• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91042716747
  • خبرنگار : 71089

وزير اقتصاد ايران: تجارت درون‌گروهي در ميان اعضاي غيرمتعهد بايد تعريف شود

وزير اقتصاد ايران: تجارت درون‌گروهي در ميان اعضاي غيرمتعهد بايد تعريف شود

وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به وجود ظرفيت‌ها و منابع غني در ميان كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها گفت: با وجود حضور 40 كشور توليدكننده و صادركننده‌ي نفت و گاز، غيرمتعهدها تنها يك پنجم عملكرد اقتصاد جهاني را در اختيار دارند.

وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به وجود ظرفيت‌ها و منابع غني در ميان كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها گفت: با وجود حضور 40 كشور توليدكننده و صادركننده‌ي نفت و گاز، غيرمتعهدها تنها يك پنجم عملكرد اقتصاد جهاني را در اختيار دارند.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شمس‌الدين حسيني، وزير امور اقتصادي و دارايي در مراسم افتتاحيه‌ي كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش غيرمتعهدها با اشاره به ظرفيت‌ها و عملكردهاي اقتصادي اعضاي جنبش گفت: بيش از نيم قرن از به رسميت شناختن اين جنبش مي‌گذرد اما اساسا تلاش كشورها براي استقلال و خروج از سلطه‌ي سياسي از سال 1961 به بار نشسته و هم‌گرايي ميان كشورها در قالب اين جنبش آغاز شد. اكنون اين جنبش نيم قرن سابقه داشته و دو سوم كشورهاي جهان عضو آن هستند.

او در ادامه‌ي اظهاراتش با اشاره به وضعيت اقتصادي كشورهاي عضو اظهار كرد: بر اساس آمارها و اطلاعات به‌دست آمده در سال 2011 حدود 70 هزار ميليارد دلار GDP كشورهاي جهان بوده كه از اين ميزان كم‌تر از 10 هزار ميليارد دلار متعلق به كشورهاي عضو جنبش است. اين در حالي است كه اعضاي جنبش بالاي 50 درصد از جمعيت و نيروي انساني جهان را تشكيل مي‌دهند اما تنها 14 درصد از GDP دنيا را دارد و اين يك شكاف است كه بايد برطرف شود.

وزير اقتصاد با اشاره به تجارت كشورهاي عضو ادامه داد: اگر تجارت به عنوان يكي از فرآيندهاي سازنده در اقتصاد بين‌الملل مورد توجه قرار گيرد در حال حاضر بالغ بر 36 هزار و 600 ميليارد دلار در سطح جهاني مبادلات تجاري انجام شده كه حدود 20 درصد آن يعني 7 هزار و اندي ميليارد دلار متعلق به اعضاي جنبش است. در اين‌باره نيز شكاف وجود دارد. در واقع بيش‌تر كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها عمدتا صادركننده‌ي مواد خام با ارزش افزوده‌ي كم و دريافت كننده‌ي محصولات با ارزش افزوده‌ي بالا هستند.

حسيني با اشاره به وجود منابع استراتژيك و حياتي در ميان كشورهاي غيرمتعهد، افزود: در حال حاضر هنوز منبع رقابتي‌تر از سوخت‌هاي فسيلي در حوزه‌ي انرژي وجود ندارد. از اين منظر حدود 40 كشور توليدكننده و صادركننده‌ي نفت و گاز عضو جنبش غيرمتعهدها هستند و از سوي ديگر با عنايت به اين‌كه امروز انرژي يك مايه‌ي حياتي در صنعت و تجارت است اما باز هم مشاهده مي‌شود كه ميزان مبادلات تجاري و صنعتي اين كشورها پايين است.

او با بيان اين‌كه با وجود اين همه تلاش كشورهاي غيرمتعهد، دستاورد زيادي در ميان آن‌ها وجود ندارد، تصريح كرد: بايد تلاش كنيم اين شكاف برطرف شود. در درجه‌ي اول بايد به بهبود عملكردها، افزايش همكاري‌ها سوق يابيم تا بدين شكل شكاف‌ها به حداقل برسد. هم‌چنين بايد مناسبات تجاري، اقتصادي در ميان اعضا نيز افزايش يابد. بر همين اساس تجارت درون‌گروهي در ميان اعضاي جنبش بايد تعريف شود و موافقت‌نامه‌هاي تجاري و اقتصادي به صورت دوجانبه و چندجانبه منعقد شود كه اين مساله نياز به اراده‌ي سياسي دولت‌ها دارد.

وزير امور اقتصاد ي و دارايي با بيان اين‌كه سهم كشورهاي جنبش غيرمتعهدها در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي دنيا كم‌تر از 20 درصد است، خاطرنشان كرد: اكنون از سازمان‌هاي بين‌المللي مانند صندوق جهاني و بانك جهاني يك نام جهاني باقي مانده است. در واقع زماني كه مديريت اقتصادي جهان از انسانيت فاصله بگيرد محكوم به شكست است.

حسيني در پايان اظهاراتش با انتقاد از عملكرد صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني گفت: بايد اعضاي جنبش غيرمتعهد، مديريت اقتصادي جهان را به صورت جهاني فرياد بزنند و خودباختگي موجود در ميان اعضا در سطوح مختلف را برطرف كنند تا بدين ترتيب بتوانند جايگاه اصلي خود را در عرصه‌ي بين‌المللي بيابند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha