• جمعه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91061005512

دلیلی بر زنده نبودن امام صدر نیست\ سرنخ های تازه از قضیه امام موسی صدر

دلیلی بر زنده نبودن امام صدر نیست\ سرنخ های تازه از قضیه امام موسی صدر

جنبش امل مراسمی را به مناسبت سی و چهارمین سالروز ربودن امام موسی صدر و دو همراهش شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین برگزار می کند.

جنبش امل مراسمی را به مناسبت سی و چهارمین سالروز ربودن امام موسی صدر و دو همراهش شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه صدی البلد، در این‌باره نوشت: درباره این پرونده ملی و لبنانی و عربی و اسلامی اظهارات شایعه وار بسیاری شده است که به سیر تحقیقات و سری بودن آن زیان بسیاری وارد کرده است و نه تنها سودی برای این قضیه نداشته است، بلکه تلاش های دو طرف لیبیایی و لبنانی را که با مسئولیت و جدیت تمام در این باره تلاش می‌کنند، با مشکل مواجه کرده است.

سفر رسمی اخیر وزیر دادگستری لیبی، علی حمیده عاشور که در بعدازظهر روز پنجشنبه دوازدهم ژوئیه گذشته صورت گرفت، برای تأکید بر این بود که آنچه درباره وجود جسدهایی مربوط به امام موسی صدر و دو همراهش گفته شده به هیچ وجه صحیح نیست و طرف لیبیایی دچار سوء تفاهم و اشتباه شده بوده است. و بعد از نتایج تحقیقات دی.ان.ای حکومت لیبی از این سخن بازگشته است و رئیس مجلس انتقالی، مصطفی عبدالجلیل نیز آنچه را درباره این موضوع گفته بوده است، نفی کرده است.

براساس گزارش این روزنامه سخنان رباب صدر، خواهر امام موسی صدر درباره زنده بودن امام موسی صدر در گفت وگویی تلویزیونی که چند روز پیش انجام شد، به اطلاعات مؤکد و موثقی بازمی گردد و دلایلی قاطع دارد که به زودی در روزهای آینده یا حداکثر چند هفته آینده اعلام خواهد شد.

منابع آگاه درباره سخنان خانم صدر درباره این‌که لیبی به طور مستقیم به خانواده یا به رئیس پارلمان لبنان، نبیه بری پیشنهاد کرده است که به خانواده خسارت مالی بپردازد و خانواده این را رد کرده است، تأکید می کنند که «این پیشنهاد از طرف معمر قذافی و فرزندش سیف الاسلام بوده است و به پیش از انقلاب لیبی در هفدهم فوریه سال گذشته مربوط می شود و از جانب حکومت فعلی لیبی نبوده است. این حکومت از زمان سقوط طرابلس در بیستم اوت 2011 با آغوش باز هیئت پیگیری لبنانی را که حکومت لبنان آن را تشکیل داده بود پذیرفت؛ هیاتی با ریاست وزیر امور خارجه و امور مهاجران لبنان، عدنان منصور و عضویت مدیرکل امورمهاجران، هیثم جمعه و قاضی حسن الشامی نماینده وزارت دادگستری و مسئول ارتباط و همکاری با کمیته لیبیایی متشکل از دو قاضی دادستانی ليبيایی که شایستگی و توانایی آنان روشن و مشهود است.

این منابع اضافه کرده اند: «بعد از کشته شدن قذافی در بیستم اکتبر 2011 همکاری میان این دو کمیته لبنانی و لیبیایی پایه ریزی شد و طرف لیبیایی همکاری و مسئولیت و جدیت کامل خود را اعلام کرد و تحقیقات را آغاز کرد و از بسیاری از ارکان نظام سابق که در ربودن امام موسی صدر نقش داشته اند از جمله منشی مخصوص و صندوق اسرار قذافی احمد رمضان، بازجویی کرد در عین حال که برخی از آنان از جمله عبدالله السنوسی و عبدالسلام جلود و موسی کوسا به خارج از لیبی فرار کرده بودند.»

این منابع همچنین درباره نارضایتی و نهیب هایی که خانواده امام موسی صدر اخیراً بیش از یک بار ابراز کرده و زده اند گفته اند که طبیعی است که خانواده نگران سرنوشت امام صدر باشند و این حق آنان است، زیرا هر دقیقه و هر ساعت و هر روزی که بگذرد، ممکن است بر زندگی شخصی که ربوده شده است تأثیر داشته باشد و خطرناک باشد، پس از تأخیر و اهمال نمی توان چشم پوشید. اما طرف لیبیایی این تأخیر را چنین توجیه می کند که قذافی بر اساس دیکتاتوری دیوانه وار و نظامی اطلاعاتی مبتنی بر شخص خودش عمل می کرد، نظامی اطلاعاتی که مبنای آن قتل و ربودن بود و نه اصول سازمانی. علاوه بر اینکه او کسانی را که شاهد یا عامل در عملیات ربودن امام بوده اند، از میان برده است. هرچند برخی از آنان مرده اند و برخی دیگر متواری شده اند. طرف لبنانی ناخرسندی خود را از کندی طرف لیبیایی بارها چه با تماس تلفنی چه با نامه نگاری و چه با دیدارهایی که کرده است، بیان کرده که آخرین بار آن در سفر فرزند امام موسی صدر، صدر الدین صدر به لیبی و سفر وزیر دادگستری لیبی به لبنان بوده است.

منابع مسئول این پرونده همچنین اعلام کرده اند: «ادله محکم و موثقی هست که بر وجود امام صدر در یکی از زندان های لیبی تا اواخر دهه 1990 و آغاز سال 2000 تأکید می کند. و هیچ دلیل یا سرنخی که نشانگر زنده نبودن امام صدر باشد تا به امروز وجود ندارد و ایشان اکنون در 84 سالگی به سر می برد.

این منابع در نهایت افزوده اند: ما سرنخ هایی جدی و تازه ای داریم که به زودی پس از کامل شدن آنها را اعلام می کنیم که به کشف حقایقی مفید درباره قضیه امام و دو همراهش منجر خواهد شد. با تأکید بر این‌که شرط کمیته لبنانی و خانواده امام صدر و دو همراهش جست وجوی لیبی برای دستیابی به زندان های کشف نشده است و این‌که با تمام توان آماده ادامه همکاری‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha