• جمعه / ۱۶ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91041609150

روسیه: مسايل مالي مربوط به قرارداد لغو شده "اس ـ 300" بايد در سطح دوجانبه با تهران حل شود

یک منبع آگاه در سازمان فدرال همکاری‌های نظامی ـ فنی روسیه اعلام كرد كه بعد مالی قرارداد لغو شده درخصوص تحویل سیستم‌های موشکی پدافند هوایی "اس ـ 300" به ایران در سطح دوجانبه حل می‌شود و روسیه در خصوص پرداخت 4 میلیارد دلار غرامت مورد تقاضای ایران به دليل تحویل ندادن "اس ـ 300" مذاکره نمی کند.

یک منبع آگاه در سازمان فدرال همکاری‌های نظامی ـ فنی روسیه اعلام كرد كه بعد مالی قرارداد لغو شده درخصوص تحویل سیستم‌های موشکی پدافند هوایی "اس ـ 300" به ایران در سطح دوجانبه حل می‌شود و روسیه در خصوص پرداخت 4 میلیارد دلار غرامت مورد تقاضای ایران به دليل تحویل ندادن "اس ـ 300" مذاکره نمی کند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مقام روسي اين اظهارات را در واكنش به گزارش برخی رسانه‌ها مبني بر اينکه وزارت دفاع ایران و سازمان صنایع هوا و فضا به دادگاه حکمیت بین‌المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت تقریبا 4 میلیارد دلار غرامت به دليل تحویل ندادن "اس ـ 300" شده‌اند، بيان كرد.

به گزارش خبرگزاري نووستي، اين منبع آگاه گفت: همکاری‌های نظامی ـ فنی با ایران در زمینه‌هایی که مغایر تحریم‌های سازمان ملل نیستند، ادامه دارد. مسایل مالی در رابطه با تمام قراردادهای امضا شده در گذشته در مذاکرات مورد بحث قرار می گیرد. شکایت فوق الذکر به دادگاه حکمیت بین‌المللی موضوع مذاکره نیست.

وی یادآور شد روسیه سال گذشته پیش پرداختي به مبلغ تقریبا 167 میلیون دلار را به دليل تحویل ندادن "اس ـ 300" به ایران بازگردانده است.

سرگئی چمیزوف، رییس شركت "روس تخنولوگی" روسیه در ماه ژانویه سال 2012 میلادی اعلام کرده بود: پیش‌پرداخت ایرانیان به تولید کننده برگردانده شد، چون تحویل این سیستم ها در رابطه با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت نگرفته است. اما هیچگونه جریمه‌ای پرداخت نشده است.

ایران دادخواست خود را روز 13 آوریل به دادگاه ژنو تقدیم کرد، اما تا به حال نشست این دادگاه برای رسیدگی به این شکایت برگزار نشده است.

سفیر ایران در روسیه ماه فوریه سال 2012 درباره قرارداد فروش سیستم‌های "اس ـ 300" به ایران گفت که روسیه پیش‌پرداخت و سود پیش‌پرداخت را به خاطر تحویل ندادن این سیستم‌ها به ایران برگردانده است.

وی گفت: این قرارداد به همراه پیش‌پرداخت و سود پیش‌پرداخت به ایران برگردانده شد، اما ما همکاری‌های دیگری نیز با روسیه داریم و تا زمانی که روسیه علاقمند باشد این همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

قرارداد فروش سیستم‌های "اس-300 " به ایران در ماه دسامبر 2007 امضا شد و قرار بود روسیه پنج گردان سیستم موشکی پدافند هوایی "اس ـ 300" به مبلغ حدود 800 میلون دلار را به ایران بفروشد.

ديمیتری مدودف، رئیس جمهور پيشين روسیه در ماه سپتامبر 2010 طی فرمانی تحویل سیستم‌های "اس ـ 300"، تجهیزات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد.

اين فرمان به دنبال تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل، مورخه 9 ژوئن سال 2010 (19 خرداد 1389) صادر شد.

سیستم‌های "اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. تازه ترین مدل سیستم "اس-300" می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha