• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060602957

با ورود هيات ايراني؛

اجلاس كارشناسان در مورد اسناد به شكل بي‌سابقه‌اي به جمع‌بندي رسيد

اجلاس كارشناسان در مورد اسناد به شكل بي‌سابقه‌اي به جمع‌بندي رسيد

سفير ايران در لاهه با اشاره به سابقه شکل‌گیری جنبش عدم تعهد گفت: در زمان شکل‌گیری، 4 کشور بانی آن بودند و در نخستین اجلاس هم 25 کشور شرکت داشتند در حالی که اکنون به 120 عضو رسیده است.

سفير ايران در لاهه با اشاره به سابقه شکل‌گیری جنبش عدم تعهد گفت: در زمان شکل‌گیری، 4 کشور بانی آن بودند و در نخستین اجلاس هم 25 کشور شرکت داشتند در حالی که اکنون به 120 عضو رسیده است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) کاظم غریب‌آبادی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یک‌شنبه شب شبکه دوم سیما افزود: اگرچه رهیافت‌های سیاسی و اقتصادی این کشورها با هم متفاوت است ولی ما همواره شاهد موضع مشترک آن‌ها در مجامع بین‌المللی هستیم.

وی عضویت 120 کشور در این جنبش را نشانه جایگاه آن برشمرد و گفت: برخلاف برخی کشورهای استعمارگر که جنبش عدم تعهد را کارآمد نمی‌دانند، این مجموعه در سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل، شورای حقوق بشر،‌منع سلاح‌های شیمیایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار فعال است.

وی افزود: ایران یکی از اعضای برجسته عدم تعهد است که از سال 1357 تا کنون نه به غرب وابسته بوده و به شرق از این رو محق است که جنبش را راهبری کند، از طرف دیگر این اجلاس نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران،‌ کشوری منزوی نیست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لاهه در ادامه با اشاره به وجود دفتر هماهنگی عدم تعهد در مقر سازمان ملل و کار انجام شده روی اسناد گفت: بخش اعظم اختلاف نظرها در نیویورک حل و فصل شده و چند مورد جزئی برای ارجاع به اجلاس کارشناسان باقی مانده بود.

وی افزود: در بررسی این موارد هم هر جا اختلافی پیش می‌آمد، هیات ایرانی وارد می‌شد و مواضع را به هم نزدیک می‌کرد از این جهت به شکل بی‌سابقه‌ای و به سرعت جمع‌بندی به دست آمد.

وي در مورد موضع جنبش عدم تعهد درباره فلسطین هم گفت: کمیته ای به نام فلسطین در حاشیه اجلاس با حضور 13 عضو از اعضا وجود داشته که با هم دیدار و بیانیه ای را تهیه می کردند، طبیعتا اگر جلسه این گروه برگزار شود، مسئله فلسطین در آن بررسی خواهد شد.

سفير ايران در لاهه بیشتر گروه‌بندی‌های موجود در سازمان ملل از جمله اتحادیه اروپا، محدوده افریقا و آسیا را بر مبنای منطقه‌ای و جغرافیایی ذکر کرد و افزود: جنبش عدم تعهد با حضور 120 کشور بخش عظیمی از جامعه بین‌المللی را نمایندگی می‌کند و یکی از مواضع اصولی آن نفی یکجانبه‌گرایی است.

وی تصریح کرد: بر همین مبناست که جنبش از حق کشورها از جمله ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌يی تاکید می‌کند.

به گزارش ايسنا به نقل از واحد مركزي خبر وي جنبش عدم تعهد را دارای ظرفیت برخورد با چالش‌های جامعه بین‌الملل نظیر خلع سلاح و استفاده ابزاری از حقوق بشر ذکر کرد و گفت: رویه این است که دبیرخانه جنبش در کشوری که ریاست آن را بر عهده می‌گیرد مستقر می شود و 300 تا 400 جلسه‌ای را که این جنبش در طول سال در سازمانهای بین المللی خواهد داشت پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: ایران از این فرصت برای تقویت ساختارهای درونی جنبش به نحو احسن استفاده خواهد کرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha