مجلس شوراي اسلامي قرار است طرح دوفوريتي توقف تعطيلات پنجشنبهها در مدارس راهنمايي و دبيرستان را بررسي و تصويب كند. طرحي جنجالي كه از همان زمان طرح از سوي وزير آموزش و پرورش با واكنشهاي مثبت و منفي زيادي رو به رو شده، در اين دو سال اخير همچنان بحث جاري خانوادهها و محافل آموزشي است.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ايران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار است بار ديگر اين طرح را بررسي كنند و در مورد ادامه يا توقف فوري اين طرح از مهرماه سال جاري تصميم بگيرند.
در همین ارتباط، يكي از معلمان نمونه كشوری در گفتوگو با ايسنا، افزایش تعطیلات رسمی مدارس راهنمایی و دبیرستان را به دلیل آنچه که وی آن را "هدر دادن اوقات مفید آموزشی" نامید، در مجموع برای نظام آموزشی کشور مثبت ارزيابي نكرد و هشدار داد که اجرای چنین طرحی ممکن است به خاطر کاهش کمیت و کیفیت تحصیلی، به تدریج سيستم آموزشی کشور را فلج كرده و شیرازه امور تحصیلی و تربیتی جامعه از بپاشد.
محمدرضا فتحی با اشاره به ضرورت افزایش ساعات تدریس به دلیل پیشرفت روزافزون علوم، تشدید رقابت میلیمتری میان داوطلبان کنکور، اجرای برنامه حذف کنکور و انتقال رقابت و مبارزه علمی از جلسات كنكور به کلاسهای درس و جدال نفسگیر دانش آموزان برای کسب معدل بالاتر جهت راهیابی به دانشگاه و ارزشی شدن مدرک تحصیلی در بین آحاد جامعه، تأکید کرد: در صورت افزایش تعطیلات، خانوادهها برای جبران عقب افتادگی تحصیلی، اجبارا به سوی آموزشگاههای آزاد و کلاسهای خصوصی هجوم آورده و متقابلا خانوادههايي که بضاعت مالی مناسبی ندارند، قطعا نسبت به شرایط موجود معترض خواهند شد، آنقدر که ممکن است با تحت فشار گذاشتن مسئولان، برنامه مذکور را ملغی کنند.
اين دبیر ریاضی با استقبال از طرح دوفوريتي مجلس براي حذف تعطيلات پنجشنبهها در مدارس راهنمايي و دبيرستان از سال تحصيلي آتي، تصریح کرد: البته تعطیلي دبستانها در روزهای پنجشنبه اقدامی منطقی و بجاست زیرا موجب تقویت بنیان عاطفی خانواده میشود، اما تسری این طرح به مقاطع دبیرستان و راهنمایی، نتیجهای معکوس، منفی و خطرناک دارد زیرا در این دوران، محصلان اغلب اوقات فراغت خود را در خارج از کانون خانواده و بویژه با گروه همسالان میگذرانند و همین، کار مراقبت از سوی والدین و مربیان را بسیار دشوار میکند. اگر چه فرزندان خانوادههای مرفه، این اوقات را معمولا در آموزشگاههای آزاد و گرانقیمت گذرانده و تداوم شيوه جاري، احتمالا با شکاف طبقاتی موجود در جامعه، نظام آموزشی کشور را در دراز مدت متأثر خواهد كرد.
فتحی با طنزآميز خواندن ادعاي كاهش مصرف انرژي با افزايش تعطيلات مدارس نيز افزود: افزایش تعطیلات مدارس، دانش آموزان عملا در تیررس آسیبهای اجتماعی قرار ميدهد چرا که زيرساختهاي فرهنگی و اجتماعی کشور برای غنی ساختن اوقات فراغت این جمعیت عظیم که در اوج دوران بلوغ جوانی هم قرار دارند کافی نیست.
اين معلم نمونه كشوري با تأکید بر اینکه نگهداری دانشآموزان از وظایف ذاتی آموزش و پرورش نیست، افزود: بهترین دوران یادگیری علوم و فنون و کسب مهارتهای زندگی، همین دوران تحصیلات عمومی است و اگر این زمان ارزشمند به هر بهانه، صرف بطالت یا تعطیلات شود، خسارت عظیمی را متوجه فرد، خانواده و جامعه خواهد کرد؛ ضرر و زیانی که با هیچکدام از معیارهای اقتصادی و پولی قابل محاسبه نیست.
انتهاي پیام
نظرات