• جمعه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91051307858

اولويت دوم كالاهاي دهگانه هم براي دريافت ارز مشكل دارند

مشكل اختصاص ارز مرجع به صنعت داروسازي رسيد

مشكل اختصاص ارز مرجع به صنعت داروسازي رسيد

در حالي دارو در گروه دوم اولويتهاي اختصاص ارز مرجع براي واردات قرار گرفته كه به گفته برخي فعالان صنعت داروسازي، اختصاص ارز مرجع به واردات دارو و مواد اوليه دارويي چندان هم به سادگي انجام نمي‌شود.

در حالي دارو در گروه دوم اولويتهاي اختصاص ارز مرجع براي واردات قرار گرفته كه به گفته برخي فعالان صنعت داروسازي، اختصاص ارز مرجع به واردات دارو و مواد اوليه دارويي چندان هم به سادگي انجام نمي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سازمان توسعه تجارت چندي پيش كالاهاي وارداتي را به 10 گروه مختلف تقسيم كرد و قرار شد به پنج گروه اول ارز مرجع و به پنج گروه دوم ارز آزاد براي واردات اختصاص يابد.

اختصاص ارز مرجع به گروههاي سوم، چهارم و پنجم نيز مشروط اعلام شد. گروههاي اول و دوم شامل اقلام اساسي غذايي و دارو مي‌شوند. با اين وجود به نظر مي‌رسد اختصاص ارز مرجع حتي به دو گروه اول به ويژه گروه دارو و مواد اوليه دارويي هم چندان به سادگي انجام نمي‌شود.

يك فعال صنعت داروسازي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اين‌كه فرآيند اختصاص ارز مرجع به واردكنندگان دارو و مواد اوليه دارويي چندان به سرعت انجام نمي‌شود، گفت:‌ در بسياري از موارد هم فروشنده خارجي حتي حاضر شده جنس خود را بدون دريافت پول به ايران بفرستد، اما جنس در گمرك مانده و ترخيص نمي‌شود، چرا كه گمرك مي‌گويد اول تكليف ارز بايد مشخص شود.

وي افزود: مشكل اختصاص ارز مرجع مربوط به همه واردكنندگان دارو و مواد اوليه دارويي بوده و اين در حالي است كه طبق قوانين بين‌الملل دارو مشمول هيچ تحريمي نيست.

او خاطرنشان كرد: برخي عملهاي مربوط به بيماران هموفيلي كه انجام نمي‌شود، به دليل نبود داروهاي جانبي است. به همين دليل دولت بايد در زمينه واردات دارو و اختصاص ارز مرجع به آن حساسيت بيشتري از خود نشان دهد. انباشت دارو و مواد دارويي در گمرك زياد بوده، اما وزارت بهداشت به گمرك تعهد داده كه اين كالاها ترخيص شوند و واردكنندگان بعدا پول گمرك را پرداخت كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha