي‌توان هزينه‌ها را بين شركت‌هاي مختلف سرشكن كرد. اين اقدام مي‌تواند در خدمات زميني هم‌چون ديس‌پچ با هم نيز ادغام شود، زيرا هر شركت ديس پچ مستقل نياز ندارد. اتفاقي كه الان براي ان هر شركت هزينه مي‌دهد.

به گفته‌ رييس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي يكي از هزينه‌هاي جاري شركت‌هاي هواپيمايي كه مي‌توان آن را كاهش داد در بخش خط فني پروازهاست. مي توان هواپيماهاي مشابه در شركت‌هاي مختلف را با استفاده از تجهيزات و تجربيات شركت‌ها تعمير و از نظر فني تعمير كرد.

مديرعامل شركت هواپيمايي زاگرس در بيان مثالي اظهار كرد: به‌طور مثال شركت هواپيمايي زاگرس در فرودگاه مهرآباد خدمات فني خود را به يك شركت مي‌دهد تا بتواند از امكانات شركت دوم در فرودگاه‌هاي ديگر استفاده كند و اين منجر به كاهش هزينه‌ها به شكل قابل توجه مي‌شود.

موسوي تاكيد كرد: در ادغام اين‌گونه امور شركت‌هاي هواپيمايي اعلام موافقت كرده‌اند. در اين زمينه كه از چند سال پيش طرح آن اعلام شد كاپيتان نخجواني رييس وقت سازمان هواپيمايي كشور، كمك‌هاي لازم را انجام داد و در زمان كاپيتان پهلواني رييس كنوني سازمان هواپيمايي كشور مجوز‌هاي لازم صادر شد و در حال حاضر اين كار هرچند با سرعت اندك در حال انجام است.

وي ابراز اميدواري كرد به صدور مجوز‌ها براي ادغام فعاليت‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي در بخش‌هاي مختلف فرودگاه‌ها و نيز ديگر بخش‌ها سرعت بدهند، زيرا منافع در نهايت براي همه خواهد بود و كار به رضايت‌مندي مردم منجر مي‌شود.

رييس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي تاكيد كرد: ادغام چنين خدماتي نيازمند حمايت‌هاي مالي است كه اميدواريم مسئولين مربوطه به آن توجه كنند.

** نياز به 100 ميليارد تومان براي نوسازي تجهيزات مستهلك

رييس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي خاطر نشان كرد: براي بهبود خدمات ارائه شده از سوي شركت‌هاي فرودگاهي به رقمي بين 50 تا 100 ميليارد تومان براي نوسازي تجهيزات مستهلك در فرودگاه‌ها نياز است.

به گفته‌ وي اگر اتوبوس‌هاي حامل مسافران به هواپيما مجهز به وسائل ابتدايي هم‌چون كولر باشند مي‌توانيم مسافران را در هنگام تاخير‌ها در اتوبوس‌ها نگه داريم تا سالن فرودگاه‌ها شلوغ نشده و فرصت براي ديگر هواپيماها نيز وجود داشته باشد و به اين ترتيب از تاخير‌هاي پروازي كاسته مي‌شود.

مديرعامل شركت هواپيمايي زاگرس خاطر نشان كرد: شركت فرودگاه‌ها و سازمان هواپيمايي كشور با چنين اقداماتي موافقت خود را اعلام كردند، اما براي اجرا نيازمند كمك‌هاي بخش‌هاي اقتصادي هستيم.

رييس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در پاسخ به اين پرسش كه صندوق توسعه ملي چه كمكي مي‌تواند براي حل مشكلات صنعت هوايي انجام دهد، گفت: صندوق توسعه ملي مشكلات خاصي سد راه دارد، هر چند كه رييس جمهور و مجلس شوراي اسلامي موافق آن هستند كه بخشي از وجوه صندوق توسعه ملي در تمامي بخش‌هاي صنعت هوايي هم‌چون ناوگان و فرودگاه‌ها هزينه شود.

وي تاكيد كرد: با توجه به نوسان نرخ ارز كسي راغب به استفاده از تسهيلات صندوق توسعه‌ ملي نيست مگر اين‌كه سازوكارها تغيير كند تا شركت‌هاي هواپيمايي بتوانند ريسك موجود را بپذيرند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha