رييس كميسيون عمران شوراي شهر تهران با بيان اينكه حداكثر ارتفاع در پهنههاي مختلف طرح تفصيلي جديد 12 طبقه است، اعلام كرد: بلندمرتبهسازي در تهران منوط به كسب مجوز كميسيون ماده پنج شده است.
حمزه شكيب در گفتوگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه ضوابط جديد بلندمرتبهسازي سال گذشته از سوي مشاور تهيه و گزارش آن در كميسيون عمران ارائه شد، اظهار كرد: با توجه به تغييرات طرح تفصيلي، قرار شد اين ضوابط مورد بازنگري قرار گيرد.
وي با بيان اينكه برخي ساختمانهاي در حال ساخت شهر، به لحاظ فني و رفتار در برابر زلزله دچار مشكل هستند، اعلام كرد: به اين ترتيب ضوابط جديد بلندمرتبهسازي مجددا مورد بازنگري قرار گرفت و قرار است پس از تصويب كميسيون ماده پنج، ابلاغ شود.
در طرح تفصيلي جديد، بيش از 12طبقه بلندمرتبه محسوب ميشود
به گفته شكيب، تا زماني كه اين ضوابط ابلاغ شود، هرگونه بلندمرتبهسازي ساختمانهاي بيش از 12 طبقه ، منوط به بررسي موردي و تصويب در كميسيون ماده پنج است.
رييس كميسيون عمران شوراي شهر تهران درباره ساختمانهايي با ارتفاع بيش از 12 طبقه كه در حال ساخت است، گفت: پروانه ساختماني اين دسته از ساختوسازها پيش از آغاز اجراي طرح تفصيلي جديد صادر شده است و مالكاني كه در گذشته پروانه بيش از 12 طبقه را دريافت كردهاند و پروانه آنها اعتبار دارد، ميتوانند نسبت به ساختوساز بر اساس مفاد همان پروانه اقدام كنند.
شكيب خاطرنشان كرد: حداكثر خط آسمان پيشبيني شده در طرح تفصيلي جديد، 12 طبقه است و اين ارتفاع در مورد همه پهنههاي تجاري، مسكوني و مختلط صدق ميكند.
وي اين موضوع را كه شوراي شهر تهران به دنبال تاييد ساخت برجهاي مسكوني بلند مرتبه مشابه برج بينالملل تهران در نقاط مختلف پايتخت بوده است را رد كرد و گفت: در شوراي سوم هرگز چنين موضوعي در دستور كار قرار نداشت و هر گونه بلندمرتبهسازي تنها بر اساس ضوابط فني ميسر بود.
تهران براي بلندتر شدن، مشكلات زيرساختي دارد
برخي محلات پايتخت، حتي ظرفيت 5 و 6 طبقه هم ندارد!
وي در ادامه، با بيان اينكه خط آسمان تهران در مقايسه با ديگر كلانشهرهاي دنيا، ارتفاع كمتري دارد، اظهار كرد: هرچند از اين منظر امكان بلندمرتبهسازي در پايتخت وجود دارد، اما در عين حال تهران براي بلندتر شدن، مشكلات زيرساختي دارد.
رييس كميسيون عمران شوراي شهر تهران اعتقاد دارد كه در بسياري از پهنهها، محلههاي تهران به لحاظ فني حتي ظرفيت پنج و شش طبقه را هم ندارد.
شكيب يادآور شد: براي بلندتر شدن تهران، بايد عرض گذرها بهگونهاي تعبيه شود كه ظرفيت عبور وسائط حملونقلي كه به آن گذر تحميل ميشود را داشته باشد؛ ضمن اينكه دسترسي به آب، برق، گاز و مراكز آموزشي، مراكز خريد و تفريح محلي و مواردي از اين دست نيز بايد تامين شود و در غير اين صورت، بلندتر شدن تهران با توجه به فقدان ظرفيتهاي لازم توجيه ندارد.
انتهاي پيام
نظرات