• جمعه / ۲ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 91040200551
  • منبع : مطبوعات

سپاه از منظر فرمانده معظم كل قوا

سپاه از منظر فرمانده معظم كل قوا

پس از رحلت حضرت امام خمينى(ره) سخرانى‌هاى متعددى توسط فرمانده معظم كل قوا در جمع فرماندهان و كاركنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايراد شده است.اين ديدارها حاوى مطالب بسيار مهمى براى دست‌اندركاران سپاه بوده است.

پس از رحلت حضرت امام خمينى(ره) سخرانى‌هاى متعددى توسط فرمانده معظم كل قوا در جمع فرماندهان و كاركنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايراد شده است.اين ديدارها حاوى مطالب بسيار مهمى براى دست‌اندركاران سپاه بوده است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اولين ديدار رسمی خودشان با مسوولان دفاتر نمايندگى ولی فقيه در اسفند 1368 بقا و سلامت سپاه را با بقا و سلامت نظام مرتبط دانستند و در سخرانى بعدى عضويت در سپاه را افتخارى بزرگ عنوان فرمودند و آمادگى سپاه را خواستار شدند.

ايشان ويژگى فرمانده در سپاه را به طور خاص مطرح فرمودند و اهميت پاسدار بودن را بسيار مهم اعلام كردند و درجه در سپاه را به عنوان تثبيت نمودن نظم معرفى نمودند و نعمت پاسدارى را از الطاف خداوند متعال اعلام فرمودند.

تهاجم فرهنگى در آن در چند سال پيش به همه گوشزد شد و تدام و افزايش معنويت را تاكيد نمودند. مسووليت در سپاه از منظر ايشان يك موهبت الهى است و ميدان جنگ محلى براى كارآزمودگى و شناخت دقيق و محل آزمايش افراد است همچنين ويژگى‌هاى يك پاسدار و بسيجى بى‌نظير است كه بايد از غفلت دورى شود و به بعد معنوى و عرفانى سپاه افزوده شود و سپاه به سمت بصيرت جهش كند و با تمام شدن جنگ بايد در ديگر عرصه‏‌هاى جهاد وارد شوند؛ زيرا دشمن با تمام قوا در همه ابعاد قصد چنگ‌اندازى دارد و بايد با افزايش احساس مسووليت در بين كاركنان و با توجه با سرگذشت افتخار انگيز سپاه و دست‌يابى به دانش مورد نياز روحيه مجاهدت را توسعه داد ايشان سپاه را نعمت خدا و مردمي مى‌دانند و كسوت سپاهيگرى را با ارزش عنوان فرمودند.

به گزارش ايسنا سپاه نيوز در اين مقاله مطالب مشروحى منتخب از سخنان گهربار مقام معظم رهبرى را آورده است.

1- اهميت بقا و سلامت سپاه:

مقام معظم رهبرى بقا و سلامت كشور را وابسته به بقا و سلامت سپاه دانستند و طى سخنانى اين مهم را در جمع تعداى از مسوولان دفاتر نمايندگى ولى‌فقيه بدين شرح اعلام فرمودند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، يك نيروى نظامى است كه بقا و سلامت او با بقا و سلامت نظام ارتباط نزديكى دارد يعنى اگر اين نيرو سالم و قوى باقى بماند به حسب موازين عادى نگرانى در مورد انقلاب و سلامت و بقاى‏آن باقى نخواهد ماند.

2- افتخار عضويت در سپاه:

پاسدار بودن براى همه كاركنان سپاه يك شغل محسوب نمى‌شده است در همين راستا مقام معظم رهبرى كه خود بسيجى و پاسدار مى‌باشند عضويت در سپاه و امنيت شغلى را چنين مطح مى‌فرمايند: عضويت در نيروهاى مسلح افتخار است و هيچ افتخارى هم براى يك ملت، معادل اين‌گونه افتخارات نيست. هركس عضو نيروهاى مسلح است اگر كسى بگويد من امنيت شغلى ندارم، بايد اشكال را در خودش جستجو كند. بايد ديد در درونش چيست كه احساس امنيت نمي‌كند. اگر كسی بگويد من آينده سازمان خودم را نمی‌دانم، بايد ديد ايراد در ذات او چيست، او را بايد پيدا كرد والا آينده كاملا واضح و روشن است.

3- آمادگى سپاه:

نيروهاى نظامى و به خصوص سپاه پاسداران براى مقابله با تهديدهاى خارجى و داخلى در ابعاد مختلف ايجاد شده‌اند كه همواره فرمانده كل قوا براى حفظ و توسعه آمادگى سپاه تأكيد داشته‏‌اند و در اين خصوص ايشان چنين فرمودند: در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، آمادگى بايد بيشتر باشد ضمن اين‌كه نيروهاى سه‌گانه سپاه موظفند كارهاي‌شان را انجام بدهند، نيروى زمينى در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، بخصوص نقش ويژه‏ دارد. امروز، اهميت نيروى زمينى مضاعف است.

4- ويژگى هاى فرماندهان سپاه:

تلاش و فعاليت كاركنان و بخصوص فرماندهان سپاه يك امر بسيار ضرورى است نتايج اين تلاش خستگى‌ناپذير را مى‌توان از عملكرد سپاه در دوران گذشته جستجو نمود. ايشان طى بياناتى اين موضوع را مورد تأكيد قرار دادند. «فرمانده‏ى تنبل و خسته‏ بشو، فرمانده‏ي كه از دنبال كردن كار، خيلى راحت صرف‏ نظر می‌كند، هرگز فرمانده‏ى موفقى نخواهد بود.» فحاش نباشيد، بددهنى چيز بدى است؛ ليكن سهل‏ انگارى در اين كارها هم بد است. رفيق و غيررفيق را هم ملاحظه نكنيد، در رودربايستى هم گير نكنيد؛ آيين‏‌نامه‏ انضباطى را با قدرت تمام اعمال نماييد.»

5- اهيمت پاسدار بودن:

روز سوم شعبان هر سال مقارن با ميلاد بزرگ پرچم دار اسلام و شهادت به عنوان روز پاسدار انتخاب شده است و عنوان پاسدار يادآور روزهاى عشق و شهادت و صدها خوبی ديگر است و اين واقيت را از فرمايشات مقام معظم رهبرى بيشتر مى‌توان دريافت. عنوان پاسدار، يادگار روزهاى افتخار براى همه‏ دوران تاريخ ما در آينده، و يادگار لحظه‏‌هاى حساس اين انقلاب است؛ كه اگر پاسدار نبود، هيچ چيزى نبود و هيچ چيزى‏ نمى ماند اگر عنوان پاسدار بر ما صدق كرد، آن‏ وقت اين سمت ارزش پيدا می‌كند و همان چيز عزيز، همان كوثر تمام نشدنى و همان كرامت الهى خواهد بود خصوصيات عنوان پاسدار را براى خودتان حفظ كنيد، اسم كافی نيست. بايد عنوان واقعا صدق كند قدم اول، گذشتن از يك چيز كمتر از جان، از يك چيز كوچك، از يك نام، از يك نشان، از يك احترام، از يك ارزش مادى، از يك خانه‏ خوب، از يك ماشين، از يك پول است. اگر توانستيم از اين‌ها بگذريم، از جان هم راحت می‌توانيم بگذريم.

6- درجه در سپاه:

سپاه پاسداران مانند ساير نيروهاى نظامی مشابه، طى فرايندى داراى درجه و علايم نظامى شدند و درجه فقط براى تحكيم و تقويت نظم و انظباط در سپاه هدف بوده است. منظور و معناى اين تصميم را از سخنان فرمانده كل قوا چنين برداشت خواهيم كرد. معناى درجه، به طور دقيق، ارزشگذارى بر فداكاري‌هاى بى‌حد و اندازه‏ يك فداكار ايثارگر نيست و نمی‌تواند باشد. درجه، يك علامت و نشانه است. پشت اين علامت، خيلى چيزها هست كه بايد دقيقا با درجه حاصل بشود. درجه، به معناى يك نظم دقيق و تعيين موضع و ارتباط ويژه در ميان كسانى است كه در خدمت دفاع از انقلاب و كشورند. اين نظم و اين سامان منظم بايد حتما با درجه، حضور و وجود پيدا كند؛ والا درجه بى ‏معنا خواهد شد.

7- نعمت پاسدار بودن:

خداوند متعال براى انسان‌ها و بخصوص مسلمانان نعمت‌هاى فراوانى را عطا فرموده‌اند و اين نعمت‌ها براى مؤمنين و خواص از ويژگى‌هايى برخوردار مى‌باشد نعمت پاسدارى نيز از نعمت‌هاى بى‌نظير به پاسدران است اهميت اين الطاف از ديدگاه فرمانده كل قوا چنين است «شما الطافى را از سوى خداى متعال دريافت كرده‌ايد، كه هر يك از اين‌ها، براى كسى ‏كه آن را ندارد، خيلى شوق‌آور و آرزو بر انگيزاست. مجموعه اين الطاف، در شماست. اوّل اين‏‌كه جوانيد، ثانيا، دل‌هاى شما در طريق هدايت قرار دارد. نعمت ديگرى كه خيلى مهم است، نعمت جهاد است كه شما بحمدالله يك جهاد پرشور استثنايى كم‌نظير را با پوست و گوشت و رگ و پِى خودتان لمس كرديد و سختي‌هايش را ديديد حسابِ دو دوتا چهارتاست. وقتى كار براى خدا باشد، هرقدر عقلِ انسان بيشتر و تيزتر باشد، فداكارى او بيشتر خواهد شد؛ چون مى‌داند كه اين همه عمر گذراندن، در دنيا تلاش كردن، عرق ريختن، فكر كردن، دويدن، پول به ‏دست آوردن و كيف و عيش كردن، از بين مى‌رود. هرچه كام بيشتر باشد، ناكامى بيشتر مى‌شود. هيچ عاملى نمى‌تواند كارى را كه شما براى خدا كرديد از بين ببرد. فقط يك عامل مى‌تواند و آن خودِ شما هستيد. اگر انسان راه خدا را پيدا كرد و ياد گرفت كه چگونه كار را براى خدا انجام دهد، آن وقت مى‌بينيد كه اين عشق به كار، چقدر كار را آسان خواهد كرد.

8- تهاجم فرهنگى:

مقام معظم رهبرى با روشنگرى مبتنى بر بصيرت و آگاهى بالايى از سال‌ها قبل تهاجم و شبيخون فرهنگى را براى عموم مردم و كاركنان سپاه اعلام فرمودند و ضرورت ايجاد آمادگى براى مقابله با آن را خواستار شدند. اگر مى‌بينيد كه مسأله تهاجم فرهنگى يا شبيخون فرهنگى يا قتل عام فرهنگى در اين كشور به‏شدّت از طرف دشمن دنبال مى‌شود؛ اگر مى‌بينيد كه تبليغات دشمن در همه جاى دنيا روى جمهورى اسلامى بيش از جاهاى ديگر متمركز است و اگر مى‌بينيد كه دائم تلاش مى‌كنند ذهن ملت بخصوص جوانان و مؤمنين را در داخل جمهورى اسلامى تصرّف كنند، به همين سبب است. دشمن و نهادهاى دشمن، بر اثر تجربه فهميده‌اند كه انسان، آسيب‌پذير است. بارِ سنگينِ حفظِ اين امانتِ الهى كه امانت پيغمبران است، بر دوش شماست. جمهورى اسلامى، امانتِ تاريخى انبياى عظام الهى است. آرزوى موسى و عيسى و آرزوى ‏همه اوليا و ائمّه بزرگوار ماست كه امروز تحقّق پيدا كرده است به ياد بياوريد كه چطور به فكر هيچ چيز در اين دنيا نبوديد! به فكر مال، ثروت، خانه، زندگى، پدر و مادر، عيال و فرزند نبوديد! اگر كسى به شما مى‏‌گفت كه مى‏‌خواهيم يك خانه خيلى خوب، در فلان جاى شهر به شما بدهيم، به او مى‌خنديديد.

9- مسووليت در سپاه:

مسووليت يعنى كسى كه مورد سوال قرار مى‌گيرد و در اين دنيا و آخرت بايد در برابر مسووليتى كه دارد پاسخگو باشد اما قبول مسووليت در سپاه يك موهبت الهى محسوب مى‌شود كه ايشان طى سخنانى چنين فرمودند: «برادران عزيز! مسووليت در مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى را يك موهبت الهى‏ بدانيد. در درون خودتان صحنه‏‌اى از ارتباط با خداى متعال بياراييد. اين چيزى است كه در زندگى شخصى، در زندگى سياسى، در اداره كشور، در دم مرگ، در عرصه محضر پروردگار، در يوم الشّهود، در لقاء با اولياءالله و ان‏‌شاءالله در بهشت برين پروردگار به كار شما خواهد آمد. رابطه‌تان را با خداى متعال محكم كنيد؛ حرف بزنيد و از او بخواهيد. مخلصانه و صادقانه با او پيمان ببنديد و به آن پيمان متعهّد بمانيد. شما جوانيد. حيف است كه اين دل‌هاى پاك و نورانى و روح‌هاى آماده، به چيزى غير از ياد خدا و محبّت پروردگار آلوده شود. دنيا را فقط ابزار بدانيد.

10ـ ميدان آزمون:

حق و باطل و خوبى‌ها و بدى‌ها را در ميدان آزمايش و محل آزمون مى‌توان سنجيد محل آزمايش انسان‌ها در ميدان جنگ است كه به سادگى مى‌توان افراد را مورد سنجش قرار داد در اين خصوص ايشان فرمودند" ميدان جنگ، ميدان آزمون است. مثل همين بوته زرگرى است كه وقتى طلا را در آن مى‌گذارند و حرارت مى‏‌دهند، ناخالصي‌ها خودش را نشان مى‌دهد، والاّ تا وقتى كه به شكل انگشتر است و در دست كسى قرار دارد، معلوم نمى‌شود كداميك عيارش بالا و يا پايين است."

11- ظواهر در سپاه:

نظامى يعنى نظم در ابعاد مختلف اما در سپاه منظور فقط نظم ظاهرى نيست و نظم دو وجه دارد نظم ظاهرى و نظم معنوى كه هر دوى اين‏‌ها مورد تاكيد بوده است و مقام معظم رهبرى منظورشان را به طور دقيق اعلام فرموده‏‌اند «بعضى خيال مى‏‌كنند اگر ما روى ظواهر يا لباس نظامى يا نظام جمع و اين قبيل چيزها تكيه كنيم، كفايت مى‌كند اما اين سطحى‌نگرى است هر ظاهرى در اين عرصه و ميدان، حكايت از يك امر واقعى و باطنى مى‌كند. نظم ظاهرى، نظم رفتارى و نظمِ در ميدان جنگ را به ارمغان مى‌آورد و نظم در جبهه‌بندى عظيم جهانى را به ما مى‌دهد.»

12- پيشرو بودن پاسداران:

جوانان بسيجى و پاسدار در همه عرصه‏‌هاى دانش و عمل بايد پيشرو باشند و اين اقدام در ابعاد دين و معنويت در سپاه بايد چشمگير و مشهود باشد از ديگاه فرمانده كل قوا چنين اعلام شده است. همين پاسداران و بسيجي‌ها، واقعا بهترين جوانانند كه در ميدان علم و دين و جهاد، پيشرو هستند در كجا چنين جوانانى را سراغ داريم؟

13- دورى از غفلت در سپاه:

غفلت براى هر انسانى پشيمانى مى‌آورد و منجر به عقب ماندگى مى‌گردد. شما جوانان عزيز؛ شما كسانى كه راه خدا و اتّكاء به خدا را آزموديد و تجربه كرديد و فوايد آن را درك كرديد، بركات اتّكال به خدا را در رفتار امام و در رفتار خودتان در جنگ مشاهده كرديد، اين راه روشن را نبايد لحظه‏ اى مورد غفلت قرار دهيد. نام مبارك امام حسين عليه ‏السّلام، ياد و زندگى ‏و تاريخ آن بزرگوار، همه براى ما درس است. اين درس‌ها را بايد فرابگيريم. آن‌ها را در زندگى خودمان بايد پياده كنيم.

14- معنويت در سپاه:

يكى از امتيازات سپاه معنويت آن است براى‏ ارتقاى معنويت راه‌هاى مختلفى وجود دارد كه ارتباط با قرآن و دعا مى‌تواند محور همه روش‌ها قرار گيرد. تأكيد مقام معظم رهبرى در اين خصوص چنين است «بعد معنوى و عرفانى است كه بخصوص در دعاى عرفه به شكل عجيبى نمايان است ما مثل دعاى عرفه كمتر دعايى را داريم كه سوز و گداز و نظم عجيب و توسّل به ذيل عنايت حضرت حق متعال بر فانى ديدن خود در مقابل ذات مقدّس ربوبى ‏در آن باشد دعاى خيلى عجيبى است دعاى ديگرى ‏مربوط به روز عرفه در صحيفه سجاديه هست، وقتى كه با خدا راز و نياز مى‏‌كنيد از جمله چيزهايى كه مى‌خواهيد، علاج همين مشكلات درونى و نفسانى است.»

15- راه نجات از استكبار:

سپاه همواره براى مردم اميدبخش بوده است و رهبر معظم انقلاب ويزگى سپاه را در افرادى ‏مؤمن، آگاه و شجاع دانستند كه با بصيرت مانند چراغ مه شكن حق از باطل را تشخيص مى‌دهند و به عنوان خواص از پاسداران انتظار دارند» مجموعه شما، مجموعه‌اى مؤمن، آگاه، شجاع، بصير و در راه خدا، در راه نجات ايران و ايرانى و نجات همه مستضعفان عالم از چنگال‌هاى ظلم و استكبار بوده‏‌ايد و هستيد و ان‏‌شاءالله خواهيد بود.»

16- راه شهادت همچنان باز است:

جنگ دانشگاهى بود كه راه شهادت را براى مؤمنان خدا باز نمود و پس از جنگ همچنان راه مجتهدت و جهاد ادامه پيدا كرد شهدايى مانند صياد شيرازى و احمد كاظمى و دوستانشان از اين فيض بهره‌مند شدند. بعضى تصوّر كردند كه با تمام شدن جنگ، شمع فروزان معنويت هم در دل‌ها خواهد مرد و خاموش خواهد شد. اين اشتباه بود. عدّه‌اى از جوانان پاك و مؤمن ما در همان روز با شنيدن قضيه ختم جنگ، عزا گرفتند و فكر كردند كه درهاى شهادت و معنويت بسته شد و ما در حصارها مانديم. بهشت صفا و معنويت الهى درهاى متعدّد دارد شما جوانان، اوّلاً قدر خودتان را بدانيد. ثانيا قدر لباس نظامى، لباس سپاهى و لباس بسيجى را بدانيد. ثالثا قدر اين ضوابط و مقرّرات را كه مى‏‌تواند در قاعده‌ها و ميزان ها و مقدارهاى لازم، شما را حفظ كند، بدانيد و آن‌ها را به طور كامل رعايت كنيد. قدر موجودي‌هاى خودتان را از سلاح، تجهيزات، امكانات، ماشين ‏آلات، ابزار و وسايل بدانيد و آن‌ها را نگه داريد، عزيزان من! بعضى از سرمايه‏‌هاى معنوى، با همه‏ ارزشى كه دارند، نيازمند حفظ كردند. مثلاً محبّت را بايد حفظ كرد؛ مثل گياهى است كه اگر به آن نرسيديد، از دست خواهد رفت. ايمان از اين قبيل است. ايمان را بايد حفظ كنيد.

17- زياده خواهى استكبار:

استكبار جهانى كه در رآس آن آمريكاى جنايتكار از اول پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى در پى سنگ‌اندازی در ميسر انقلاب اسلامى بوده كه با هوشيارى و بصيرت مردم فهيم و پاسداران ناموفق و مايوس شده است. مقام معظم رهبرى اين موضوع را مورد تآكيد خود قرار داده‌اند. عزيزان من! امروز استكبار در همه جاى دنيايى كه مي‌خواهد بر آن چنگ بيندازد، با سه عامل كار خود را پيش مى‏‌برد و تلاش مى‌كند در اين‏‌جايى كه نشسته‌ايد ، تا به ‏حال اين سه عامل او كارگر نشده است. يك عامل، عامل مالى است؛ يك عامل، عامل نظامى ‏است؛ يك عامل، عامل تبليغى است. به وسيله عامل مالى، انسان‌ها را مى‌خرند.

18- احساس مسووليت در سپاه:

احساس مسووليت در سپاه همواره به عنوان يك شاخص مهم مورد توجه كاركنان سپاه بوده است و يكى از دلايل موفقيت آن را مى‌توان تاكيد بر اين موضوع دانست در اين ضمينه مقم معظم رهبرى چنين مى‌فرمايند. شما جوانان بسيجى و سپاهى و جوانان مؤمن كه آگاهى را با احساس مسووليت و شور و شعور همراه كرديد. شما صَفوه و زبده جوانان اين روزگار و جامعه ما هستيد.

19- سابقه درخشان سپاه:

هر مجوعه‌اى را معمولاً با گذشته، حال و آينده آن مورد سنجش قرار مى‌دهند سپاه داراى گذشته و حال درخشانى است و بر همين اساس مى‌توان آينده موفقى را براى سپاه پيش‌بينى نمود سرگذشت سپاه، يك سرگذشت درس‌آموز و قابل تأمّل و قابل بهره‏‌بردارى براى نسل‌هاى متعاقب ما هم امروز و هم در آينده است. اين‏‌كه مجموعه‌اى با الهام از تكليف الهى و احساس وظيفه و شناخت نياز زمان به ‏وجود آيد، رشد كند و عناصر مورد نياز خود را از مجموعه جوانان و عناصر مؤمن جامعه جذب كند. امروز هم بعد از گذشت اين سال‌هاى پرحادثه و پرنشيب و فراز، وقتى كه به بدنه سپاه مجموعه اين سازمان نگاه مى‌كنيم، همان خصوصيات، همان جهت‌گيرى و همان توانايى را در آن مشاهده مى‌كنيم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، مجموعه‌اى است كه وجودش امروز براى كشور و ملت ايران و همه هدف‌هاى والايى كه اين ملت براى خودش ترسيم كرده است، ضرورى و لازم است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامى فقط براى يك مجموعه نظامى نيست. آن گذشته را فراموش نكنيد. از آن گذشته و از همه تجربه‏‌هاى مثبتى كه مى‌توانست شما را پيش ببرد حدّاكثر استفاده را بكنيد، كه خوشبختانه همه اين‌ها هم مدوّن و مضبوط است.

20- ارج نهادن خصوصيات سپاه:

بندگان خداوند بايد در همه حال شاكر الطاف و عنايات خالق خود باشند در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى اين شكرگذارى بيشتر از جاهاى ‏ديگر بايد مشهود باشد مقام معظم رهبرى با بصيرتى عالى براى پاسداران توصيه‏‌هاى لازم را در اين خصوص چنين فرموده اند. "روز سوم شعبان را كه بحق روز پاسدار نام گرفته است و مجموعه شما از جمله اين مجموعه‏ هاى مؤمن است. سپاه پاسداران را با همان عناصر ارزشمندى كه با آن به وجود آمد و با آن توانست در مقابل دشمنان قدرت‏ نمايى كند و از امنيت مرزها و از استقلال ملى دفاع نمايد؛ با همان خصوصيات و با همان پايه‏‌هاى مستحكم، حفظ كنيد و قدر بدانيد و ارج بنهيد. يكى از آن مراكزى كه دشمن با آن به ‏شدّت دشمن است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ‏است.»

21- مجاهدت در راه خدا:

پاسداران با خدمت در سپاه براى خدا مجاهدت مى كنند و از امام حسين(ع) درس مجاهدت را فرا گرفته اند در اين زمينه فرمانده معظم كل قوا چنين فرموده‌اند"پاسداران براى خدا مجاهدت كردند. روز پاسدار، روز ولادت حسين‏‌بن‏ على عليه‏ السّلام است؛ يعنى مظهر مجاهدت خالص و پاك براى خدا. اين مجاهدت اگر از سوى مردم جواب داده شد، مثل مجاهدت نبى ‏اكرم مى‌شود كه حكومت اسلامى را به ‏وجود آورد و تاريخ را عوض كرد پاسدارى، يك فرهنگ است؛ يك فرهنگ عزّت و افتخار است. پاسدارى از دين و انقلاب كه امروز اين معنا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى مجسّم است نسل اوّلِ جهاد و شهادت، خوب امتحانى داد؛ نسل‌هاى دوم و سومِ جهاد و شهادت هم به فضل پروردگار با نورانيّتى كه امروز انسان در نسل جوان مشاهده مى‌كند، آن روزى كه لازم باشد، امتحان بسيار خوبى خواهند داد.»

22- سپاه بازوى توانمند ملت ايران:

«بحمداللَّه خداى متعال نعمت خود را بر مجموعه‏ سپاه به عنوان يك بازوى تواناى ملت ايران تمام كرده است. همچنان كه در آغاز، پيدايش سپاه، انگيزه‏ عشق و خدمتِ همراه با اخلاص داشت و به معناى واقعى كلمه، خلأ عظيمى را پُر كرد، امروز هم انسان مى‌بيند و احساس مى‌كند كه مجموعه‏ سپاه، برخوردار از نعمت‌هاى بزرگ معنوى و هدايت و كمك الهى در ادامه‏ همين خدمات ارزنده و حضور پُربركت است. ايمان و انگيزه و روحيه در كنار آموزش، سازماندهى، ترتيب، نظم و امكانات، دو بال اساسى براى يك نيروى مسلح است. امروز بحمداللَّه انسان مشاهده مى‌كند كه سپاه مجهز به اين دو بال است. شما فرماندهان و عناصر و افراد و مجموعه‌هاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى همت خود را بر اين بگذاريد كه هويت سپاه را كه ايمان و عزم و عشق و صميميت است همچنان حفظ كنيد. هميشه آماده باشيد. ممكن است ملت ايران و كشور عزيز ما تا سال‌هاى متمادى هم مورد تهاجم هيچ دشمنى قرار نگيرد؛ ممكن است دشمنان با نگاه به ملت ايران و آمادگى‏‌هاى جوانان مؤمن و سلحشور ما هرگز جرأت نكنند به حريم اين ملت نزديك شوند؛ اما اين نبايد موجب كاهش آمادگى‌ها شود؛ هميشه بايد آماده بود؛ آيات قرآن اين را به ما تعليم داده است؛ واعدّوا لهم مااستطعتم من قوّة. هرچه در توان يك ملت است، بايد آن را براى آمادگى در مقابل زورگويى و تجاوز و تحقيرى كه از سوى قدرتهاى ظالم پيش مي‌آيد، به ‏كار بگيرد.

23- شهادت در سپاه:

«جمع ديگرى از بهترين‏ ها هم رفتند و ما هنوز هستيم. دو هفته پيش شهيد كاظمى پيش من آمد و گفت از شما دو درخواست دارم: يكى اين‏كه دعا كنيد من روسفيد بشوم، دوم اين‏‌كه دعا كنيد من شهيد بشوم. گفتم شماها واقعا حيف است بميريد؛ شماها كه اين روزگارهاى مهم را گذرانديد، نبايد بميريد؛ شماها همه ‏تان بايد شهيد شويد؛ وليكن حالا زود است و هنوز كشور و نظام به شما احتياج دارد. بعد گفتم آن روزى كه خبر شهادت صياد را به من دادند، من گفتم صياد، شايسته‏ شهادت بود؛ حقش بود؛ حيف بود صياد بميرد. وقتى اين جمله را گفتم، چشم‏‌هاى شهيد كاظمى پُرِ اشك شد، گفت: ان‏‌شاءاللَّه خبر من را هم به‏تان بدهند! فاصله‏ بين مرگ و زندگى، فاصله بسيار كوتاهى است؛ يك لحظه است. ما سرگرم زندگى هستيم و غافليم از حركتى كه همه به سمت لقاءاللَّه دارند. همه خدا را ملاقات مى ‏كنند؛ هر كسى يك طور؛ بعضى ‏ها واقعا روسفيد خدا را مقالات مى‏ كنند، كه احمد كاظمى و اين برادران حتما از اين قبيل بودند؛ اين‌ها زحمت كشيده بودند ما بايد سعى‏‌مان اين باشد كه روسفيد خدا را ملاقات كنيم چون از حالا تا يك لحظه‏ ديگر، اصلاً نمى‌دانيم كه ما از اين مرز عبور خواهيم كرد يا نه؛ احتمال دارد همين يك ساعت ديگر يا يك روز ديگر نوبتِ به ما برسد كه از اين مرز عبور كنيم. از خدا بخواهيم كه مرگ ما مرگى باشد كه خود آن مرگ هم ان‏‌شاءاللَّه مايه روسفيدى ما باشد.

ان‏‌شاءاللَّه خدا شماها را حفظ كند.

24- مردمى بودن سپاه:

«امروز نيروهاى مسلح ما از مردمند، با مردمند و براى مردمند. افتخار نيروهاى مسلح ما اين است كه هدف‌هاى خود را از ايمان عميق اسلامى الهام گرفته است. امروز آموزش، رزم، رزمايش، آمادگى، انضباط، سازندگىِ ابزارها در درون نيروهاى مسلح و هرآن‌چه كه به دفاع يك ملت به وسيله نيروهاى مسلحش مربوط مى‌شود، همه با اتكاء به خدا و الهام از ايمان الهى و اسلامى انجام مى‏‌گيرد. نيروهاى مسلح ما براى شخص، براى مقام و براى زخارف مادى وارد اين ميدان نمى‏‌شوند و نشده‌اند.» «مساله‏ كسوتِ سپاهي‌گرى و نظامي‌گرى كه ما آن را يك امر مقدس به حساب مى‏‌آوريم سپاه پاسداران انقلاب اسلامى اين امتياز را دارد كه ولادت آن از آغاز براساس ارزش‌هاى اسلام بود.»

انتهای پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha