• یکشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 91050804845
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

شیفت کاری خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد

شیفت کاری خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد

نتایج پژوهشی فراگیر حاکی از آن است که شیفت‌های کاری به غیر از نوبت کاری ثابت صبح، خطر ابتلا به مشکلات عمده قلبی و عروقی، مانند حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

نتایج پژوهشی فراگیر حاکی از آن است که شیفت‌های کاری به غیر از نوبت کاری ثابت صبح، خطر ابتلا به مشکلات عمده قلبی و عروقی، مانند حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، گروهی از محققان بین‌المللی، نتایج بدست آمده از 34 پژوهش که رابطه بین شیفت‌های کاری و وقوع مشکلات قلبی را در بین بيش از دو میلیون نفر بررسی کرده بود، مورد بازبینی و تحلیل قرار دادند.

در تحقیقات پیشین نشان داده شده بود که شیفت‌های کاری به غیر از نوبت ثابت صبح، باعث اختلال در ساعت طبیعی بدن می‌شود و این امر با افزایش خطر فشار خون و کلسترول بالا و دیابت مرتبط است.

اکنون بررسی‌های این تحقيق حاکی از آن بود که نوبت‌های کاری غیر از صبح (عصرکار، شب کار، شیفت در چرخش) خطر حملات قلبی، حوادث عروقی و سکته مغزی را به ترتیب 23، 24 و شش درصد افزایش می‌دهد، همچنین شب کاری با وقوع 41 درصدی حوادث کرونری مرتبط بود. طی این تحقيق، رابطه‌ای بین شیفت‌های کاری و مرگ ناشی از هر علتی گزارش نشد.

در بین دو میلیون و 11 هزار و 935 نفر از افراد مورد تحقیق، بیش از 17 هزار و 359 نفر به یکی از انواع حوادث عروقی مبتلا بودند، شش هزار و 598 نفر و هزار و 854 نفر نیز به ترتیب دچار سکته قلبی و سکته مغزی ایسکمیک بودند. سکته مغزی ایسکمیک نوعی سکته مغزی است که دارای علایم گذرا و خفیف است، اما نشانگر وقوع احتمالی سکته مغزی شدیدتری است.

نویسندگان این پژوهش با تاکید بر نتایج آن خاطرنشان کرده‌اند افرادی که به غیر از شیفت‌های کاری ثابت صبح فعالیت دارند، باید از نظر عوامل خطری نظیر فشار خون و سطوح کلسترول که موجب بروز مشکلات قلبی می‌شود، مورد بررسی پزشکی قرار گیرند.

محققان در ادامه اظهار كرده‌اند که تحقیقات بیشتری برای تعیین تاثیر شیفت‌های کاری و اصلاح الگوهای تغییر نوبت‌های کاری بر سلامت کلی عروق در بین قشر آسیب پذیر لازم است.

جزییات این پژوهش در مجله «The British Medical Journal» منتشر شده است.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha