یک عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: بازیهای کامپیوتری و برنامههای تولید شده در صدا و سیما و رسانهها با محتوای خشن، خشونت را در کودکان تقویت میکند.
مهرداد کلانتری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه پرخاشگری از شایعترین اختلالات دوران کودکی است، اظهار کرد: پرخاشگری در کودکان از اختلالات رفتاری است که همراه با بیشفعالی، رفتارهای ضد اجتماعی، نافرمانی و فرار از منزل یا مدرسه دیده میشود.
وی با بیان اینکه پرخاشگری میتواند موروثی یا از طریق الگو پذیری كودكان از محیط پیرامون ايجاد شود، تصریح کرد: کودکان رفتارهای پرخاشگرانه را از والدین خود میآموزند مانند پسری که از پدرش و دختری که از مادرش الگو میگیرد و علاوه بر این دیدن فیلمهای ترسناک، بازیهای کامپیوتری با محتوای پرخاشگرانه از دیگر عوامل الگو سازی رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان است.
این روانشناس بالینی کودك با اشاره به اینکه پرخاشگری رفتاری پسرانه است و در پسران بیش از دختران مشاهده میشود، اظهار کرد: علاوه بر الگوپذیری دو عامل ژنتیک و محیط نیز در شدت پرخاشگری کودکان موثر است.
کلانتری با اشاره به نقش والدین در تشخیص پرخاشگری در کودکان و ریشه یابی علتهای آن، عنوان کرد: اگر پرخاشگری در کودکان به درستی درمان نشود رفتارهای ضد اجتماعی و بزهکارانه در نوجوانی و اختلالات ضد شخصیتی و ضد اجتماعی در بزرگسالی را به دنبال دارد.
این روانشناس بالینی کودکان با بیان اینکه 10 تا 15 درصد کودکان پرخاشگر نیاز به درمان دارند، گفت: توجه نكردن به درمان پرخاشگری کودکان موجب بروز ناهنجاریهای رفتاری در بزرگسالی و در نتیجه پیامدهای منفی برای اجتماع و خانواده ميشود.
وی با بیان اینکه درمانهای زود هنگام و در سنین پایین نتایج مطلوبتری برای کنترل پرخاشگری دارد، افزود: والدین باید پرخاشگری در کودک را تشخیص دهند و سپس آن را ریشه یابی و مدیریت کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان پرخاشگری را در برخي سنین مانند دوران بلوغ و نوجوانی و پیشدبستانی گذرا خواند و ادامه داد: پرخاشگری میتواند از دوران پیشدبستانی تا دبستان، آغاز و در دوران بلوغ و دانشگاه به اوج خود برسد، اما کنترل پرخاشگری در سنین دبیرستان به علت تثبیت رفتار و شخصیت دشوارتر است.
کلانتری با اشاره به اینکه کودکی بهترین سن برای کنترل پرخاشگری توسط والدین در کودکان است، افزود: پرخاشگری در کودکان میتواند ناشی از عدم توجه والدین به آنها باشد و والدین باید آموزشهای لازم در این زمینه را فراگیرند تا با تقویت رفتارهای مثبت پرخاشگری کودک را کنترل کنند.
وی با اشاره به نقش انکار ناپذیر معلمان در تشخیص و درمان این اختلال، بيان كرد: علاوه بر آموزش در مدارس صدا و سیما و رسانهها نيز باید در تهیه برنامهها دقت کنند چرا که فیلمهای خشن میتواند باعث الگوسازی اشتباه و ایجاد خشونت در کودکان شود.
انتهاي پیام
نظرات