• دوشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91052314104
  • خبرنگار : 71132

/بررسي نحوه امدادرساني به زلزله‌زدگان شمال‌غرب كشور در مجلس/

اقلام زيستي و دفترچه ارزاق از فردا بين زلزله‌زدگان توزيع مي‌شود

اقلام زيستي و دفترچه ارزاق از فردا  بين زلزله‌زدگان توزيع مي‌شود

رييس جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اقدامات اين جمعيت براي امدادرساني به زلزله‌زدگان زلزله روز شنبه در اهر، هريس و ورزقان، گفت كه از فردا (سه‌شنبه) اقلام زيستي و دفترچه ارزاق بين زلزله‌زدگان توزيع مي‌شود.

رييس جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اقدامات اين جمعيت براي امدادرساني به زلزله‌زدگان زلزله روز شنبه در اهر، هريس و ورزقان، گفت كه از فردا (سه‌شنبه) اقلام زيستي و دفترچه ارزاق بين زلزله‌زدگان توزيع مي‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ابوالحسن فقيه كه در جلسه علني صبح امروز (دوشنبه) گزارشي از نحوه امدادرساني جمعيت هلال‌احمر به مجلس ارائه مي‌‌كرد، گفت: ساعت 6 صبح روز گذشته فاز اول عمليات هلال‌احمر كه جستجو و نجات زلزله‌زدگان بود، انجام شد و مصدومين به مراكز درماني منتقل شدند. همچنين در فاز دوم اسكان و تغذيه اضطراري از روز گذشته با توزيع چادر، موكت، پتو و غذا آغاز شد. تاكنون هشت هزار و 705 چادر، بيست هزار بسته غذا، يازده هزار و 900 پتو، 33 هزار كنسرو و سه هزار تخته موكت بين آسيب‌ديدگان توزيع شده كه اين فاز از فعاليت‌ جمعيت هلال‌احمر نيز امروز به پايان خواهد رسيد.

وي اضافه كرد: به دليل پراكندگي زياد روستاهاي منطقه توزيع امكانات با سختي‌هاي زيادي انجام شد اما به هر حال اين كار صورت گرفت و اكنون هم ادامه دارد. امروز نيز توزيع اين امكانات براي مناطق دورتر از طريق هلي‌كوپتر و هلي‌بورد انجام خواهد شد و به اتمام مي‌رسد. از فردا نيز توزيع اقلام زيستي و دفترچه‌هاي ارزاق بين زلزله‌زدگان آغاز مي‌شود.

رييس جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران ضمن تسليت فاجعه مصيبت‌بار زلزله هريس، اهر و ورزقان به مردم و بازماندگان كشته‌شدگان، گفت: بعد از وقوع زلزله در اين سه شهرستان كه دو زلزله 6 ريشتري و بعد از آن پس ‌لرزه‌هاي اين زلزله بود، بلافاصله اكيپ‌هاي ارزيابي هلال‌احمر از شهرستان‌ها و بعد از آن از مركز استان به منطقه اعزام شدند. همچنين ما استان‌هاي همجوار را بسيج كرديم تا امدادگران را اعزام كنند.

فقيه با بيان اينكه 200 روستاي تابعه اهر، هريس و ورزقان، 70 تا صددرصد آسيب ديده‌اند، خاطرنشان كرد: تعداد زيادي از هموطنان‌مان زير آوارها فوت شدند و تعدادي نيز مجروح شدند. اولويت ما در هلال‌احمر، جستجوي زنده‌ها زير آوار است و بلافاصله اين عمليات از ساعات اوليه به كمك خود مردم كه اولين امدادگران بودند آغاز شد و بعد اكيپ‌هاي اعزامي هلال‌احمر كار جستجو و نجات را انجام دادند.

وي با اشاره به اعزام هزار و 80 نفر در قالب 92 تيم به مناطق زلزله‌زده و همچنين حضور شش فروند بالگرد در منطقه خاطرنشان كرد: با فعاليت بيست تيم زنده‌ياب براي عمليات جستجو و همچنين 19 تيم جستجو با سگ‌ها، اين عمليات به پايان رسيد اما اسكان و تغذيه زلزله‌زدگان ادامه دارد.

رييس جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران با اشاره به تقسيم‌بندي شهرستان‌هاي زلزله‌زده براي امدادرساني بهتر به آسيب‌ديدگان گفت: استان اردبيل مسئول امدادرساني به شهرستان اهر، استان آذربايجان غربي مسئول امدادرساني به ورزقان و استان آذربايجان شرقي مسئول امدادرساني به زلزله‌زدگان شهرستان هريس شدند، اگرچه امدادگران آذربايجان شرقي در ساير شهرستان‌ها هم حضور پيدا كردند.

فقيه با اشاره به ديپوي ارزاق در انبارها گفت: اين ارزاق از امروز به تدريج توزيع خواهد شد و ما كمبود امكانات و مواد غذايي نداريم.

وي در ادامه از اعلام آمادگي تركيه،‌ روسيه و تايوان براي همكاري با امدادگران و كمك به زلزله‌زدگان خبر داد.

رييس جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر اهميت مقاوم‌سازي ساختمان‌ها در برابر زلزله گفت: متاسفانه در مناطقي كه مقاوم‌سازي ساختمان‌ها به خوبي صورت نگرفته بود، ساختمان‌ها صددرصد تخريب شده و خانه سالمي باقي نمانده بود اما آنجا كه مقاوم‌سازي شده بود خانه‌ها سالم مانده و آسيب كمتري ديده بودند لذا لازم است مردم به ويژه در روستاها كه ساختمان‌هاي آنها كمتر مقاوم هستند به اين موضوع بيشتر توجه كنند.

فقيه تاكيد كرد: با توجه به اينكه تا دو ماه ديگر شاهد سرماي هوا خواهيم بود اسكان دائم آسيب‌ديدگان بسيار حياتي است و لازم است هر چه زودتر تحقق يابد.

وي به بازديد روز گذشته خود به همراه وزير كشور، وزير بهداشت و ساير مسئولين مربوطه از مناطق زلزله‌زده اشاره كرد و گفت: روند امدادرساني به زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد.

رييس جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران در پايان از نمايندگان و مردم كه به گفته وي، اولين امدادگران بودند تقدير و تشكر كرد و گفت: مردمي كه آموزش ديده بودند توانستند براي امدادگراي موثر واقع شوند كه در لحظات اول مردم بهترين امدادگران هستند.

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي نيز از زحمات هلال‌احمر تقدير و ابراز اميدواري كرد كه با همت بيشتر جمعيت هلال‌احمر، مصدومين سامان يابند و دولت نيز بازسازي مناطق آسيب‌ديده را مورد توجه قرار دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha