• جمعه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91061005448
  • خبرنگار : 71274

تصويب پيش‌نويس سند شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها/ ونزوئلا رييس بعدي "نم" شد

تصويب پيش‌نويس سند شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها/ ونزوئلا رييس بعدي "نم" شد

دومين روز كاري نشست شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران با حاشيه‌هايي همراه است كه چندان بي‌ارتباط با با فضاي برگزاري اجلاس نيست.

دومين روز كاري نشست شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران با حاشيه‌هايي همراه است كه چندان بي‌ارتباط با با فضاي برگزاري اجلاس نيست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اين مراسم با ورود سران عالي شركت‌كننده در اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در حدود ساعت 10 صبح به رياست دكتر محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور كشورمان آغاز شد

* در نوبت صبح تاكنون تعدادي از سران شركت‌كننده در اين نشست به ايراد سخنراني پرداخته‌ و نقطه‌نظرات‌شان را در امور مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي مطرح كرده‌اند. بعدازظهر امروز نيز نشست اختتاميه اين اجلاس با سخنراني رييس‌جمهور و قرائت بيانيه و سند اين اجلاس به اتمام خواهد رسيد.

* ديروز(پنجشنبه) 20 نفر از سران شركت‌كننده در اين اجلاس به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند، 50 نفر نيز امروز در نوبت سخنراني قرار گرفتند.

* رييس‌جمهور از نخست‌وزير عراق و رييس‌جمهور سريلانكا كه روز گذشته رياست جلسه بعدازظهر را بر عهده داشتند، تشكر كرد.

* عمر البشير رييس‌جمهور سودان از جمله سخنراناني بود كه امروز در اظهارات خود خواهان اصلاحات در ساختار سازمان ملل متحد شد و پس از پايان سخنراني خود رياست جلسه را در پي خروج احمدي‌نژاد از سالن اصلي برگزاري اجلاس برعهده گرفت.

* احمدي‌مقدم فرمانده نيروي انتظامي نيز در جمع خبرنگاران حاضر شد و تصريح كرد كه اجلاس تهران در كمال امنيت برگزار شده است.

* برخي از هيات‌هاي شركت كننده در اين اجلاس از برخي از مكان‌هاي فرهنگي و تاريخي كشور چه در تهران و چه در برخي از استان‌ها بازديد مي‌كنند و اين هيات‌ها فردا به كشور خود بازخواهند گشت.

* محدوديت ترافيكي از فردا در تهران كمتر مي‌شود.

* در حاشيه دومين روز نشست سران جنبش غيرمتعهدها، بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل متحد با محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار كرد.

* علي اكبر صالحي وزير خارجه كشورمان در حاشيه نشست روز جمعه سران غيرمتعهدها خبر داد كه امروز تماس تلفني بين ايرانيان ربوده شده در ليبي با خانواده‌هاي‌شان برقرار شده و آن‌ها در سلامت به سر مي‌برند و مقامات ليبيايي به ما قول داده‌اند كه اين عزيزان هرچه زودتر آزاد شوند.

علي اكبر صالحي در مورد گزارش اخير آمانو و اين‌كه در اين آن قيد شده ايران در حال پاكسازي سايت پارچين است و اين پاكسازي در صورت موافقت ايران با بازديد آژانس از اين سايت به بازديد آژانس خدشه وارد مي‌كند نيز گفت: صحبت‌هاي اين‌چنيني معناي فني ندارد. هر كس دراين زمينه متخصص باشد متوجه مي‌شود كه اين صحبت‌ها بهانه‌تراشي است و مسائلي از اين دست با پاك‌سازي و پاك كردن زدوده نمي‌شود.

* جمعي از ميهمانان شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در نماز جمعه تهران كه به امامت آيت‌الله امامي كاشاني اقامه شد، شركت كردند.

* نشست صبح روز دوم اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها حدود ساعت 2:30 دقيقه پايان يافت و ادامه اجلاس به نشست عصر موكول شد.

* عباس عراقچي معاون وزير خارجه كشورمان و ميجار معاون وزير خارجه بنگلادش در حاشيه اجلاس نم قرارداد همكاري توسعه‌اي امضا مي‌كنند كه بر مبناي آن ايران كمك‌هاي توسعه‌اي خود را به اين كشور مي‌فرستد.

* نشست بعداظهر دومين روز از اجلاس سران جنبش عدم تعهد حدود ساعت 16:30 كار خود را با سخنراني وزير خارجه تونس آغاز كرد.

*دبيركل سازمان ملل كه براي شركت در شانزدهمين اجلاس غير متعهدها به ايران سفر كرده بود در ساعات پاياني اجلاس طي نشستي خبري در فرودگاه مهرآباد اعلام كرد كه در طول سفرش به ايران ديدار‌هايي داشته و نقطه نظرات خود را به مسولان جمهوري اسلامي ايران منتقل كرده است.

وي پس از اين نشست خبري تهران را ترك كرد.

* کنستانتین شوالف، نماینده روسیه که میهمان ویژه شانزدهمین اجلاس کشورهای غیرمتعهد در تهران بود پیام ولادیمیر پوتین به این اجلاس را قرائت کرد.

* مراسم اختتاميه شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها به رياست رييس‌جمهور كشورمان حدود ساعت 9:45 دقيقه آغاز شد.

* در ابتداي مراسم اختتاميه با اعلام رييس‌جمهور كشورمان پيش‌نويس سند شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد تصويب شد.

* در ابتداي جلسه اختتاميه شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، با پيشنهاد رياست ونزوئلا بر جنبش عدم تعهد، پس از ايران، موافقت و اين مساله از سوي حاضران جلسه تصويب شد.

پس از تصويب اين بند از پيش‌نويس سند اجلاس شانزدهم، محمود احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور ـ كه رياست جلسه را بر عهده داشت، از پيشنهاد براي بر عهده گرفتن رياست جنبش «نم» استقبال كرد و اين مساله را به هوگو چاوز تبريك گفت.

بر اين اساس، ونزوئلا از سه سال ديگر، رياست جنبش عدم تعهد را به مدت سه سال بر عهده خواهد داشت و اجلاس بعدي اين جنبش در آن كشور برگزار خواهد شد.

*اختتاميه شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در ساعت 22:46 دقيقه جمعه شب با سخنراني محمود احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور ـ پس از شش روز و برگزاري در سه سطح كارشناسان، وزيران و سران، به اتمام رسيد.

* به گزارش ايسنا نشست کارشناسان ارشد كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها روز یکشنبه پنجم ارديبهشت با حضور نمايندگان بيش از 120 كشور جهان و جمعي از سازمان‌هاي بين‌المللي آغاز به كار كرد.

* در مراسم افتتاحيه اين نشست كه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، علي‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در حضور معاونين و قائم مقام‌هاي وزيران امور خارجه، ديپلمات هاي ارشد و مقامات بلند پايه سياسي كشورهاي عضو، ناظر و ميهمان و نمايندگان سازمان‌هاي بين المللي سخنراني كرد.

* محمدمهدي آخوندزاده، معاون امور بين‌الملل وزير امور خارجه كشورمان دبيركل نشست كارشناسان بود.

* با برگزاري نشست سران جنبش غيرمتعهدها ، رياست اين جنبش كه پس از سازمان ملل بزرگ‌ترين سازمان بين‌المللي به شمار مي‌رود به مدت سه سال به ايران واگذار شد.

* در نشست دو روزه كارشناسان، ديپلمات‌هاي ارشد كشورهاي عضو جنبش اسنادي را كه امروز جمعه به امضاي سران اين كشورها رسيد بررسي كردند.

* اين اسناد در سه فصل و شامل 700 بند است كه بعضي از اين مواد آن درباره مسائل جهاني، سياسي منطقه‌اي و همچنين توسعه و حقوق بشري است. در مسائل منطقه‌اي موضوعات مختلفي در سند پيش‌بيني شده است كه از جمله مباحث مربوط به فلسطين،عراق، افغانستان و سوريه بود. موضوع مربوط به كشورهاي آمريكاي لاتين و آفريقايي نيز در دستور كار قرار گرفت كه در مجموع مورد اتفاق نظر روساي هيات‌هاي شركت‌كننده قرار گرفت و در سند نهايي درج شد.

بحث‌هاي سياسي، بين‌المللي، اجتماعي، اقتصادي و همكاري هاي فرهنگي و علمي نيز در دستور كار اين اجلاس بود و كارشناسان ارشد در جهت جمع‌بندي نقطه نظرات اعضا تلاش كردند.

* اين نشست با عنوان "صلح جهاني با مشاركت عمومي" برگزار شد.

* رامين مهمان پرست، سخنگوي شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها گفت كه يكي از موضوعات عمده غيرمتعهدها بحث خلع سلاح است و اين موضوع به طور جدي در دستور كار قرار دارد. هم‌چنين بهره‌مند شدن كشورها از علوم و فن‌آوري‌هاي پيچيده و برتر مورد توجه است. دفاع از حقوق كشورها براي بهره‌مند شدن از دانش هسته‌يي و علوم صلح‌آميز مورد تاكيد كشورهاي عضو است.

*به گزارش ايسنا، نشست وزرای خارجه روزهای هفتم و هشتم و نشست سران نیز روزهای نهم و دهم با حضور نمایندگان 120 کشور عضو در تهران برگزار شد.

* استقبال خبرنگاران خارجي و داخلي براي پوشش اين اجلاس بسيار چشم‌گير بود و حضور گسترده‌اي در محل برگزاري اجلاس داشتند.

اين گزارش از لحظه ارسال به مرور كامل شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۶-۱۳ ۰۱:۰۰

سلام، خسته نباشید، از کلیه کسانی که در برپایی این اجلاس مهم همکاری کردند من به عنوان یک ایرانی تشکر می‌کنم. این اجلاس یک افتخار برای ایران و ایرانی بود. موفق باشید.