• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91060804390
  • خبرنگار : 71381

:

طلايي‌نيك:دولت‌ها بايد رسالت تاريخي خود را در رياست جنبش عدم تعهد دريابند

طلايي‌نيك:دولت‌ها بايد رسالت تاريخي خود را در رياست جنبش عدم تعهد دريابند

يك نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي گفت: برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، بزرگ‌ترين رويداد ديپلماتيك ايران است و ظرفيت انقلاب اسلامي در مناسبات جهاني را نشان مي‌دهد.

يك نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي گفت: برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، بزرگ‌ترين رويداد ديپلماتيك ايران است و ظرفيت انقلاب اسلامي در مناسبات جهاني را نشان مي‌دهد.

طلايي‌نيك در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين‌كه جنبش عدم تعهد ظرفيت‌هاي معطل مانده‌ي زيادي دارد، اظهار كرد: جنبش عدم تعهد، دومين تشكل بزرگ جهاني پس از سازمان ملل متحد است كه حضور دو سوم كشورهاي جهان با نزديك به 60 درصد جمعيت، ظرفيت بالقوه جنبش عدم تعهد را نشان مي‌دهد.

وي با بيان اين‌كه با نهادمندي دروني و همگرايي محيطي، جنبش عدم تعهد احيا مي‌شود، افزود: جنبش عدم تعهد با دو رويكرد سلبي و ايجابي در چالش‌ها و فرصت‌هاي جهاني ظرفيت بالقوه قرار دارد و جنبش عدم تعهد با اتكا به اهداف و اصول اوليه‌ي تاسيسي مي‌تواند تاثيرگذارترين تشكل جهاني شود.

طلايي‌نيك تصريح كرد: انسجام جمعي در برابر يكجانبه‌گرايي و تبعيضات نهادهاي بين‌المللي به عنوان رويكرد سلبي و مقاومتي و اتخاذ الگوي مديريت مشترك جهاني و پيشرفت متوازن كشورها به عنوان رويكرد ايجابي از ظرفيت‌هاي جنبش عدم تعهد است.

وي با اشاره به اين‌كه رياست دوره‌اي ايران فرصت سه ساله‌ي احياي جنبش عدم تعهد در كمك به اعضا و مقابله با يكجانبه‌گرايي و سلطه‌گري جهاني است، اظهار كرد: جنبش عدم تعهد بر مبناي اصول اوليه‌ي خود بايد مواضع شفاف در برابر پديده‌هاي مداخله‌جويانه و يكجانبه‌گرايانه مانند اشغال كشورها، حمله‌ي پيش‌دستانه، دخالت در امور داخلي و نقض حاكميت و استقلال كشورها داشته و نيز براي خلع سلاح جهاني و اصلاح ساختار سازمان ملل و بازسازي روابط اقتصاد بين‌المللي اقدام كند.

طلايي‌نيك با اشاره به اين‌كه ايران با ميزباني جنبش عدم تعهد فرصت متقابل براي اعضاي اين جنبش و كشورمان ايجاد كرده است، خاطرنشان كرد: ايران با رياست جنبش عدم تعهد نقش جهاني خود را ارتقا خواهد داد و جنبش عدم تعهد به رياست سه ساله‌ي ايران به جايگاه اصلي خود ارتقا مي‌يابد.

اين كارشناس مسائل راهبردي با بيان اين‌كه بروز برخي اختلافات و درگيري‌ها بين اعضاي جنبش عدم تعهد با مرجعيت دروني اين جنبش بايد حل و فصل شود، گفت: براي پرهيز از تصميمات ناعادلانه و ابزاري برخي از مجامع بين‌المللي، جنبش عدم تعهد بايد مرجعيت دروني مسائل 120 كشور عضو را تقويت كند.

طلايي‌نيك با اشاره به اين‌كه جنبش عدم تعهد با اتكا به انسجام سياسي مي‌تواند در فرهنگ، اقتصاد و پيشرفت علمي و ملي اعضا الگوساز باشد، افزود: علاوه بر روابط دولت‌ها بايد از ظرفيت‌هاي مكمل پارلماني، فرهنگي، علمي، اقتصادي و ديپلماسي عمومي در جنبش عدم تعهد استفاده‌ي راهبردي شود.

وي با اشاره به اين‌كه جنبش عدم تعهد به‌رغم فروپاشي ابرقدرت شرق و تزلزل ابرقدرت غرب، براي مبارزه با تبعيضات شوراي امنيت و مجامع بين‌المللي و مداخله‌هاي يكجانبه‌گرايي، موضوعيت راهبردي و كاربردي دارد، تصريح كرد: جنبش عدم تعهد با فرصت‌هاي نوين مانند بيداري اسلامي و خيزش آمريكاي لاتين عليه نظام سلطه و فاصله گرفتن از نظام سرمايه‌داري در جهان با بحران اقتصادي غرب و نگاه ملت‌ها به كشورهاي مستقل و هم‌چنين چالش‌هاي سياسي و امنيتي نوين در قالب جنگ نرم و نفوذ فرهنگي و استفاده ابزاري از حقوق بشر و نيز تبعيضات ناروا در دستيابي به فناوري‌هاي پيشرفته مانند انرژي هسته‌يي در جهان مواجه است كه با اتكا به ظرفيت اعضا و فرصت‌هاي ناشي از بيداري اسلامي و تحولات اقتصادي و سياسي جهاني مي‌تواند در مديريت مشترك چالش‌هاي جهاني محوريت داشته باشد.

طلايي‌نيك با بيان اين‌كه برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران بزرگ‌ترين رويداد ديپلماتيك ايران و ظرفيت انقلاب اسلامي براي مناسبات جهاني است، گفت: ايران با رياست اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد بر توطئه‌هاي مستمر سه دهه گذشته براي انزواي جمهوري اسلامي خط بطلان كشيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha