• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060603404

بازتاب برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در رسانه‌هاي خارجي

از «سيلي به تحريم‌ها» تا «دهن كجي به آمريكا»

از «سيلي به تحريم‌ها» تا «دهن كجي به آمريكا»

تهران از روز يكشنبه ميزبان شركت‌كنندگان در اجلاس جنبشي بين‌المللي متشكل از 120 كشوري شد كه خود را نه به غرب متعهد مي‌داند و نه به شرق. اين اجلاس كه با وجود مخالفت‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي برگزار شد بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي بين‌المللي داشت.

تهران از روز يكشنبه ميزبان شركت‌كنندگان در اجلاس جنبشي بين‌المللي متشكل از 120 كشوري شد كه خود را نه به غرب متعهد مي‌داند و نه به شرق. اين اجلاس كه با وجود مخالفت‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي برگزار شد بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي بين‌المللي داشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در هفته‌ها و ماه‌هاي اخير هر چه زمان برگزاري اجلاس جنبش غيرمتعهدها در ايران نزديك‌تر مي‌شد، تلاش‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي براي منصرف كردن مقامات دولت‌هاي عضو از حضور در اجلاس تهران قوت بيشتري مي‌گرفت. كار به جايي رسيد كه نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در تماسي تحقير آميز به بان كي‌مون، دبير كل سازمان ملل دستور داد «آقاي مديركل تهران جاي شما نيست» اما بان كي‌مون هم مانند بسياري ديگر ترجيح داد اين فشارها را ناديده بگيرد و در نشست بزرگ‌ترين جنبش بين‌المللي شركت كند. اين تحولات بر خلاف همه تلاش‌هايي صورت مي‌گيرد كه در سال‌هاي اخير غرب به رهبري آمريكا عليه ايران آغاز كرده تا روياي منزوي ساختن ايران از عرصه بين‌المللي را محقق كند. اما با وجود همه اين تلاش‌ها اجلاس با نشست كارشناسان عالي‌رتبه دولت‌هاي عضو از روز يكشنبه آغاز شد و حتي رسانه‌هاي خارجي نيز آن را «سيلي به تحريم‌هاي شوراي امنيت» و «دهن كجي به آمريكا» و نشان‌دهنده شكست سياست منزوي ساختن ايران خواندند.

خبرگزاري آسوشيتدپرس در اين باره گزارش داد: ايران با سيلي به صورت تحريم‌هاي شوراي امنيت، همايش جهاني كشورهايي كه خود را غيرمتعهد مي‌نامند را افتتاح كرد و عاري‌سازي جهان از تسليحات هسته‌يي را خواستار شد. ايران درصدد است از اين اجلاس كه يك هفته به طول مي‌انجامد براي نمايش روابط جهاني خود و تلاش‌ها براي به چالش كشيدن نفوذ غرب و متحدانش استفاده كند.

بان كي‌مون، دبيركل سازمان ملل و مانموهان سينگ، نخست وزير هند كه كشورش با وجود تحريم‌هاي غرب عليه برنامه‌ هسته‌يي تهران، هم چنان خريدار مهم نفت ايران است، از جمله افراد برجسته‌اي هستند كه انتظار مي‌رود در اين نشست شركت كنند.

ايران و ديگران جنبش متشكل از 120 كشور غير متعهد را همايش جايگزين براي مذاكرات فعلي جهان مي‌دانند. ايران مي‌گويد قصد دارد درباره‌ طرح صلحي براي پايان دادن به جنگ داخلي سوريه گفت‌وگو كند.

اين گزارش حاكي است: در بيرون از محل اجلاس ايران خودروهاي آسيب ديده در انفجارهاي اخير در ايران را به نمايش گذاشته‌ كه منجر به كشته شدن دانشمندان هسته‌يي ايران شده است و انگليس و آمريكا و اسراييل را در اين باره مقصر مي‌داند.

روزنامه هاآرتص نيز نوشت: ايران از گروه 120 كشور در حال توسعه در اجلاسي استقبال كرد كه مي‌‌‌گويد اثبات مي‌كند واشنگتن در منزوي كردن ايران از باقي جهان شكست خورده است.

علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران در افتتاحيه اجلاس غير متعهدها در تهران گفت كه به نمايش همبستگي عليه تحريم‌هاي غرب در قبال ايران اميدوار است.

اين روزنامه افزود: ديپلماتهاي غربي در صدد كم اهميت جلوه دادن اهميت اين اجلاس و آغاز رياست سه ساله ايران بر اين جنبش هستند كه در سال 1961 براي مقابله با استيلاي قدرت‌هاي بزرگ بر روابط بين‌المللي شكل گرفت اما طبق اعلام رامين مهمانپرست، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران 80 كشور در اين اجلاس در سطح وزير و بالاتر شركت مي‌كنند و 50 كشور سران خود را به اجلاس اعزام مي‌كنند.

هاآرتص افزود: حضور بازيگران بزرگ از جمله بان كي‌مون و محمد مرسي به عنوان اولين رييس جمهور مصر كه پس از انقلاب اسلامي به ايران سفر مي‌كند، وزنه‌اي ديپلماتيك را براي اين نشست فراهم مي‌كند.

روزنامه نيويورك‌تايمز نيز كه خودروي شهداي هسته‌يي ايران توجهش را به خود جلب كرده‌ بود، نوشت: در ورودي سالني كه در آنجا ايران ميزبان اجلاسي بين‌المللي است، لاشه‌هاي مچاله شده سه خودروي دانشمندان هسته‌يي ايران ديده مي‌شود كه بر اثر بمب‌گذاري كشته شده‌اند. پلاكاردهايي با عكس اين دانشمندان و فرزندانشان نيز در كنار آنها قرار دارد.

اين روزنامه افزود: پيام ايران روشن است در حالي كه ايران ايفاگر نقش ميزباني در بزرگ‌ترين كنفرانس بين‌المللي است كه در 33 سال اخير توسط جمهوري اسلامي سازماندهي شده، مي‌خواهد نظر خود را درباره بن‌بست بلندمدت با قدرت‌هاي غربي كه متقاعدند ايران به دنبال تسليحات هسته‌يي است، بيان كند.

تهران كه دنبال كردن سلاح هسته‌يي را تكذيب مي‌كند معتقد است اين دانشمندان توسط عوامل اسراييلي (صهيونيست) كشته شده‌اند.

اجلاس اين جنبش مشهور به غيرمتعهدها كه در دوران جنگ سرد شكل گرفت و خود را مستقل از قدرت‌هاي بزرگ مي‌كند، تاكنون اثبات كرده است كه يك موفقيت روابط عمومي براي ايران بوده است.

هفته گذشته بان‌كي‌مون دبير كل سازمان ملل تصميم گرفت با وجود فشار آمريكا و اسرائيل در اين اجلاس شركت كند.

رييس جمهور جديد مصر هم گفته است به اين كنفرانس مي‌رود اگرچه كشورش مدت‌ها با ايران رابطه نداشته است و نخست‌وزير هند نيز قصد دارد هياتي 250 نفره را در تلاش براي ايجاد روابط بيشتر با تهران به ايران ببرد.

اعلام اين سفرها ضرباتي را به تلاش‌هاي آمريكا براي منزوي كردن ايران و فلج كردن آن با تحريم وارد كرد.

محمد خزاعي، نماينده ايران در سازمان ملل روز يكشنبه به خبرنگاران گفت: دو سوم كشورهاي جهان اينجا در تهران هستند. اين كنفرانس به وضوح براي ما موثر خواهد بود.

روشن است كه اين كنفرانس به ايران كمك مي‌كند پيامش را به بيرون بفرستد.

روز يكشنبه تصاوير برخي هيات‌ها در تلويزيون دولتي ايران نشان داده شد كه در حالي كه در مقابل خودروهاي مچاله‌شده دانشمندان هسته‌يي ايستاده بودند تروريسم را محكوم كردند.

روزنامه اورشليم پست نيز در انعكاس خبر برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران بيشترين توجه را به خودروي دانشمندان هسته‌يي ترور شده توسط صهيونيست‌ها نشان داد كه در محل اجلاس به نمايش گذاشته شده‌اند.

اين روزنامه نوشت: تهران كنفرانس (غيرمتعهدها) را با انتقاد تند عليه اسراييل و نمايش خودروهاي دانشمندان هسته‌يي كشته شده توسط عناصر رژيم صهيونيستي" و اظهارات علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران مبني بر اينكه تراژدي فلسطين ريشه بحرانهاي منطقه است، آغاز كرد.

در حالي كه غرب همچنان از اسراييل مي‌خواهد اجازه دهد تحريم و ديپلماسي – از جمله انزوا – در مورد ايران نقش ايفا كند،‌ تهران روز يك شنبه شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها را افتتاح كرد.

اين روزنامه كه از برگزاري اين اجلاس با وجود تلاشها براي منزوي كردن ايران نگران است افزود: ايران خود استفاده تبليغاتي از كنفرانس براي اهداف ضد اسراييلي را آغاز كرد.

هيات‌هاي حاضر در اولين نشستهاي كنفرانس صبح يكشنبه در ورودي اجلاس با نمايشگاه خودروهاي سه دانشمند هسته‌يي ايران كه در ماههاي اخير ترور شده‌‌اند، روبرو شدند.

ايران در مدت سه سال رياست اجلاس نم را عهده‌دار خواهد شد.

يك مقام دولت رژيم صهيونيستي گفت كه اين اجلاس باعث دادن فرصتي به ايران براي نشان دادن اينكه منزوي نيست و تحت هيچ فشار جدي ديپلماتيك قرار ندارد، خواهد بود و به آنها اين شانس را مي‌دهد كه به مردم خود نشان دهند از دوستان و متحديني برخوردارند.

راديو آمريكا نيز در اين باره گزارش داد: نمايندگان حدود 120 كشور در تهران اجلاس جنبس غيرمتعدها را آغاز كردند و انتظار مي‌رود سوريه از موضوعات دستور كار اجلاس باشد. علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران روز يك شنبه خواستار مقاومت رهبران اعضاي جنبش غيرمتعهدها در برابر تحريم‌هاي غرب عليه ايران به دليل دنبال كردن فعاليتهاي هسته‌يي اين كشور شد و همچنين از آنها خواست عليه تروريسم به ويژه تروريسم دولتي بايستند و سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا، انگليس و اسراييل رژيم صهيونيستي را به مشاركت در ترور چهاردانشمند هسته‌يي ايران از سال 2010 تاكنون متهم كرد.

با توجه به حمايت ايران از بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، احتمال مي‌رود بحران سوريه در دستور كار كنفرانس پنج روزه تهران باشد.

جنبش غيرمتعهدها يك سازمان شكل گرفته در دوران جنگ سرد است كه قرار بود همايشي از كشورهايي باشد كه با آمريكا و اتحاد جماهير شوروي در يك خط قرار نگيرند.

در عين حال خبرگزاري شينهوا گزارش كرد: شانزدهمين اجلاس سران دولت‌هاي عضو جنبش غيرمتعهدها 30 و 31 اوت در تهران برگزار مي‌شود و انتظار مي‌رود سران و مقامات عالي‌رتبه بيش از 100 كشور در آن حاضر شوند.

شينهوا افزود: تحليلگران مي‌گويند كه علاوه بر مسايل سنتي نظير حقوق بشر، مبارزه با تروريسم، برچيدن تسليحات كشتارجمعي، مساله فلسطين و اصلاحات در ساختار سازمان ملل به سه مساله ديگر نيز در حاشيه اين اجلاس پرداخته خواهد شد.

به گفته تحليلگران، ايران با توجه به بحران سوريه از اين اجلاس غيرمتعهدها براي جلب حمايت جنبش از دولت سوريه استفاده خواهد كرد. مساله بعدي مورد توجه اجلاس، مساله هسته‌يي ايران است و با توجه به سفر محمد‌مرسي، رييس‌جمهور مصر به تهران، روابط ايران و مصر سومين موضوعي است كه در حاشيه اجلاس مطرح خواهد شد.

مرسي براي تحويل رياست اجلاس به ايران سفر مي‌كند، سفر مرسي با توجه به اينكه دو كشور در پيش از سه دهه اخير روابط تيره‌اي داشته‌اند، حائز اهميت است.

از زمان روي كارآمدن مرسي دو طرف براي احياي روابط ابراز تمايل كرده‌اند.

روزنامه‌ لس آنجلس تايمز نيز گزارش داد:‌ روز يكشنبه در حالي كه ايران به شركت‌كنندگان در همايش يك هفته‌اي كشورهاي غيرمتعهد، جنبشي متولد دوران جنگ سرد كه ايران آن را وزنه‌اي مقابل تلاش‌هاي تحت رهبري آمريكا براي منزوي كردنش مي‌داند، خوشامد مي‌گفت، نمادهاي ضد غربي در سراسر پايتخت ايران حاكم بود.

اين روزنامه ادامه داد: در حاليكه نشست غيرمتعدها آغاز شد، يك بالن تبليغاتي با پيامي كه ايران را به عنوان " مهد صلح و عدالت"‌تحسين مي‌كرد در محل سفارت سابق آمريكا در ايران به احتزاز درآمده بود.

در محل ورودي اصلي اجلاس سه خودرو مچاله شده به صف كشيده شده بودند كه به گفته‌ مقامات ايران لاشه‌هاي خودروهاي منفجر شده براي ترور دانشمندان هسته‌يي ايران بود. ايران، اسراييل و غرب را براي حملاتي كه دست كم پنج عضو جامعه علمي ايران در سالهاي اخير را از بين برد مقصر مي‌داند.

منشاء جنبش غيرمتعهدها به آرزوهاي رهبراني نظير مارشال تيتو، رييس جمهور پيشين يوگسلاوي و جمال عبدالناصر، رييس‌جمهور پيشين مصر مبني بر ايجاد جنبشي مستقل از بلوك شرق و غرب در سالهاي 1950 و 1960برمي‌گردد.

امروز تهران اين گروه را سدي احتمالي در برابر تحريم‌هاي بين‌المللي عليه خود مي‌داند.

اين اجلاس صحنه‌اي جهاني را شكل مي‌دهد تا اير ان به آمريكا دهن كجي كند و ادعاي واشنگتن بر اينكه تهران دولتي خودسر. و منزوي و حامي تروريسم است را زير سوال ببرد.

نيويورك تايمز در گزارشي ديگر تصميم بان كي مون براي سفر به ايران را ضربه شديد براي تلاش‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي براي منزوي كردن ايران خواند و نوشت: تلاش‌هاي‌آمريكا و اسراييل براي منزوي كردن ايران با اعلام سفر بان كي مون به تهران ضربه شديدي خورد. اين تصميم با وجود مخالفت‌هاي آمريكايي‌ها و اسراييلي‌ها از جمله تماس تلفني بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل و چند روز پس از آن اتخاذ شد كه محمد مرسي، رييس جمهور مصر گفت كه در اجلاس تهران شركت خواهد كرد.

اين اقدامات در كنار يكديگر بر بحث تهران درباره اين كه نظم جديدي براي قدرت‌ها در خاورميانه در حال شكل گيري است، تاكيد كرد. اين جنبش كه در دوران جنگ سرد شكل گرفت، متشكل از كشورهايي است كه آمريكا درصدد به حاشيه كشيدن آن‌ها بوده است.

نيويورك‌تايمز به نقل از فريده فرهي، پژوهشگر ايراني در دانشگاه هاوايي افزود كه هدف از تلاش ايران براي برگزاري اين جنبش نشان دادن نقش جهاني ايران و ارايه شواهد ملموسي است از اين كه سياست آمريكا براي منزوي كردن ايران شكست خورده است.

ايران مي‌خواهد نشان دهد كه برخلاف گفته آمريكايي‌ها اين جامعه بين المللي نيست كه با ايران مشكل دارد بلكه ائتلاف كشورهاي تحت امر و فشار آمريكاست كه با ايران مشكل دارد و جالب آن كه دولت اوباما با تلاش براي تحت فشار گذاشتن رهبران مختلف براي شركت نكردن در اين اجلاس اين موضوع را تصديق كرد.

اين گزارش حاكي است: بسياري از ديپلمات‌ها گفته‌اند نرفتن به ايران براي بان كي مون كار دشواري بود. 120 كشور عضو جنبش بزرگ‌ترين بلوك راي دهنده در مجمع عمومي سازمان ملل متشكل از 198 كشور را تشكيل مي‌دهند. حضور دبيركل سازمان ملل در نشست‌هاي سالانه اين جنبش بدون توجه به حساسيت‌هاي سياسي مربوط به كشور ميزبان يك عرف است.

با اين حال حتي مارتين نسيركي، سخنگوي بان كي مون به تلاش‌ها براي جلوگيري از سفر او به ايران اشاره كرد و گفت كه دبيركل از حساسيت‌هاي اين سفر مطللع است و نظرات آن‌هايي را كه مي‌گويند او نبايد به آن‌جا برود شنيده است و در عين حال دبيركل مسوليت‌هايي دارد كه موظف به انجام‌شان است.

او هم‌چنين گفت كه انتظار مي‌رود بان كي مون در اين سفر با مقامات عالي‌رتبه ايران ديدار و گفت‌وگو كند.

در ادامه اين گزارش با اشاره به اين كه رژيم صهيونيستي براي جلوگيري از سفر دبيركل سازمان ملل به ايران تلاش‌هايي كرد و با اشاره به تماس تلفني نتانياهو با وي آمده است كه سخنگوي وزارت امور خارجه اين رژيم گفته است : اگر بان كي مون به آن‌جا برود اين ديگر چگونه انزواي ديپلماتيكي خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha