• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۸:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91032414407

در نشست خبري با لاوروف

صالحي: به نتيجه نهايي مذاكرات با 1+5 خوشبين هستيم/ برخي كشورها به سوريه نيرو فرستاده‌اند

صالحي: به نتيجه نهايي مذاكرات با 1+5 خوشبين هستيم/ برخي كشورها به سوريه نيرو فرستاده‌اند

رييس دستگاه ديپلماسي ايران گفت: جليلي روز گذشته در تماس تلفني با اشتون در مورد دستور به كار نشست مسكو توافقاتي داشته‌ و دو طرف با هم به توافقاتي رسيده‌اند كه اين موضوع در رسانه‌ها منعكس شده است.

رييس دستگاه ديپلماسي ايران گفت: جليلي روز گذشته در تماس تلفني با اشتون در مورد دستور به كار نشست مسكو توافقاتي داشته‌ و دو طرف با هم به توافقاتي رسيده‌اند كه اين موضوع در رسانه‌ها منعكس شده است.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان كه عصر چهارشنبه در نشست مطبوعاتي مشترك با سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: اعتقاد ما اين است كه جلوگيري هر دو طرف در مورد حل و فصل اين موضوع جهت‌گيري صحيحي است و تا امروز در جهت صحيحي به جلو رفته است. اميدواريم در مسكو هم در همان جهت سازنده پيش رفت.

او ادامه داد: البته موضوع پيچيده‌اي است كه با صبر و حوصله و تحمل بايد با آن برخورد كرد اما از آن‌جا كه جهت آن درست است، ما به آينده و نتيجه آن هم خوشبين هستيم. گاهي اين فرايند كند مي‌شود و گاهي شتاب بيش‌تري مي‌گيرد، اما در مجموع نسبت به نتيجه نهايي آن خوشبين هستند.

صالحي هم‌چنين در مورد اشتراك مواضع ايران و روسيه در مورد سوريه گفت: اشتراكات ما بسيار فراوان است و با روسيه توافق‌نظر داريم، همانطور كه ايران بارها اعلام كرده است، موضوع سوريه بايد به صورت سوري‌ ـ سوري حل شود نه با دخالت ديگران. متاسفانه شاهديم عده‌اي مخالفان دولت سوريه را مسلح كرده‌اند و نيروهايي را به سوريه فرستاده‌اند و اجازه نمي‌دهند كه اين كشور فرصت پيدا كند تا اصلاحاتي را كه مدنظر دارد را عملي كند. سوريه بايد اين فرصت را داشته باشد كه دولتمردان آن بتوانند به وعده‌هايي كه داده‌اند، عمل كنند و پاسخگو باشند، اما اين فرصت را به طرق مختلف از دولت سوريه دريغ مي‌كنند.

وزير خارجه ايران تصريح كرد: اميدواريم با توجه به پيشنهاد جديد روسيه در مورد برگزاري نشست در مورد بحران سوريه بتوانند كشورهاي دعوت شده با طرح كوفي‌عنان همراهي كنند و به گونه‌اي عمل شود و برون‌رفت مسالمت‌آميزي در بحران سوريه ايجاد شود.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: ما خواستار توقف كشتار در سوريه هستيم و اميدواريم ديگران شرايط را به گونه‌اي فراهم نكنند كه اين بحران و كشتار روز به روز بيش‌تر شود. اين برخلاف اظهاراتي است كه انجام مي‌دهند. از سوي ديگر مي‌گويند نمي‌خواهند در سوريه كشتار اتفاق بيفتد اما از طرف ديگر اسلحه صادر مي‌كنند و از مرزهاي مختلف نيرو به سوريه مي‌فرستند. اين‌ها كاملا در تناقص با ادعاها و شعارهايي است كه مي‌دهند. به گزارش ايسنا، صالحي در ابتداي اين نشست، ضمن خيرمقدم به همتاي روس خود، با اشاره به مذاكراتش با وي گفت: جلسه بسيار مفيد و خوبي بود. موضوعات مربوط به مسائل دو جانبه، تحولات منطقه‌يي و نشست آتي ايران و 1+5 در مسكو، مرور شد.

وي با اشاره به روابط دوجانبه ايران و روسيه گفت: اين روابط در بعد تجاري و اقتصادي نسبتا خوب است. حجم تجاري روابط حدود سه ميليارد دلار است كه اميدواريم با اراده‌اي كه بين رييسان‌جمهور دو كشور وجود دارد، اين حجم را هرچه زودتر ارتقا دهيم.

صالحي با اشاره به ديدار پوتين و احمدي‌نژاد در پكن، گفت: موضوعات مربوط به روابط دوجانبه در اين ملاقات به تفصيل مرور شده است. ما پيگير توافقات اين نشست هستيم.

او موضوع سوريه را يكي از مباحث عمده مطرح شده در گفت‌وگوهايش با وزير خارجه روسيه دانست و افزود: با توجه به اهميت و حساس بودن موضوع سوريه كه تبديل به يك بحث بين‌المللي شده است، به تفصيل در اين باره گفت‌وگو شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha