• جمعه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91052012388
  • خبرنگار : 71150

پيش‌از خطبه هاي نمازجمعه اين هفته تهران؛

رييسي: جامعه اعتدال‌پرور فساد را بر نمي‌تابد

رييسي: جامعه اعتدال‌پرور فساد را بر نمي‌تابد

معاون اول قوه قضاييه با بيان اينكه فساد يعني خروج شي از اعتدال تصريح كرد: فساد اجتماعي،‌ اقتصادي، فرهنگي و ... همه خروج شي از اعتدال هستند، جامعه اعتدال‌پرور فساد را بر نمي‌تابد و در جامعه اسلامي در هيچ كجا فساد نبايد لانه كند.

معاون اول قوه قضاييه با بيان اينكه فساد يعني خروج شي از اعتدال تصريح كرد: فساد اجتماعي،‌ اقتصادي، فرهنگي و ... همه خروج شي از اعتدال هستند، جامعه اعتدال‌پرور فساد را بر نمي‌تابد و در جامعه اسلامي در هيچ كجا فساد نبايد لانه كند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، حجت‌ا لاسلام و المسلمين سيدابراهيم رييسي، سخنران پيش از خطبه اين هفته نماز جمعه تهران گفت: امروز امر به معروف و نهي از منكر و تسلط بدان دو كفه ترازو هستند و اگر امر به معروف و نهي از منكر سنگين باشد تسلط بدان كمتر مي‌شود.

وي در خصوص فضائل و مناقب حضرت اميرالمومنين(ع) اظهار كرد: در بيان نوراني پيامبر عظيم‌ الشان اسلام و در آيات نوراني قرآن كريم، وجود مقدس اميرالمومنين از پيشتازان جهاد و شهادت و تلاش در راه خداوند است، وجود مقدس اين حضرت مصداق اتم و اكمل فداكاري و از خودگذشتگي است.

معاون اول قوه قضاييه با اشاره به همتاي قرآن بودن وجود اميرالمومنين علي (ع) گفت: هنگامي كه به حضرت در مورد ولايتش خبر دادند ايشان جمله‌اي گفتند كه همتايي قرآن با وجود اميرالمومنين را نشان مي‌دهد مبني بر اينكه اگر ولايت و محبت من بر كوه نازل شود از هم پاشيده خواهد شد.

سخنران پيش از خطبه اين هفته نماز جمعه تهران ادامه داد: دوست داشتن بدون معرفت معنا ندارد، براي اين ولايت بايد معرفت داشته باشيم، خيلي‌ها اميرالمومنين را دوست دارند كه نه شيعه و نه مسلمان هستند، مسيحيان بسياري وجود دارند كه حضرت علي (ع) را دوست دارند.

رييسي با اشاره به ويژگي‌هاي محبت تعقلي در يك فرد گفت: محبت تعقلي بدين معني است كه تمام وجود انسان، افكار و انديشه و عمل او جلوه محبت داشته باشد، در چهره اين افراد آثار بندگي نشان داده مي‌شود و اين افراد انساني نفوذ‌ناپذير هستند كه اهل رشوه و پارتي‌بازي نيستند و در دانشگاه و حوزه از رفتار وي متوجه مي‌شوند كه او نسبتي با ارزش‌هاي اميرالمومنين علي (ع) دارد، از آنجا كه هيچ مفهوم باطني و دروني در دين نداريد كه جلوه بيروني نداشته باشد، شكر، ذكر و محبت نيز بايد جلوه بيروني و عملي داشته باشند.

وي با اشاره به عبارت «قتل فى محراب عبادته لشدّة عدله» به اين معنا كه علي را در محراب كشتند چون او بسيار عادل بود تصريح كرد: انسان بهره‌مند از شجاعت ، عفت و حكمت كسي است كه عدالت را بر خود حاكم كرده است مرحله بالاتر عدالت اين است كه مظهر اسماء حسناي الهي شود.

معاون اول قوه قضاييه خاطرنشان كرد: امروز در نظام اسلامي كافي نيست كه در راس، فقيه جامع‌الشرايط عادلي باشد تا در جامعه عدالت حاكم شود بلكه بايد تمامي سطوح عالي ، مياني ، كارشناسي از ملكه عدالت بهره‌مند باشند تا جامعه مزه شيرين عدالت را بچشد؛ يك بخشدار، شهردار و قاضي همه و همه بايد بهره‌مند از ملكه عدالت باشند، جامعه عادل و سالم جامعه‌اي است كه تمام روابط آن براساس دين شكل گرفته باشد و در حقيقت جامعه‌اي كه سنگ زيربناي آن عدالت باشد مبناي اساسي آن توحيد است.

رييسي با بيان اينكه از عدالت سخن گفتن ساده اما در عمل بسيار سخت است افزود: عدالت بايد هم مبداء و منشاء قانون، هم معيار و هم مقصد قانون باشد، يك انسان بايد تمام افكار و اعمال و درون و برونش جلوه عدالت داشته باشد.

وي با طرح اين سوال كه در دنيا بسياري داعيه‌دار عدالت ، حقوق بشر و دگرخواهي هستند اما كدامشان راست مي‌گويند؟ ادامه داد: امروز داعيه‌داران گوش فلك را در دگرخواهي كر كرده‌اند اما اقدام آنها براي تحكيم موقعيت، جلب توجه ديگران و جذب منافع است.

معاون اول قوه قضاييه با بيان اينكه فساد يعني خروج شي از اعتدال تصريح كرد: فساد اجتماعي،‌ اقتصادي، فرهنگي و ... همه خروج شي از اعتدال هستند، جامعه اعتدال‌پرور فساد را بر نمي‌تابد و در جامعه اسلامي در هيچ كجا فساد نبايد لانه كند، امروز امر به معروف و نهي از منكر و تسلط بدان دو كفه ترازو هستند اگر امر به معروف و نهي از منكر سنگين باشد تسلط بدان كمتر مي‌شود.

سخنران پيش از خطبه نماز جمعه اين هفته تهران، رمز مبارزه با فساد را احساس مسووليت همگان در مقابل ترك معروف و انجام منكر عنوان كرد و در پايان گفت: آمده كه تمام دغدغه حضرت اميرالمومنين (ع) توصيه بر چگونگي زندگي انسان است تا زميني نباشد و ملكوتي شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha