• یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91042514845
  • خبرنگار : 71234

علاءالدين بروجردي: تمكين نكردن از بسته ايراني عزم سياسي غرب براي حل نشدن مشكلات است

علاءالدين بروجردي: تمكين نكردن از بسته ايراني عزم سياسي غرب براي حل نشدن مشكلات است

بروجردي درباره نشست كارشناسان فني ايران و 1+5 گفت: بر اساس بحث‌هاي تفصيلي اين نشست‌ 1+5 بايد به سمت اتمام بهانه‌جويي‌ها با فشار آمريكايي‌ها برود تا مساله به سمت راه‌حل منطقي حركت كند.

بروجردي درباره نشست كارشناسان فني ايران و 1+5 گفت: بر اساس بحث‌هاي تفصيلي اين نشست‌ 1+5 بايد به سمت اتمام بهانه‌جويي‌ها با فشار آمريكايي‌ها برود تا مساله به سمت راه‌حل منطقي حركت كند.

علاءالدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: تمكين نكردن در مقابل بسته پيشنهادي ايران نشان مي‌دهد كه در پس پرده مذاكرات عزم سياسي براي حل نشدن مشكلات است.

وي با بيان اينكه در مذاكرات تفصيلي در سطح كارشناسان فني گروه 1+5 و ايران در استانبول، به سوالات و ابهامات پاسخ داده شد افزود: قرار شد كه دكتر باقري و خانم اشميت در سطح معاونين مذاكراتي را برگزار كنند و مرحله بعدي نيز صحبت ميان دكتر جليلي و خانم اشتون است.

بروجردي افزود: مطمئنا اگر مباني كه در اجلاس اخير استانبول مورد توافق قرار گرفت به عنوان مباني مذاكرات در نظر گرفته شود،‌ گروه 1+5 راهي جز صحه گذاشتن بر نظرات جمهوري اسلامي ندارد، آنها حرف جديدي براي گفتن ندارند، منطق نيز حكم مي‌كند كه ديگر گروه 1+5 به سمت پايان گذاشتن به بهانه‌جويي‌ها با فشار آمريكايي‌ها حركت كند تا مساله به سمت راه‌حل منطقي پيش رود.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه با تاكيد به اينكه گروه 1+5 در عرصه هسته‌يي در برابر جمهوري اسلامي حرف جديدي براي گفتن ندارد، گفت: تمامي ابهامات آنها به لحاظ كارشناسي پاسخ داده شده است، اگر آنها ديگر نخواهند تمكين كنند، نشان مي‌دهند كه در پس پرده مذاكرات گروه 1+5 عزم سياسي براي عدم حل مشكل وجود دارد چرا كه اگر مبناي اين مذاكرات، مباحث مطرح شده در سطح كارشناسان باشد ديگر بايد به سمت راه‌حل نهايي حركت كرد.

بروجردي همچنين خاطر نشان كرد:‌ بسته پيشنهادي ايران به گروه 1+5 به صورت تفصيلي حدود 16 ساعت در سطح كارشناسان در استانبول مورد بررسي قرار گرفت كه در نهايت كارشناسان ايرادي به نقطه نظرات ايران به لحاظ كارشناسي، حقوقي و ابعاد فني هسته‌يي طبق مقررات آژانس و عهدنامه ان‌.پي‌.تي نتوانستند بگيرند.

وي افزود: آنچه ايران مطرح كرد كاملا بر اساس منطق و حق جمهوري اسلامي در عرصه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي طبق ماده چهار عهدنامه ان‌.پي‌.تي بود و طبيعتا انتظار جمهوري اسلامي به رسميت شناختن اين حق و تمكين همه كشورها نسبت به آن است.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به موضوعات فراهسته‌يي مطرح شده از سوي ايران در طول مذاكرات،‌گفت: موضوعات فراهسته‌اي مطرح شده نيز از جمله مسائلي است كه گروه 1+5 نسبت به آن حساس است، يكي از اين موضوعات مساله بحران‌هاي منطقه و جهاني است كه صلح دنيا را مورد تهديد قرار داده است و مطمئنا با توجه به نقش بالقوه و بالفعل جمهوري اسلامي ايران در اين عرصه‌ها مي‌توان از ظرفيت ايران به خوبي بهره گرفت.

بروجردي در عين حال خاطر نشان كرد: البته در اين بين آمريكايي‌ها در مبناي غيرمنطقي و خودخواهانه مي‌كنند با اين نقش جمهوري اسلامي مخالفت كنند، نمونه‌اي كه آن را در اجلاس ژنو همگان ديدند كه اين اجلاس نه تنها موجب حل بحران سوريه نشد، بلكه آنها را از راه‌حل منطقي دور كرد، اين اجلاس به خوبي نشان داد كه مشكلات و بحران‌ها بدون حضور ايران قابل حل نيست.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پايان با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري آتي آمريكا گفت: مطمئنا با توجه به انتخابات پيش‌روي آمريكا، حل مساله 10 ساله بغرنج پرونده هسته‌يي ايران براي آنها بسيار مهم است چرا كه آمريكايي‌ها مي‌توانند از اين موضوع به لحاظ اقتصادي و مسائل داخلي‌شان سود ببرند و روي آن حساب كنند؛ از اين رو مي‌‌توان گفت كه حل موضوع پرونده هسته‌يي ايران بيشتر از طولاني شدن و حل نشدن آن به نفع آمريكا است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha