• جمعه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91052716720

رييس مركز داده‌هاي اقيانوسي موسسه ملي اقيانوس‌شناسي خبر داد:

رديابي كشند قرمز با استفاده از تصاوير ماهواره‌يي

رييس مركز داده‌هاي اقيانوسي موسسه ملي اقيانوس‌شناسي از امكان‌پذيري رديابي «كشند قرمز» از طريق تصاوير ماهواره‌يي در اين موسسه خبر داد.

رييس مركز داده‌هاي اقيانوسي موسسه ملي اقيانوس‌شناسي از امكان‌پذيري رديابي «كشند قرمز» از طريق تصاوير ماهواره‌يي در اين موسسه خبر داد.

دكتر مسعود مرادي در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه كشند قرمز بر اثر تجمع بيش از حد جلبك‌هاي تك سلولي و به دنبال شكوفايي فيتوپلانكتون‌هاي از نوع cochlodinium و تغيير رنگ آب دريا ايجاد مي‌شود، گفت: كشند قرمز باعث كاهش اكسيژن محلول در آب مي‌شود واين موضوع باعث آسيب رساندن به موجودات دريايي مي‌شود.

وي تصريح كرد:‌ نخستين گزارش‌ها از وقوع كشند قرمز در خليج فارس و درياي عمان مربوط به سالهاي بعد از 1952 مي‌شود اما از سال 1988 به بعد كشند سرخ به صورت علمي گزارش شده است.

رييس مركز داده‌هاي اقيانوسي موسسه ملي اقيانوس شناسي يكي از راهكارهاي مقابله و جلوگيري از وقوع كشند قرمز را شناسايي موقعيت و پايش اين پديده عنوان كرد و گفت: بهترين راه پايش كشند قرمز استفاده از تصاوير ماهواره‌يي است كه در حال حاضر موسسه تصاوير را از ماهواره «modis» آمريكا بر اساس اشتراكي كه از ناسا دارد، دريافت مي‌كند.

وي ادامه داد: پس از دريافت تصاوير ماهواره‌يي از يك متدولوژي پايش كه در حال حاضر گارد ملي ساحلي آمريكا در خليج فلوريدا استفاده مي‌كند بهره برديم.

مرادي خاطرنشان كرد: مشخصات فيزيكواتمسفري منطقه خليج فارس با ساير خليج‌هاي دنيا كاملا متفاوت است از اين رو متدولوژي‌هاي مختلفي جهت استفاده در پايش خليج فارس و درياي عمان بررسي شد كه در نهايت متدولوژي پايش خليج فلوريدا جواب داد كه نتايج آن در قالب مقاله‌اي در مجله بين‌المللي علوم سنجش از دور به چاپ رسيد.

رييس مركز داده‌هاي اقيانوس موسسه ملي اقيانوس‌شناسي تصريح كرد: هر روز تصاوير ماهوار‌ه‌يي منطقه دريافت شده و با استفاده از متدولوژي روند به وجود آمدن و تغييرات كشند قرمز را بررسي مي‌كنيم به طوري كه بر اين اساس پراكنش كلروفيل a سطح دريا اندازه‌گيري شده و هنگامي كه غلطت كلروفيل a در فصل‌هاي مختلف اندازه‌گيري مي‌شود مي‌‌توان مدلي را محاسبه و يك بانك اطلاعاتي ايجاد كرد كه نشان دهنده ميزان كلروفيل a در طول ساليان قبل است.

به گفته وي، كلروفيل مولكولي است كه نور خورشيد را جذب كرده و انرژي آن را براي ساخت هيدروكربن‌ها از آب و CO2 استفاده مي‌كند؛

بنابراين غلظت كلروفيل a در آب دريا نشان دهنده ميزان فراواني فيتو پلانكتون و زيست توده در آبهاي ساحلي است.

وي تصريح كرد: در گذشته با نبود تصاوير ماهواره‌يي هيچ اطلاعي از روند رشد و گسترش كشند قرمز وجود نداشت در نتيجه اقدامات مقابله هم با تاخير و بدون برنامه صورت مي‌گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha