• شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91041709764

ايسنا گزارش مي‌دهد:

گراني كاغذ مهار نشد/پاسكاري مشكل كاغذ بين دو وزارتخانه

گراني كاغذ مهار نشد/پاسكاري مشكل كاغذ بين دو وزارتخانه

وعده‌هاي پياپي مبني بر كاهش قيمت كاغذ در بازار تاكنون محقق نشده و در تازه‌ترين اظهارنظر، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مسئوليت گراني كاغذ در بازار را به دوش وزير صنعت، معدن و تجارت انداخت.

وعده‌هاي پياپي مبني بر كاهش قيمت كاغذ در بازار تاكنون محقق نشده و در تازه‌ترين اظهارنظر، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مسئوليت گراني كاغذ در بازار را به دوش وزير صنعت، معدن و تجارت انداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزايش قيمت كاغذ در چند ماه گذشته در حالي ناشران و مطبوعات را تحت فشار قرار داده كه حدود يك ماه پيش وزير صنعت، معدن و تجارت وعده داد كه مشكل قيمت بالاي كاغذ در بازار با راه‌اندازي دو كارخانه جديد و تسهيل واردات آن به زودي حل مي‌شود.

اين وعده در حالي داده شد كه در چند هفته گذشته نامه‌نگاري تعداد زيادي از ناشران و فعالان مطبوعات باعث شد تا بار ديگر توجه همه به سمت وضعيت بازار كاغذ معطوف شود. از جمله اين‌كه رئيس موسسه پژوهشي ميراث مكتوب اعلام كرد كه اگر گراني كاغذ مهار نشود، صنعت نشر آسيب مي‌بيند و با ادامه افزايش قيمت كاغذ تيراژ كتابهايي كه قرار است چاپ شوند نيز كم مي‌شود.

اما ابزار نگراني درباره وضعيت بازار كاغذ تنها مربوط به ناشران و مطبوعات نبوده و حتي مسئولان دولتي هم از وضعيت به وجود آمده انتقاد كرده‌اند. در همين زمينه محمد حسيني - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اشاره به وضعيت نابه‌سامان بازار كاغذ تاكيد كرده كه دولت با تشكيل جلساتي براي حل مشكل گراني كاغذ چاره‌انديشي كرده و از اختصاص ارز براي واردات اين محصول خبر داده است. از سوي ديگر بهمن دري - معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيز وعده حل مشكل بازار كاغذ تا شش ماه آينده را داده است.

اين در حالي است كه بعد از محقق نشدن وعده كاهش قيمت كاغذ در بازار، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالي درباره ادامه گراني كاغذ در بازار مسئولیت اين مشكل را متوجه وزارت صنعت و معدن و تجارت دانست.

به گزارش ايسنا، براساس آمارهاي سنديكاي توليدكنندگان كاغذ و مقواي ايران سالانه 1.5 تا دو میلیون تن کاغذ در کشور مصرف می‌شود. حدود ۷۵ کارخانه با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن کاغذ در کشور ایجاد شده که فقط ۵۰۰ هزار تن آن فعال است و سالانه یک میلیون تن کاغذ نيز وارد کشور می‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از اجراي فاز نخست قانون هدفمندي يارانه‌ها، با افزايش قيمت کاغذ روزنامه در دو مرحله و در مجموع به ميزان 17 درصد موافقت كرده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha