• یکشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 91050100248
  • خبرنگار : 71282

آيا تعاوني‌هاي مسكن به عرصه ساخت و ساز بر مي گردند؟

خواجوي:انبوه‌‌سازان توان ساخت مسكن درحجم بالا راندارند/به جاي خارجي‌ها، تعاوني‌ها واردشوند

خواجوي:انبوه‌‌سازان توان ساخت مسكن درحجم بالا راندارند/به جاي خارجي‌ها، تعاوني‌ها واردشوند

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مسکن کارکنان دولت(اسكاد)، بازگشت دوباره تعاوني‌هاي مسكن به عرصه ساخت و ساز و واگذاري زمين و تسهيلات بانكي به آنها را خواستار شد و گفت: انبوه‌سازان به تنهايي نمي توانند ساخت و ساز كنند اگر اينطور بود شركتهاي چيني و ترك را براي ساخت و ساز وارد نمي كرديم!

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مسکن کارکنان دولت(اسكاد)، بازگشت دوباره تعاوني‌هاي مسكن به عرصه ساخت و ساز و واگذاري زمين و تسهيلات بانكي به آنها را خواستار شد و گفت: انبوه‌سازان به تنهايي نمي توانند ساخت و ساز كنند اگر اينطور بود شركتهاي چيني و ترك را براي ساخت و ساز وارد نمي كرديم!

علي خواجوي ـ‌ در گفت‌وگو با خبرنگار تعاون و اشتغال ايسنا، اظهار كرد: اگر ورود دوباره تعاوني‌هاي مسكن به جريان ساخت و ساز صورت نگيرد و تعاوني‌ها در كنار انبوه‌سازان به كار ساخت و ساز مشغول نشوند، قيمت مسكن همچنان بالا خواهد رفت و افتخار آن، باقي ماندن خانه‌هاي احداث شده بسيار بدون وجود مالك خواهد بود.

وي ادامه داد: قبلا ساخت و ساز مسكن در دو بخش تعاوني‌هاي مسكن و انبوه‌سازان دنبال مي شد و تعاوني‌هاي مسكن در كنار انبوه‌سازان اقدام به ساخت و ساز مي كردند كه در اين زمينه موفق شدند شهرك‌هاي بسياري را در اطراف تهران و سراسر كشور بسازند؛ چنانچه بسياري از شهركهاي قديمي مثل پرواز، فرهنگيان و اوج را تعاوني‌هاي مسكن ساخته‌اند.

خواجوي افزود: متاسفانه با خروج تعاوني‌هاي مسكن از جريان ساخت و ساز به ويژه بعد از اجراي طرح مسكن مهر، تعاوني‌هاي مسكن مورد بي مهري قرار گرفتند و با واگذاري كار ثبت نام و پالايش متقاضيان به آنها، عملا ساخت و ساز مسكن به انبوه‌سازان سپرده شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مسکن کارکنان دولت(اسكاد) با بيان اينكه بخش انبوه‌سازي توانايي واحدهاي مسكوني در حجم بالا را ندارد، اظهار كرد: تعاوني‌هاي مسكن را از گردونه خارج كردند تا انبوه‌سازان كار ساخت و ساز را به دست بگيرند در حالي كه بخشهاي انبوه‌سازي توان ساخت واحدهاي مسكوني در حجم بالا را ندارند اگر اين طور بود شركتهاي چيني و ترك را وارد نمي كرديم.

به گفته وي اگر به جاي نيروهاي خارجي، تعاوني هاي مسكن به كار گرفته شوند نه تنها هزينه‌هاي گزاف و سنگين براي ساخت و سازها صورت نمي گيرد بلكه واحدهاي مسكوني با نازلترين قيمت و بهترين كيفيت مطابق آخرين استانداردهاي روز ساخته و تحويل متقاضيان مي شود.

خواجوي ادامه داد: از زماني كه به تعاوني‌هاي مسكن اجازه فعاليت ندادند، قيمت مسكن 100 درصد افزايش يافته و كرايه‌ خانه‌ها چندين برابر شده كه فشار سنگيني به بخش مستضعف و اقشار كم درآمد جامعه وارد كرده است.

وي متذكر شد: شايد در برخي تعاوني‌هاي مسكن مشكلاتي بوده كه ناشي از عدم نظارت بر آنها باشد ولي نبايد اين مشكلات را به همه تعاوني‌هاي مسكن تعميم داد.

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مسکن کارکنان دولت(اسكاد) در حال حاضر هيچگونه زمين و اعتبارات بانكي در اختيار تعاوني‌هاي مسكن قرار داده نمي شود از سوي ديگر مسكن مهر هم به شكل دولتي ثبت نام مي شود و وزارت مسكن تنها وعده بهره‌برداري و زمان تحويل واحدها را مي دهد.

خواجوي با بيان اينكه 70 درصد بافت تهران فرسوده و بالاي 20 سال ساخت است، خواستار بازگشت دوباره تعاوني‌هاي مسكن به عرصه ساخت و ساز در كنار انبوه‌سازان شد و افزود: طرح‌هاي مسكن مهر بايد در اختيار بخش تعاون و انبوه‌ساز كشور قرار بگيرد و هر دو به اتفاق هم ساخت و ساز كنند زيرا انبوه‌سازان به تنهايي نمي توانند ساخت و ساز كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha