• جمعه / ۶ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91050603499
  • خبرنگار : 71150

با انتقاد از كثرت زندانيان جرائم غير عمد؛

رييس ستاد ديه:حبس بد است حتي اگر كسي در خانه حبس باشد

رييس ستاد ديه:حبس بد است حتي اگر كسي در خانه حبس باشد

رييس ستاد ديه از شوراي فرهنگ عمومي كشور رسيدگي به ميزان تعيين مهريه‌‌هاي سنگين را خواستار شد.

رييس ستاد ديه از شوراي فرهنگ عمومي كشور رسيدگي به ميزان تعيين مهريه‌‌هاي سنگين را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اسدالله جولايي طي سخناني به عنوان پيش از خطبه نماز جمعه اين هفته تهران اظهار كرد: همه مي‌دانيم در جوامع بشري دولت و مسوولان موظف هستند امكانات لازم براي رفاه مادي و معنوي ايجاد كنند. با اين وجود برخي افراد گرفتار و مرتكب ناهنجاري مي‌شوند كه بايد حكومت آن‌ها را از مردم دور كند و به طور طبيعي در زندان محبوس شوند تا جامعه از ناراحتي‌هاي آن‌ها در امان باشد.

وي ادامه داد: در اين محبوس‌شدن‌ها تعدادي هستند كه جرم عمد ندارند و زندان رفتن آن‌ها به دليل عدم توان مالي است. به اين صورت كه تصادفي شده، فردي مصدوم و يا فوت شده و طبيعي است كه آسيب‌رسان به زندان تحويل داده مي‌شود و بايد به آسيب ديده كمك شود. در اين موضوع مهم از سال 47 كه قانون بيمه‌ اجباري شخص ثالث تصويب شد هم قانون ناقص بود و هم به طور ناقص اجرا مي‌شد؛ بنابراين در حكومت اسلامي ملاحظه شد كه تعدادي از افراد در زندان بدهكار ديه هستند كه بايد به آن‌ها كمك كرد.

رييس ستاد ديه كشور خاطرنشان كرد: از سال 1347 تا 20 شهريور 1387، 40 سال به مردم از ناحيه شركت‌هاي بيمه و بيمه مركزي بي‌عنايتي صورت مي‌گرفت؛ بدين معني كه تصادف به وقوع مي‌پيوست، راننده به زندان منتقل شده خانواده محروم دست خالي براي اداره زندگي بود و خانواده مصدوم براي معالجه هيچ در اختيار نداشتند و سال‌ها راننده در زندان به سر مي‌برد.

جولايي يادآور شد: شهيد اسدالله لارجوردي رييس وقت سازمان زندان‌ها كه به فرمايش مقام معظم رهبري مردي پولادين بودند به اين موضوع توجه كردند؛ در ماه مبارك رمضان سال 1369 فرمودند كه تعدادي از زندانيان جاي‌شان در زندان نيست در ميان آن‌ها افراد نماز شب‌خوان وجود دارد. بلافاصله با عزيزان اين موضوع را مطرح كرد و اولين جشن گلريزان در تالار اتاق بازرگاني ايران برگزار شد و افراد خير جمع شدند و اولين كمك خود را براي آزادي اين تعداد شروع كردند.

وي افزود: در آن سال هنوز به صورت رسمي مبلغ ديه در حكومت اسلامي تعيين نشده بود. امروز همه ملت بايد حواس‌شان باشد، مبلغ ديه در ماه‌هاي عادي 94 ميليون و 500 هزار تومان و ماه‌‌هاي حرام 126 ميليون تومان است كه اگر تصادفي منجربه آسيب‌هاي نخاعي يا مغزي يا قطع اعضاي بدن شود شايد 5 يا 6 ديه بايد پرداخت شود. در طي 40 سال اين مشكل وجود داشت. ستاد ديه نيز با ابتكار شهيد لاجوردي تشكيل شد و پول به دست آسيب‌ديده، قربانيان حوادث و شكات مي‌رسد. اين افراد به حق خود مي‌رسند و زنداني آزاد مي‌شود.

جولايي در ادامه سخنان خود اظهار كرد: از سال 1369 تا به امروز بيش از 60 هزار نفر از هم‌نوعان ما از زندان آزاد شدند و حقوق اولياي دم، طلبكاران و شكات از كمك‌هاي مردمي پرداخت شد.

وي با اشاره به آيه 45 سوره عنكبوت،گفت: بر اين اساس نمازگزار گرد گناه، معصيت و فحشاء نبايد بگردد. امام بزرگوار در يكي از مطالب بيان كردند كه عبور از چراغ سرخ حرام است. چرا نمازگزار بايد بدون گواهينامه و بيمه‌نامه، و عدم توجه به قوانين راهنمايي و رانندگي، حركت كند.كه هم به خود آسيب برساند و هم به ديگران صدمه بزند. بنابراين اولين آموزه‌ ما از نمازهاي جماعت اين است كه گرد تخلف نگرديم.

رييس ستاد ديه بيان كرد: نمازگزار و خانواده‌اش نبايد مهريه‌هايي را تعهد كنند كه منجر به شكايت، زندان و از هم‌پاشيدگي‌هاي خانواده‌ها و آسيب رساندن به خانواده‌ها شود. چرا ما گرفتار اين‌گونه مسائل هستيم. مهريه‌هاي نجومي، بي‌پايه و بي‌حد و حصر آيا سلامت خانواده را تامين مي‌كند؟ ما در زندان‌هاي سراسر كشور مواردي را مي‌بينيم كه اگر انسان خون گريه كند باز هم كم است؛ فكر نكنيد كه زندان جاي خوبي است! زندان جاي بسيار بدي است حبس بد است حتي اگر كسي در خانه حبس باشد.

وي تصريح كرد: آيا فكر كرده‌ايم وقتي سرپرست خانواده در زندان به سر مي‌برد چه آسيب‌هاي به همسرش وارد مي‌شود؟ واقعا بايد خون گريه كرد. سرپرست خانوار به دلايل گوناگوني از جمله عدم رعايت قوانين راهنمايي، عدم تعهد مهريه‌هاي معقول،عدم پرداخت نفقه و عدم توجه به اين‌كه آيا من مال دارم كه چك صادر مي‌كنم؟ به زندان مي‌رود. چرا زندان‌هاي ما بايد اين تعداد كثير زنداني‌هاي محكوم مالي براي صدور چك‌هاي بلامحل داشته باشد.

وي به ارايه آماري از عملكرد ستاد ديه پرداخت و تصريح كرد: از 15 خرداد سال 1342 تا به امروز كه حدود 50 سال مي‌گذرد دنياي استكبار بر اين مردم تاخت و شهيد گرفت. در طول اين50 سال، 230 هزار شهيد داده‌ايم اما چرا بايد در نظام مقدس اسلامي در طي اين 30 و اندي سال در تصادف رانندگي خودمان به جان خودمان بيفتيم. به جاي تعارف در مقابل در رانندگي به يكديگر تعارف كنيم، در طول اين مدت 800 هزار انسان فوت كرده‌اند، حدود 8 الي 9 ميليون نفر به بيمارستان منتقل شده و بيش از 460هزار راننده به زندان منتقل شده‌اند.

جولايي تصريح كرد: ستاد ديه تلاش كرد در مجلس هفتم و در نهايت قانون بيمه اجباري شخص ثالث با حضور مسوولان ذيربط اصلاح شد و تا قبل از 20 شهريور 1387 كه قانون اصلاح نشده بود هر روز بين 57 تا 59 راننده وارد زندان مي‌شدند ولي پس از اصلاح قانون حداكثر يك يا دو راننده وارد زندان مي‌شوند.

رييس ستاد ديه كشور گفت: يك شب حبس نيز در زندان زياد است و يك كشته هم در نظام مقدس اسلامي در روز زياد است. چه شده است كه ما حدود 300 هزار مصدوم و مجروح در سال داريم. در سال‌هاي 89 و 90 بيش از 20 هزار نفر زوج وارد زندان‌ها شدند. ما درخواست كرديم كه مهريه را حذف كنيد. كميسيون حقوق و قضايي مجلس نيز بسيار تلاش كرد. درست است كه 110 سكه قانوني شد ولي اين تعداد هم زياد است به چه مجوزي 124 هزار سكه، 3 هزار سكه يا 1 هزار سكه مهر مي‌كنند.

وي يادآور شد: چرا اين جمله نارواي مهريه را كي داده و كي گرفته بيان مي‌كنيم و افراد را گرفتار مي‌كنيم.

جولايي گفت: از شوراي فرهنگ عمومي كشور كه مركب از 25 عضو از دستگاه‌هاي ذيربط و حساس كشور است، درخواست مي‌كنم كه در خصوص اين موضوع همت گمارد تا ما شاهد اين فاجعه نباشيم. كشته‌هاي ما در سال متاسفانه بالاترين رقم را در دنيا دارد.

رييس ستاد ديه كشور در پايان اظهارات خود، گفت: در سال گذشته از 12 هزار و 783نفر كه بدهكاري آن‌ها 509 ميليارد تومان بود،‌ توانستيم بيش از 52 درصد گذشت حاصل كنيم و مابقي را با كمك مردم و دستگاه‌ها آزاد كرديم. و امسال حداكثر حدود 11 هزار نفر منتظر كمك داريم. ان‌شالله روزي بياييم و اعلام كنيم كه در زندان‌هاي جمهوري اسلامي زنداني در جرايم غيرعمد نداريم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha