• یکشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۶:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91050805045

در نشست خبري مشترك با صالحي

وزير خارجه سوريه: درباره افراد مسلح قانون مبارزه با تروريست‌ها را اجرا مي‌كنيم

وزير خارجه سوريه: درباره افراد مسلح قانون مبارزه با تروريست‌ها را اجرا مي‌كنيم

وزير خارجه سوريه جوسازي‌هاي اخير درباره امكان استفاده سوريه از سلاح‌هاي شيميايي را حمله تبليغاتي عليه سوريه خواند.

وزير خارجه سوريه جوسازي‌هاي اخير درباره امكان استفاده سوريه از سلاح‌هاي شيميايي را حمله تبليغاتي عليه سوريه خواند.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وليد معلم، وزير خارجه سوريه كه به منظور ديدار با مقامات كشورمان به تهران سفر كرده است، بعد از ظهر يك‌شنبه در مصاحبه مطبوعاتي مشترك با وزير امور خارجه كشورمان با ابراز خرسندي از سفرش به تهران و ملاقات با مقامات كشورمان، گفت: اين ديدار مجددا تاكيدي بود بر مواضع دو كشور در مورد تحولات منطقه و بحران و توطئه‌اي كه سوريه با آن روبه‌رو است. در اين توطئه دست‌هاي پنهاني برخي از كشورهاي منطقه و در راس آن رژيم صهيونيستي حضور دارند.

او ادامه داد: مردم و ملت سوريه تصميم دارند كه نه فقط براي اين كه با چنين توطئه‌هايي مقابله كنند، بلكه براي سرزمين خود نيز از اين توطئه پيروز بيرون بيايند بنابراين با تمام وجودشان جانفشاني مي‌كنند و ارتش ما هم در كنار مردم با گروه‌هاي تروريستي مسلح مبارزه مي‌كند و در طول ماه‌هاي گذشته كه با اين بحران مواجه بوديم و با وجود تحريم‌هاي غيرانساني كه از سوي آمريكا و غرب و اروپا شاهد آن بوده‌ايم و هم‌چنين اعضاي اتحاديه عرب مسلما، اين تحريم‌هاي اقتصادي زندگي روزمره مردم و حتي تغذيه آن‌ها را هدف قرار داده است.

وزير خارجه سوريه تاكيد كرد: مردم ما مي‌بينند كه اسراييل در پشت اين قضيه است و همه آن‌ها در يك سنگر در برابر ما قرار گرفته‌اند و اين مساله باعث شد كه عزم مردم ما جدي‌تر شود و به دور رهبري كشورشان حلقه بزنند. تبليغات بسيار گسترده‌ رسانه‌يي عليه نظام، دولت و مردم ما بوده است و آن‌ها تلاش كردند كه ساختمان مركزي سازمان اطلاعات ما را در دمشق هدف قرار دهند كه چهار نفر از افسران ارشد ما در آن‌جا به شهادت رسيدند.

وليد معلم با اشاره به گفت‌وگوهايش با صالحي در مورد اقدامات تروريستي در دفتر حزب جمهوري كه منجر به شهادت شهيد بهشتي و 72 تن از يارانش شد،‌ اظهار كرد:‌ ايران هم شاهد چنين حادثه بزرگي بوده است و عزيزاني را تروريست‌ها به شهادت رسانده‌اند و امروز هم ما شاهديم كه سوريه با اين قضيه مواجه شده است.

وي گفت: از چهارشنبه گذشته آن‌ها تلاش كردند تصميم خود را عملي كنند و نيروهاي تروريستي مسلح خود را بسيج كردند كه دمشق را به دست آورند. توطئه آن‌ها خنثي شد و شكست خوردند و به حلب رفتند. مي‌دانيم كه آن‌ها در حلب نيز شكست خواهند خورد. ما امروز در حلب احساس مي‌كنيم كه همه نيروهاي ضد سوريه بسيج شده‌اند و تروريست‌ها از كشورهاي مختلف حمله ناجوانمردانه‌اي را عليه ما آغاز كرده‌اند.

وزير خارجه سوريه تاكيد كرد: گفت‌وگوهايش با وزير خارجه كشورمان بسيار سازنده بوده است.

وليد معلم در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري در مورد موافقت‌نامه دفاعي مشترك ايران و سوريه و چگونگي اجرا شدن آن نيز گفت:‌ سوريه داراي توان دفاعي بالايي است و مي‌تواند به توانمندي‌هاي ملي خود تكيه كند.

او در پاسخ به پرسش اين خبرنگار لبناني ادامه داد: ما از لبنان توقع داريم كه به ما كمك كند كه تروريست‌ها نتوانند به راحتي و به طور غيرقانوني وارد سوريه شوند.

وزير خارجه سوريه در عين حال گفت: سوريه خود داراي توانمندي بالايي است. ما تكيه بر توانمندي‌هاي خود داريم و با استفاده از اين توانمندي‌ها از خاك خود دفاع مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، وليد معلم در پاسخ به پرسش ديگري درباره اجرايي شدن طرح كوفي عنان در سوريه و موضع دولت اين كشور در قبال آن، گفت: مهم‌ترين مساله اين است كه ما چگونه مي‌خواهيم خشونت‌ها را در سوريه در قالب گفت‌وگوهاي سياسي متوقف كنيم. متاسفم كه بگويم هر چند دولت تلاش كرد و نيروهاي خود را از شهرها خارج كرد تروريست‌ها خود را متعهد به اجراي طرح ندانستند. مخالفان با حمايت برخي كشورها گفت‌وگوها را رد كردند و اين موضوع باعث شد تا مذاكرات سياسي با بن‌بست روبه‌رو شود.

وزير خارجه سوريه در پاسخ سوال خبرنگار ديگري درباره انتشار برخي اخبار مبني بر ورود سلاح‌هاي شيميايي در سوريه نيز گفت: از يك ماه قبل با چنين حمله تبليغاتي عليه سوريه از جانب آمريكا و كشورهاي غربي و اروپايي و حتي برخي كشورهاي عربي مواجه هستيم و آن‌ها سعي مي‌كنند اين مساله را مطرح كنند.

وي اضافه كرد: صرف‌نظر از اين كه چنين سلاح‌هاي سنتي يا غيرسنتي داشته باشيم يا خير، مي‌خواهيم بگوييم كه اسراييل كه يك متجاوز است داراي قدرت و توانمندي‌هاي هسته‌يي است و حتي پنتاگون گفته است اسراييل بيش از 200 كلاهك هسته‌يي دارد كه مورد اعتراض آمريكا نيز قرار گرفته است؛ چون سوريه كشوري است كه با اسراييل مقابله مي‌كند و جزء كشورهايي هستيم كه بخشي از سرزمين‌هاي ما در اشغال اسراييل درآمده است بنابراين ما آمادگي كامل داريم كه بتوانيم منطقه عاري از هرگونه سلاح كشتار جمعي چه هسته‌يي و چه شيميايي و چه ميكروبي داشته باشيم و در اين زمينه از سال 2003 طرحي را به سازمان ملل ارائه كرده‌ايم و در آن تاكيد كرديم كه آمريكا مانع اجرايي شدن اين طرح بوده است.

وزير خارجه سوريه گفت: ما جزء معاهده منع سلاح‌هاي بيولوژيكي هستيم و همواره تاكيد مي‌كنيم كه مخالف هرگونه سلاح كشتار جمعي هستيم. اگر اسراييل معاهده منع اشاعه سلاح‌هاي هسته‌يي را امضا كند از آن‌جا كه ما كشور مسوولي هستيم كليه قوانين و مقررات را پايبند خواهيم بود و خواستاريم كه صلح همه منطقه را فرا گيرد.

وي هم‌چنين در مورد اظهارات اخير وزير خارجه روسيه در مورد دخالت نظامي در سوريه نيز گفت: كساني كه اين توطئه را انجام دادند انسان‌هاي ناجوانمردي هستند حتي اگر اين شرايط به پايان برسد و امنيت و ثبات در سراسر سوريه برقرار شود اين توطئه از بين نخواهد رفت چرا كه مشخص است كه سررشته اين توطئه‌ها كجا است. تحريك‌كننده اين موضوع صهيونيست‌ها هستند و برخي از كشورهاي حوزه خليج‌فارس هم در كنار اسراييل و در يك سنگر براي اجراي اين توطئه قرار گرفته‌اند.

وليد معلم تاكيد كرد: با توجه به اين كه وزير خارجه روسيه را شخص باتجربه‌اي مي‌دانيم، معتقديم كه اظهارات ايشان مورد توجه است.

خبرنگار ديگري پرسيد تروريست‌هاي بازداشت شده در سوريه از چه كشورهايي هستند و سوريه مي‌خواهد در قبال آن‌ها چه اقدامي انجام دهد كه معلم گفت: اين تروريست‌ها از طريق مرزهاي تركيه وارد كشور شده‌اند. برخي از آن‌ها ليبيايي‌، تونسي‌ و تعدادي هم از مصر هستند. در مورد افرادي كه از عراق مي‌آيند نيز تعدادي از آن‌ها دستگير شده‌اند كه جزء تشكيلات القاعده هستند. گروهي نيز به عنوان خبرنگار وارد كشور مي‌شوند اما بعد از ورود اقدامات ديگري انجام مي‌دهند.

وزير خارجه سوريه گفت: كساني كه در سوريه بازداشت مي‌شوند افرادي هستند كه سلاح به دست گرفتند و در برابر نيروهاي ارتش و دولت ما مبارزه مسلحانه كرده‌اند و ما قانون مبارزه با تروريست‌ها را در مورد اين افراد اجرا مي‌كنيم اما در عين حال هر فردي كه سلاح خود را بر زمين بگذارد و خود را تسليم كند اگر دستش به خون كسي آلوده نباشد به سرعت آزاد مي‌شود. هر كسي كه بخواهد با دولت گفت‌وگو كند مي‌تواند خواسته‌هايش را مطرح مي‌كند، ما خواسته‌هاي‌شان را بررسي مي‌كنيم اگر مشروع بود مسلما پاسخ مثبت مي‌دهيم و خواسته‌هاي‌شان برآورده مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha