• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91042011975
  • خبرنگار : 71234

منطق ايران در بسته پيشنهادي به گروه 1+5 عقلاني و بدون ايراد است

منطق ايران در بسته پيشنهادي به گروه 1+5 عقلاني و بدون ايراد است

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر اينكه منطق جمهوري اسلامي در ارائه محورهاي پنجگانه به گروه 1+5 عقلاني و منطقي و بدون ايراد است، گفت: البته به نظر مي‌رسد كه كشورهاي عضو گروه 1+5 به دنبال وقت كشي از ادامه مذاكرات هستند اين در حالي است كه آنها بايد بدانند كه مذاكره صرفا براي مذاكره نيست.

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر اينكه منطق جمهوري اسلامي در ارائه محورهاي پنجگانه به گروه 1+5 عقلاني و منطقي و بدون ايراد است، گفت: البته به نظر مي‌رسد كه كشورهاي عضو گروه 1+5 به دنبال وقت كشي از ادامه مذاكرات هستند اين در حالي است كه آنها بايد بدانند كه مذاكره صرفا براي مذاكره نيست.

هادي شوشتري در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تاكيد به اينكه جمهوري اسلامي در تمامي مذاكرات با گروه 1+5 منطق و برنامه روشني داشته است، گفت: در دكترين دفاعي جمهوري اسلامي و براساس ديدگاه و فتاواي فقهي مقام معظم رهبري دستيابي به سلاح هسته‌يي داراي حرمت شرعي است و بر اين اساس ما همواره اعلام كرديم كه اين فناوري را براي اهداف صلح‌آميز مي‌خواهيم.

وي افزود: از طرف ديگر طبق تكاليف مندرج در معاهده ان.پي.تي و قواعد و حقوق بين‌الملل ايران خود را ملزم مي‌داند كه براي اهداف صلح‌آميز از فناوري هسته‌يي استفاده كند، البته در ماده چهار همين معاهده نيز حقي براي دستيبابي به فناوري صلح‌آميز هسته‌يي براي كشورهاي عضو ان.پي.تي در نظر گرفته شده است كه جمهوري اسلامي به هيچ عنوان از اين حق چشم‌پوشي نمي‌كند، اين موارد در قالب بسته پيشنهادي ايران به گروه1+5 به صراحت آمده است.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين با تاكيد به اينكه منطق جمهوري اسلامي در ارائه بسته پيشنهادي به گروه 1+5 و در مذاكرات ايرادي نداشته است، گفت‌: با وجودي كه ايران همواره بر اساس منطق عقلاني در مذاكرات پيش رفته است، اما به نظر مي‌رسد كه مذاكرات صرفا بحث حقوقي و فني نيست و مقداري ابعاد سياسي پيدا مي‌كند.

شوشتري اضافه كرد: شايد براين اساس مي‌توان اينگونه نتيجه‌گيري كرد كه كشورهاي عضو گروه 1+5 خيلي علاقمند نيستند كه ايران به فناوري صلح‌آميز هسته‌يي دست پيدا كند، به همين دليل در برهه‌هاي مختلف و در طول مذاكرات به بهانه‌جويي‌هايي دست مي‌زنند.

وي در ادامه با بيان اينكه تيم مذاكره كننده ايران علاقمند به طرح پرونده هسته‌يي ايران از مجاري ديپلماتيك و پيگيري از طريق مذاكرات است، گفت: براين اساس طرف غربي و كشورهاي عضو 1+5 بايد به اين درك برسند كه مذاكره صرفا براي مذاكره نيست و هدف از آن دستيابي به نقطه بهينه است، رويكردي كه تاكنون گروه 1+5 اتخاذ نكرده و تنها وقت‌كشي مي‌كند.

نماينده مردم قوچان در مجلس با اشاره به انتخابات رياست جمهوري آمريكا، گفت: كشورهاي غربي به خصوص آمريكا به دليل وزن و جايگاه جمهوري اسلامي در معادلات بين‌المللي و منطقه‌اي همواره اتفاقات ايران براي مصارف داخلي خود استفاده مي‌كنند كه نمونه آن بهره‌گيري از موضوع گروگان‌هاي آمريكايي بعد از تسخير لانه جاسوسي است.

شوشتري ادامه داد:‌ اكنون نيز جمهوري‌‌خواهان و دموكرات‌ها در آمريكا مي‌خواهند از پرونده هسته يي ايران براي بازي‌هاي داخلي خود در انتخابات استفاده كنند، به عبارتي ديگر طولاني شدن مذاكرات مي‌توانند مصارف داخلي براي انتخابات آمريكا داشته باشد.

وي در عين حال با بيان اينكه مذاكرات ماهيتا زمان‌بر است،‌ گفت: جمهوري اسلامي منطق عقلاني را در مذاكرات دنبال مي‌كند تا با اقتدار و غيرت موضوع پرونده هسته‌يي را مديريت كند و با رسيدن به يك نقطه مشخص هزينه‌ها را به صفر برساند، همچنين تلاش ايران بر اين است كه ضمن پايبندي به قواعد مندرج در پروتكل‌هاي بين‌المللي از حقوق حقه خود ذره‌اي عقب‌نشيني نكند مجموعه‌اي از اين ملاحضات اين موضوع را نشان مي‌دهد كه بايد با تاني و تامل موضوع پرونده هسته‌يي ايران را مديريت كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha