یک فیزیوتراپیست با بیان اینکه میز و صندلیهای مدارس استاندارد نیستند، اظهار داشت: میز و صندلیهای موجود در مدارس متناسب با قد افراد طراحی نشدهاند و همگی اندازههای یکسانی دارند.
سارا فریدون نیا در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبر گزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به غیراستاندارد بودن میز و صندلیهای موجود در مدارس اظهار داشت: میز و صندلی استاندارد است که متناسب با قد افراد طراحی شده و صندلی آن در قسمت قوس پشتی، دارای برآمدگی باشد. همچنین سطح میز آن نیز باید 15 درجه به سمت جلو شیب داشته باشد.
وی در خصوص ویژگیهای یک صندلی استاندارد هم ابراز داشت: جنس صندلی نباید خیلی سفت و یا خیلی نرم باشد و در قسمت کمر نیز باید دارای برجستگی باشد تا بتواند قسمت گودی کمر را پر کند.
وی ادامه داد: اگر برآمدگی در قسمت پشتی صندلی وجود نداشت، بهتر است از یک بالشتک برای پر کردن قوسی کمر استفاده شود.
این فیزیوتراپیست وضعیت ایدهآل نشستن را تکیه به پشتی صندلی و رسیدن کف پاها به زمین عنوان كرد.
به گفته فریدون نیا، در هنگام نشستن مفصل زانو باید بیش از 90 درجه خم نشود و مفصل ران نیز با تنه بیش از 100 درجه زاویه پیدا نکند.
وی ایجاد قوز پشتی و مشکلات گردن را از عوارض خم شدن بیش از حد بر روی میز عنوان کرد و افزود: دانش آموزان نباید بیشتر از 20 درجه روی میز به سمت جلو خم شوند.
به گفته این فیزیوتراپیست، دانش آموزان باید هر 20 دقیقه یکبار تمریناتی را جهت رفع خستگی داشته باشند که برای انجام این کار میتوانند کتفهای خود را از پشت به هم نزدیک کنند و یا هر 20 دقیقه یکبار تنههای خود را به طرفین بچرخانند.
فریدون نیا ادامه داد: معلم باید این آگاهی را داشته باشد تا دانش آموزان بیشتر از یک ساعت در وضعیت ثابت قرار نگیرند و هر 20 دقیقه یکبار انجام حرکات کششی را داشته باشند.
انتهاي پیام
نظرات