• دوشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 91052314588

تصاوير جديد مريخ پيش از ورود به مرحله «كاشت مغز رايانه‌يي»

تصاوير جديد مريخ پيش از ورود به مرحله «كاشت مغز رايانه‌يي»

ناسا به انتشار جديدترين تصاوير كاوشگر كنجكاوي از سطح مريخ پيش از ورود به مرحله سكوت براي ارتقاي نرم‌افزار جديد آن پرداخته است.

ناسا به انتشار جديدترين تصاوير كاوشگر كنجكاوي از سطح مريخ پيش از ورود به مرحله سكوت براي ارتقاي نرم‌افزار جديد آن پرداخته است.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مهندسان ناسا در اين دوره ارتقاي چهار روزه به ارتقاي نرم‌افزار اين مريخ‌نورد مي پردازند كه اكنون در حالت آماده سازي آن براي ماموريتهاي بيشتر در سياره سرخ قرار داد.

پس از فرود موفق در سياره مريخ،‌ كاوشگر كنجكاوي تاكنون تصاوير خارق‌العاده‌اي را از آنچه در يك عصرگاه مريخي قابل مشاهده بوده، ارائه كرده است.

در طول اين ارتقاي سيستم، مهندسان دو كاربري مهم ديگر به كنجكاوي اضافه مي كنند كه شامل قابليت حركت در زمين صخره‌اي مريخ و توانايي استفاده از سيستم نمونه‌برداري آزمايشگاه زمین شیمی است.

اولين تصوير رنگي از مريخ در روز پنج‌شنبه از كوههاي مريخي

كاشت مغزي چهار روزه كاوشگر كنجكاوي با ارتقاي سيستم

تصاوير رنگي كنجكاوي از مريخ كه در روز پنج‌شنبه به زمين مخابره شد،‌ اولين مناظر رنگي از اين سياره توسط كاوشگر 2.5 ميليارد دلاري ناسا هستند كه توسط دوربين‌هاي MastCams آن كه در بالاي دستگاه قرار گرفته‌اند، ثبت شده اند.

اين تصوير موزاييكي پانارومايي از 130 تصوير جداگانه ساخته شده كه كنجكاوي با استفاده از دوربينهاي جهتيابي جديد خود ثبت كرده و يك تصوير غبارآلود از ريگهاي پراكنده تا لبه دهانه در يك طرف و كوهستان شارپ در سوي ديگر را به نمايش گذاشته است.

كوهستان شارپ در وسط دهانه گيل قرار داشته و چندين كيلومتر از محل فرود كاوشگر كنجكاوي فاصله دارد.

لايه‌هاي سنگهاي در معرض بنظر مي‌رسد كه داراي تاريخچه غني زمين‌شناسي مريخ باشند كه آنرا به هدف اصلي ماموريت براي دانشمنداني درآورده كه از كنجكاوي براي جستجوي شواهدي از وجود حيات ميكروبي در گذشته يا حال اين سياره استفاده خواهند كرد.

كنترل‌كنندگان اين ماموريت همچنين اولين تصوير را از خود كاوشگر منتشر كردند كه براي نمايش يك منظره بدون اختلال از حضور اين كاوشگر در سطح سياره سرخ در كنار هم چيده شده بود.

براي اين تصوير از هشت تصوير به ثبت رسيده توسط دو دوربين جهت يابي كنجكاوي موسوم به NavCam براي ثبت تصاوير سه بعدي استفاده شد.

صحنه ريگزار مريخ در تصوير غبارآلود

جديدترين تصوير كنجكاوي از مريخ از جزئيات بيشتري در مورد ورود اين كاوشگر به سطح سياره سرخ رونمايي مي‌كند. نشانه‌هاي انفجار از موتورهاي موشك كه اين مريخ‌نورد در زمان فرود ايجاد كرده، با وضوح در تصوير قابل مشاهده است كه بخشي از پاناروما را تشيكل مي‌دهد.

محققان بر اين باورند كه خاك مريخ كم عمق است كه به ابزارهاي كنجكاوي در دسترسي راحتتر به سنگ‌هاي زيرين كمك مي‌كند.

تصوير نشانه‌هاي تيره از سطح در اثر موتورهاي موشك فرودآورنده

ناسا همچنين تصاوير پرتره بيشتري از كنجكاوي را كه خود كاوشگر به ثبت رسانده، به نمايش در آورده كه مهندسان از آنها براي بررسي نشانه‌هاي آسيب‌ديدگي استفاده مي‌كنند. در اين تصاوير مي‌توان سنگريزه‌هايي را بر روي كاوشگر مشاهده كرد كه در زمان فرود اين خودروي كاوش 2.5 ميليارد دلاري به هوا برخاسته‌اند.

اين در حالي است كه كنترل‌كنندگان اين ماموريت بر اين باورند كه كنجكاوي تا كنون به فرمانهاي آنها به خوبي پاسخ داده است.

پرتره كاوشگر كنجكاوي در مريخ با سنگريزه‌هاي روي آن

بخشي از عرشه كاوشگر كنجكاوي در مريخ

با اين حال اين مهندسان در آزمايشگاه پيشرانش جت ناسا در حال اعمال موارد احتياطي در پي فرود كنجكاوي در سطح مريخ در هفته گذشته هستند.

آنها قصد دارند كه چندين هفته را به بررسي سلامت اين كاوشگر شش چرخ و ابزارهاي علمي آن پيش از آغاز جدي ماموريت آن بپردازند.

پروژه كنجكاوي كه به طور رسمي آزمايشگاه علمي مريخ نام دارد، اولين ماموريت زيست‌اخترشناسي ناسا از زمان كاوشگرهاي وايكينگ در دهه 1970 بوده و همچنين لقب اولين آزمايشگاه زمين شيمي كاملا مجهز را كه تاكنون به يك سياره ديگر فرستاده شده نيز به خود اختصاص داده است.

نماي كاملا مشابه صحراي موجاوه زمين از افق مريخ

مريخ‌نورد كنجكاوي در روز دو شنبه(16 مرداد) در يك فرود جالب با چتر نجات و جرثقيل در سطح مريخ نشسته و از آن زمان به ثبت تصاوير جالبي از مريخ مي‌پردازد كه توسط دو ماهواره ناسا در مدار مريخ به زمين ارسال مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۶-۰۸ ۰۰:۵۰

عالی بود خیلی خیلی ممنون.