• جمعه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91061005385
  • خبرنگار : 71417

درخواست عمر البشير براي اصلاح ساختار سازمان ملل

رئيس‌جمهور سودان خواهان اصلاحات در ساختار سازمان ملل متحد شد.

رئيس‌جمهور سودان خواهان اصلاحات در ساختار سازمان ملل متحد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عمر البشير طي سخناني در شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد، گفت: سازوكار بين‌المللي بدون توسعه فعاليت‌هاي مجمع عمومي و شوراي امنيت سازمان ملل متحد به طور صحيح محقق نمي‌شود.

عمر البشير پس از پايان سخنراني خود رياست جلسه را در پي خروج احمدي‌نژاد از سالن اصلي برگزاري اجلاس برعهده گرفت.

وي در ادامه خاطرنشان كرد كه دموكراسي در چارچوب گفت‌وگوهاي بين‌المللي قابل تحقق است و جهان بايد به دنبال برقراري نظامي متعادل و متوازن با توانايي رويارويي با چالش‌هاي بين‌المللي باشد و در چنين نظامي بايد قدرت و قوانين بين‌المللي مورد توجه قرار گيرد.

رئيس‌جمهوري سودان به كارگيري استكبار و تهديد را مساله مردود و غيرقابل قبول دانست و نسبت به اقدام‌هاي خارج از چارچوب قوانين بين‌المللي و قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد ابراز نگراني كرد.

وي همچنين اعلام كرد: تغييرات آب و هوايي مشكلي اساسي است كه ملت‌هاي ما را به چالش مي‌كشد.

عمر البشير همچنين خواهان افزايش همكاري‌هاي بين‌المللي با هدف رويارويي با چالش‌هاي بين‌المللي نظير تروريسم شد و ترويج تروريسم را خطري بزرگ براي جوامع بين‌المللي قلمداد كرد.

رئيس‌جمهوري سودان اعلام كرد: لازم است جامعه بين‌المللي تدابيري را براي مبارزه با تروريسم و مبارزه با اشغالگري بيگانه اتخاذ كند.

عمر البشير با اشاره به مساله فلسطين اعلام كرد كه دولت دارفور همواره از حقوق فلسطين در مقابل اسرائيل دفاع مي‌كند و حامي تشكيل دولت فلسطيني به پايتختي قدس شريف است.

وي ادامه داد: مساله فلسطين يك مساله عربي نيست، بلكه همه را در برمي‌گيرد و جنبش سران عدم تعهد نيز بايد در اين زمينه از فلسطين حمايت كند.

رئيس‌جمهوري سودان با ابراز نگراني نسبت به اقدامات رژيم صهيونيستي در اشغال سرزمين‌هاي فلسطين، اقدام‌هاي اسرائيل را در ممانعت از ورود كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به فلسطين محكوم كرد.

وي ضمن ابراز "حزن و تاسف" نسبت به ادامه خشونت‌ها در سوريه گفت: ادامه ناآرامي‌ها در سوريه باعث ايجاد وضعيتي نامناسب شده است؛ وضعيتي كه به كشتار بسياري منجر مي‌شود.

وي افزود: از جناح‌هاي مختلف در سوريه مي‌خواهيم پشت ميز مذاكره بنشينند و رويكردي اتخاذ كنند كه هشدارها متوقف شود.

عمر البشير در خصوص وضعيت كنوني سودان گفت: سودان همواره به موافقت‌نامه صلح همه‌جانبه متحد بوده و آخرين نمود اين تعهد جدايي سودان و سودان جنوبي در راستاي پايان دادن به ناآرامي‌ها بود.

رئيس‌جمهور سودان در ادامه اظهار كرد: سودان نخستين كشوري بود كه سودان جنوبي را به رسميت شناخت.

وي با بيان اين‌كه روابط سودان و سودان جنوبي از ديدگاه دولت دارفور برپايه حسن همجواري و تحقق منافع مشترك است، گفت: سودان براي كمك به كشور جديد سودان جنوبي آمادگي كامل دارد.

وي اظهارداشت: همكاري دو كشور بر پايه روح برادري و برابري و حسن نيت است.

عمر البشير اعلام كرد: صادرات نفت سودان جنوبي بايد با امضاي قرارداد باشد و ما در اين زمينه نيز حسن نيت به كار مي‌گيريم.

رئيس‌جمهوري سودان خواستار تعهد سودان جنوبي به معاهدات بين‌المللي شد و گفت: صلح در منطقه و در دارفور هدف اصلي به شمار مي‌رود.

وي در رابطه با وضعيت داخلي سودان خاطرنشان كرد: در حال حاضر برخوردهاي نظامي در حال پايان و آرامش و ثبات در بخش‌هاي مختلف برقرار است.

در اين زمينه وي عنوان داشت پناهندگاني كه به دنبال ناآرامي‌ها از سودان خارج شده بودند، در حال برگشت به كشورشان هستند.

وي سخنان خود را با تشكر از دولت ايران به خاطر برگزاري بسيار خوب اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد پايان داد و براي كشورمان به عنوان رئيس جديد اين جنبش آرزوي موفقيت كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha