• شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91051408236

امیر عبداللهیان: دیدگاه ایران و روسیه درخصوص سوریه یکسان است

امیر عبداللهیان: دیدگاه ایران و روسیه درخصوص سوریه یکسان است

معاون وزیر امور خارجه ایران با تاكيد بر اين كه مواضع ايران و روسيه در خصوص سوريه يكسان است؛ احتمال اقدام نظامي عليه سوریه در پي كناره‌گيري كوفي عنان را بعید دانست.

معاون وزیر امور خارجه ایران با تاكيد بر اين كه مواضع ايران و روسيه در خصوص سوريه يكسان است؛ احتمال اقدام نظامي عليه سوریه در پي كناره‌گيري كوفي عنان را بعید دانست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در نشستي خبری در خبرگزاری "نووستی" تاکید کرد كه مواضع تهران و مسکو در رابطه با سوريه مشابه یکدیگر است و هر دو کشور حل و فصل صلح آمیز مساله سوريه را خواستارند.

امیر عبداللهیان گفت: در خصوص سوریه دیدگاه راهبردی دو کشور منطبق بر يكديگر است. هر دو کشور معتقد هستیم مداخله خارجی و اقدامات تروریستی باید متوقف شود.

وي افزود: ما دارای اصول مشترکی (در رابطه با سوریه) هستیم و اختلاف نظری میان تهران و مسکو در مورد سوریه وجود ندارد. مواضع دو طرف، مواضع منطقي و مبتنی بر هنجارهای بین المللی و دفاع از حاکمیت این کشور در مقابل تجاوز خارجی و تروریستی است.

معاون وزیر خارجه ایران اظهار كرد كه در پي تصمیم کوفی عنان مبني بر تمدید نكردن اعتبارنامه خود به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب، ایران احتمال تجاوز خارجی به سوریه را اندک می‌داند.

وی گفت: ما هرگونه حمله نظامی مستقیم به سوریه را بعید می دانیم اما اگر سوریه هدف کشور یا کشورهایی قرار گیرد نیازمند کمک ایران نخواهد بود. سوریه سال‌ها است برای پاسخ دادن به هرگونه تعرض از سوی دیگر کشورها و رژیم صهیونیستی آمادگی کامل دارد و می تواند به تنهایی و با آمادگي کامل به هر حمله نظامی پاسخ دهد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنج شنبه اعلام کرد كه عنان قصد ندارد اعتبارنامه خود را که مدت آن روز 31 اوت به سر می رسد، تمدید کند.

کوفی عنان از اواخر فوریه نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه بوده است. وی از سال 1997 تا سال 2006 دبیر کل سازمان ملل متحد بود.

بنا بر گزارشات رسانه‌اي بان کی مون از همین حالا در خصوص تعیین جانشین عنان با اتحادیه عرب مذاکره می‌کند.

وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با قصد کناره گیری عنان اعلام كرد كه کشورهای غربی و اپوزیسیون سوریه هیچ کاری برای برقراری گفت‌وگوی سیاسی در سوریه انجام نداده‌اند.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: متاسفانه اپوزیسیون سوریه همواره تمام پیشنهادات برای برقراری گفت‌وگوی سیاسی را رد کرده است. شرکای غربی ما و برخی از کشورهای منطقه‌ای می‌توانستند بر اپوزیسیون تاثیر بگذارند اما هیچ کاری در این راستا انجام نداده‌اند. علاوه بر این آن‌ها تمام این مدت به مساعدت سیاسی، معنوی، مادی ـ فنی و مالی گروه‌های اپوزیسیون سوریه ادامه داده و به این ترتیب آشتی ناپذیری نیروهای ضد دولتی را تشویق کرده‌اند.

اعتراضات ضد دولتی در سوریه از ماه مارس سال 2011 آغاز شد و همچنان ادامه دارد و در ماه های اخیر به بروز درگیری های مسلحانه خشونت باری میان اپوزیسیون و نیروهای دولتی منجر شده است. معترضان که تحت حمایت غرب قرار دارند، خواهان برکناری بشار اسد، از ریاست جمهوری و اجرای اصلاحات در سوریه هستند.

مقامات سوریه می گویند با جنگجویان كاملا مسلحی روبرو هستند که از خارج کمک دریافت می‌کنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha