• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 91060804256
  • خبرنگار : 71368

يك ماه از حادثه گروگان‌گيري نيروهاي هلال احمر در ليبي گذشت

يك ماه از حادثه گروگان‌گيري نيروهاي هلال احمر در ليبي گذشت

يك ماه از گروگان گرفتن هفت تن از مسئولان هلال‌احمر ايران در ليبي مي‌گذرد و همچنان وضعيت آزادي اين افراد در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

يك ماه از گروگان گرفتن هفت تن از مسئولان هلال‌احمر ايران در ليبي مي‌گذرد و همچنان وضعيت آزادي اين افراد در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يك ماه پيش (8 مرداد ماه) در چنين روزي خبري مبني بر ربوده‌ شدن هفت تن از مديران ارشد جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی جمعیت هلال احمر لیبی براي امضای تفاهمنامه همکاری مشترک و توسعه همکاری‌های دوجانبه به این کشور سفر کرده بودند و پس از امضای تفاهمنامه به طور مشکوکی در شهر «بنغازی» ناپدید شدند در صدر تيتر رسانه‌هاي مختلف نمايان شد.

پس از اعلام اين خبر بود كه رييس جمعيت هلال احمر ايران، ضمن تشريح سفر اين هيئت ايراني عنوان كرد كه بعد از ماه مبارك رمضان و در شهريور ماه هيئت ايراني (۷ تن از ربوده‌ شدگان) براي انعقاد تفاهمنامه‌اي به ليبي سفر كنند اما مسئولان ليبي اصرار داشتند كه اين ديدار يك ماه جلوتر رخ دهد.

وي در ادامه سه درخواست خود مبني بر صدور بيانيه از سوي كميته صليب‌سرخ جهاني، تماس افراد ربوده‌ شده با خانواده‌هايشان و همچنين اعزام يك تيم كميته صليب‌ سرخ به بنغازي براي پيگيري وضعيت ربوده شدگان را از پيتر ريترز رييس دفتر نمايندگي صليب‌ سرخ در تهران درخواست كرد كه با توجه به آن كه ريترز در همان جلسه قول مساعدي براي پيگيري اين موضوع داد، اما تاكنون اين مهم محقق نشده است و در اين مدت در حالي مسئولان ليبي عنوان مي‌كنند كه تيم 7 نفره ايراني در سلامت به سر مي‌برند كه نه تنها تماسي با اين افراد برقرار نشده بلكه حتي يك عكس از اين افراد منتشر نشده است.

دبير كميته بين‌المللي صليب‌سرخ در تعطيلات است

چند روز پس از ربوده شدن مديران هلال احمر در ليبي، پيتر ريترز رييس دفتر نمايندگي صليب‌سرخ در تهران قول همكاري و مساعد به رييس جمعيت هلال احمر ايران داد اما با اين وجود در ميان سخنان خود عنوان كرد كه اعضاي كميته بين‌الملي صليب‌سرخ در تعطيلات به سر مي‌بردند.

امدادگران ايراني ربوده شده در ليبي

اجلاس نيز برگزار شد اما خبري از ربودشدگان نيامد

پس از آن بود كه پاي مسئولان وزارت امورخارجه براي آزادي اين هيئت به ميان آمد، به گونه‌اي كه قشقاوي (معاون کنسولی ، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه) در راس هیئتی به همراه ظاهر رستمي دبیر کل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران براي پیگیری سرنوشت این گروه، عازم طرابلس پایتخت لیبی شد كه در آن سفر با توجه به دعوت رسمي دولت ليبي از مديران هلال احمر، مسئوليت جان اين 7 تن برعهده دولت ليبي قرار گرفت و از آنان درخواست شد تا زمان برگزاري اجلاس سران كشورهاي جنبش غيرمتعهدها وضعيت دقيقي از ربوده شدگان ايراني ارائه كند كه اين درخواست ايران تاكنون محقق نشده است.

پس از اين سفر دكتر فقيه و رستمي در جلسه شوراي معاونان از دكتر صالحي وزير امور خارجه ايران درخواست كرد تا وضيت اين افراد مشخص شود كه وي نيز در تماسي تلفني با همتاي خود (وزير امورخارجه ليبي) خواستار پيگيري سريع‌تر وضعيت گروگان‌هاي ايراني شد و پس از آن نيز دكتر صالحي در سفر به عربستان به منظور شركت در جلسه سران كشورهاي اسلامي يا همتاي ليبي خود و نخست وزير قطر در مورد رسيدگي به وضعيت ايرانيان ربوده‌شده ديدار و گفت وگو كرد.

زيرلفظي رييس كميته بين‌الملي صليب‌سرخ

با اينكه وزير امورخارجه كشورمان در ديدارهاي متعدد خود با مسئولان كشور ليبي خواستار آزادي هرچه سريعتر مديران هلال احمر شد اما با اين وجود تاكنون اقدام خاصي از سوي مسئولان ليبي صورت نگرفته است و در آخرين اقدام رييس مجلس شوراي اسلامي نيز در تماس تلفني با همتاي ليبايي خود در مورد آخرين وضعيت ربوده‌شدگان ايراني گفت وگو كرد.

به گزارش ايسنا، در حالي يك ماه از ناپديد شدن هفت تن از مديران ارشد هلال احمر در ليبي مي‌گذرد كه گروگانگيران تاكنون درخواست شفاف و روشني مطرح نكرده‌اند و کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ نيز كه پيش از اين با رخداد هر حادثه كوچكي در هر گوشه جهان، توماري در راستاي محكوميت آن حادثه منتشر مي‌كرد، در كمال ناباوري در مورد اين حادثه سكوت كرده و اميدواريم حضور پیتر مور، ريیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ كه براي شرکت در اجلاس به ایران آمده بتواند مهر سكوت يك ماهه كميته بين‌المللي را بشكند چرا كه منفعل عمل‌ كردن كميته بين‌المللي در موضوع ربوده‌ شدن مديران ايراني، مصونيت امدادگران در مواقع بحران را زيرسوال مي‌برد و از اين پس هر امدادگري بايد علاوه بر سختي كار در محيط دشوار، ترس از ربوده‌شدن را نيز به جان بخرد.

هرچند كميته بين‌المللي صليب‌ سرخ و كميته بين‌المللي هلال اسلامي با ارسال نامه‌هاي جداگانه در مورد ربوده‌شدن هيئت هفت نفره ايراني اعلام كرد: اين كميته‌ها اطمينان خاطر مي‌دهند كه اين موضوع را از نزديك و تا آزادي هيئت ايراني پيگيري خواهند كرد اما اين مكاتبات در حالي است كه اعضاي كميته با گذشت يك ماه از ربوده شدن هيئت ايراني، هنوز از انتشار بيانيه‌اي در راستاي محكوميت اين اقدام خودداري مي‌كند.

به گزارش ايسنا، بامداد روز دوشنبه، هفت تن از نيروهاي جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران كه براي انعقاد تفاهمنامه‌اي در زمينه ارائه تجهيزات پزشكي به مردم ليبي، به اين كشور سفر كرده بودند، به طور مشكوكي پس از انعقاد تفاهمنامه در شهر بنغازي ربوده شدند كه بر اين اساس اسامي هيات ربوده‌شده ايراني به شرح زير اعلام شد: محمد شهاب‌الدين محمدي عراقي (معاون امور بين‌الملل و حقوق بشردوستانه)، عبدالرضا شاه‌رضايي (معاون بهداشت بهداشت درمان و توانبخشي)، فردين بلوچي (مديرعامل سازمان تداركات پزشكي)، محمد عباسي (مديركل حوزه رياست)، سيدمنتظر شبر (مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان تهران)، سيدحسن موسوي (مشاور رياست جمعيت) و محمدامير شريفي‌فرد (كارشناس امور بين‌الملل جمعيت هلال احمر). همچنين اين اتفاق درحالي براي امدادگران هلال‌احمر رخ داد كه اين جمعيت تاكنون ۱۸۰تن محموله غذايي و دارويي براي مردم ليبي ارسال كرده، كمك‌هايي كه به گفته فقيه مي‌تواند با وجود اين اتفاق، نوع ديگري به خود بگيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha