• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91032413785
  • خبرنگار : 71132

گزارش دبير شوراي عالي امنيت ملي به مجلس؛

جليلي:راهبرد فشار به پايان رسيده/پشتوانه مردمي، دليل اصلي پيشرفت هسته‌اي‌ ايران بوده است

جليلي:راهبرد فشار به پايان رسيده/پشتوانه مردمي، دليل اصلي پيشرفت هسته‌اي‌ ايران بوده است

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با تاكيد بر لزوم حاكم بودن سه مولفه اقتدار، منطق و ابتكار عمل در گفت‌وگوها،‌گفت: اگر طرف غربي مي‌خواهد گفت‌وگوها موفق باشد و به نتيجه برسد، بايد در راهبرد گفت‌وگو و همكاري رفتار كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با تاكيد بر لزوم حاكم بودن سه مولفه اقتدار، منطق و ابتكار عمل در گفت‌وگوها،‌گفت: اگر طرف غربي مي‌خواهد گفت‌وگوها موفق باشد و به نتيجه برسد، بايد در راهبرد گفت‌وگو و همكاري رفتار كند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سعيد جليلي كه در جريان بررسي مسائل امنيتي و همچنين ارائه گزارش مذاكرات هسته‌يي در مجلس شوراي اسلامي سخن مي‌گفت، اظهار داشت:آنها نمي‌توانند راهبرد خصمانه با ملت ايران داشته باشند و از طرفي، خواستار گفت‌وگو باشند.

وي افزود: اقتدار جمهوري اسلامي در عرصه‌هاي مختلف اين ظرفيت را ايجاد كرده كه با قدرت از حقوق ملت ايران دفاع كند. همچنين منطق جمهوري اسلامي از مولفه‌هاي اقتدار ماست. اينكه گفته شده گفت‌وگوها به طور مستقيم پخش شود و افكار عمومي درباره آن قضاوت كنند نيز از همين باب است.

وي اضافه كرد: آنچه امروز مهم است، اين است كه بايد از ظرفيت‌هاي خود به خوبي استفاده كنيم. در برخي گفت‌وگوها آنها مي‌گفتند زمان براي ديپلماسي كم است اما آنچه به پايان رسيده، راهبرد فشار و راهبرد غيرمنطقي است و اتفاقا زمان براي گفت‌وگو و همكاري شروع شده است.

جليلي تصريح كرد: ما غني‌سازي را براي مصارف صلح‌آميز، حق ملت ايران مي‌دانيم و اين غني‌سازي متناسب با نيازهاي ماست، ضمن اينكه تمام فعاليت‌هاي غني‌سازي ما در فردو و نطنز زير نظر آژانس و مطابق ان‌.پي‌.تي است، آژانس هم نتوانسته يك ايراد به فعاليت‌هاي صلح‌آميز ايران بگيرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، حقوق هسته‌يي را از حقوق اساسي ملت ايران دانست و گفت: موضوع هسته‌يي و آنچه امروز درباره فعاليت‌هاي صلح‌آميز ايران مطرح مي‌شود،‌ همان‌گونه كه مقام معظم رهبري نيز فرمودند يك بهانه بيش نيست. در واقع تقابلي كه با جمهوري اسلامي به بهانه فعاليت هسته‌يي وجود دارد بيشتر تقابل با انديشه‌اي است كه نظام اسلامي و مردم‌سالاري ديني دنبال مي‌كند.

وي اضافه كرد: آنها از اين نگران‌اند كه ايران اسلامي بتواند الگويي براي پيشرفت مقاومت باشد. نكته مهم براي آنها اين است كه امروز جمهوري اسلامي ايران مقاومتي را در عرصه‌هاي مختلف در برابر الگوي حاكم بر نظام جهاني ارائه مي‌كند كه مقاومت همراه با پيشرفت است و اين توام شدن مقاومت ملت ايران با پيشرفت، مهم‌ترين دغدغه‌ي آنهاست.

جليلي در ادامه فعاليت‌هاي هسته‌يي جمهوري اسلامي كه مبتني بر حقوق مشروع ملت است را نمادي از مقاومت و پيشرفت دانست و گفت: اين به اين معناست كه جمهوري اسلامي توانسته به خوبي از حقوق خود دفاع كند، در مقابل زياده‌خواهي‌ها مقاومت كند و پيشرفت هم داشته باشد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با بيان اينكه دشمنان جمهوري اسلامي در 33 سال گذشته از هر ابزاري براي ممانعت از شكوفايي شجره‌ي طيبه انقلاب استفاده كرده‌اند،‌ تصريح كرد: موضوع هسته‌يي به عنوان نمادي از مقاومت و پيشرفت ملت ايران براي آنها قابل پذيرش نبود. آنها كارهايي كردند تا مانع پيشرفت شوند و گستره اين اقدامات از فعاليت‌هاي سخت‌افزاري در بدترين شكل تا فعاليت‌‌هاي نرم‌افزاري، تحميل تعليق دو و نيم ساله به غني‌سازي، تحريم براي عدم پيشرفت در فناوري هسته‌يي، ترور دانشمندان هسته‌يي و ايجاد اختلال در فعاليت‌ها با استفاده از بدافزارهايي مثل استاكس‌نت بوده است.

وي همچنين يادآور شد:‌ در يكي از اين گفت‌وگوها يكي از طرف‌ها به صراحت گفت ما مي‌خواهيم شما دانش هسته‌يي نداشته باشيد، همان‌طور كه در توافق سعدآباد به صراحت گفته بودند ايران بايد ضمانت عيني بدهد و بعدا منظور خود را نداشتن فناوري هسته‌يي عنوان كردند.

جليلي همچنين اضافه كرد: مقاومت ملت ايران امروز جواب داده و مي‌بينيد مسيري كه امروز طي شده به جايي رسيده كه سانتريفيوژها به 10 هزار تا و غني‌سازي به 20 درصد رسيده است. آنچه براي ما مهم است، اين است كه فعاليت‌هاي هسته‌يي و تمام چرخه اجراي سوخت هسته‌يي ما از ابتدا تا انتها با استفاده از ابزار بومي انجام مي‌شود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين خاطر نشان كرد: سولانا (رييس سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا) زماني به من مي‌گفت شما مثل كسي است در حالي كه ماشين نداريد در فكر تهيه بنزين هستيد، من به او گفتم مانند اين است كه كسي با هزينه گران ماشين بخرد اما سوخت آن را نداشته باشد و تضميني هم براي دريافت آن وجود نداشته باشد. رفتار شما هم همين را نشان داده، همان‌طور كه در مورد نيرگاه بوشهر مخالفت كرديد و قراردادها را لغو كرديد، اما جمهوري اسلامي از معدن، كيك زرد، غني‌سازي و تبديل به ميله‌هاي سوخت همه را بر اساس ظرفيت بومي خود دارد.

وي با بيان اينكه ايران از نظر فني در بحث هسته‌يي پيشرفت داشته و به اهداف مدنظرش رسيده است، تصريح كرد: به لحاظ حقوقي هم همين‌طور است. آنها در سال 86 ادعاهايي مطرح مي‌كردند. آژانس شش مساله درباره ايران داشت كه توانستيم آنها را حل كنيم و آژانس براي تك‌تك آنها نامه داد كه موضوع تمام شده است،‌همچنين از ما خواستند درباره مطالعات ادعايي ارزيابي بدهيم كه آن هم بر اساس چارچوب كاري حل شد و آژانس مي‌بايست پرونده جمهوري اسلامي را عادي مي‌كرد.

جليلي اضافه كرد: بعد از اينكه طرف غربي به لحاظ فني و حقوقي نتوانست كاري انجام دهد اميد داشت با فشار سياسي بتواند مانع پيشرفت ملت شود. خوشبختانه در روند طي شده ثبات امنيت و تثبيت نظام سياسي هم بيشتر شده كه مهمترين اين مباحث، تثبيت نظام مردم‌سالار ديني است كه شما نمايندگان مجلس از ثمرات آن هستيد و آنها ديدند كه نظام جمهوري اسلامي، نظامي مردم‌سالار، با ريشه‌هاي عميق و رقابت و مشاركت توامان است و بحث‌ها در آن موجب تثبيت نظام مي‌شود.

به گزارش ايسنا، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه سخنان خود در جلسه علني امروز (چهارشنبه) مجلس به روند مذاكرات ايران و 1+5 در سال‌هاي گذشته اشاره كرد و گفت: آخرين دور گفت‌وگوها در بهمن 89 بعد از جريان فتنه و ناكامي غرب نسبت به تحميل فشار اقتصادي بر ايران بود، فعاليت‌هاي جمهوري اسلامي در عرصه اقتصادي و سياسي تثبيت شده بود و آنها گفتند حاضريم براي همكاري حول نقاط مشترك گفت‌وگو كنيم.

وي گفت: اين توافق ما در ژنو 3 بود و قرار شد در اول بهمن 89 در استانبول دنبال شود، همچنين ما گفتيم اگر قرار است مذاكره حول نقاط مشترك باشد لازمه همكاري، پذيرش حقوق ملت ايران است، آنها هم از اين موضوع به عنوان پيش شرط ياد كردند و گفت‌وگو را ترك كردند، ترك گفت‌وگو از سوي غربي‌ها مصادف با شروع بيداري اسلامي در منطقه شد و آنها به خوبي ديدند توازن قدرت در منطقه به ضرر رژيم صهيونسيتي و هم‌پيمانان آمريكا در منطقه در حال تغيير است.

وي اضافه كرد: من در پايان گفت‌وگوهاي استانبول گفتم كه ما حاضريم گفت‌وگو را ادامه دهيم و نامه‌نگاري بين من و خانم اشتون آغاز شد تا گفت‌وگوها دوباره شكل گيرد، ما در گفت‌وگوهاي ژنو 2 مطرح كرديم كه ايران براي حقوق هسته‌يي خود به سوخت 20 درصد نيازمند است و نامه‌اي به آژانس نوشتيم كه راكتور اتمي تهران با مصارف دارويي سوختش رو به اتمام است و ما به دنبال تامين سوخت هستيم.

جليلي ادامه داد: گزينه اول ما هم خريد سوخت بود كه آنها چون فكر كردند اين معطوف به نياز ايران است، گفتند نمي‌ فروشيم اما تبادل مي‌كنيم يعني سوخت 3/5 درصد را مي‌گيريم و سوخت 20 درصد تحويل مي‌دهيم، آنها در اين تبادل هم بازي در آوردند و شرطي گذاشتند كه معقول و منطقي نبود در حالي كه قرار بود اين موضوع همكاري باشد و منجر به بياينه تهران و ناكامي آنها شد.

وي يادآور شد: وقتي در گفت‌وگوهاي ژنو 2 گفتيم اگر سوخت را ندهيد خودمان آن را تهيه مي‌كنيم، برخي از آنها لبخندي زدند كه من آن را فراموش نمي‌كنم، ما گفتيم اگر اينطور است خودمان سوخت را توليد مي‌كنيم و اين اقدام با ظرفيت دانشمندان و جوانان انجام شد و سوخت 20 درصد تهيه شد كه شهيد شهرياري نقش ارزشمندي در اين راستا داشت اما آنها گفتند تبديل سوخت به صفحات سوخت كار ديگري است كه هر كسي نمي‌تواند آن را انجام دهد تا نهايتا ما در 25 بهمن 90 سوخت 20 درصد را به صفحات سوخت تبديل كرديم و آن را در راكتور تهران قرار داديم بنابراين ظرفيت‌هايي براي جمهوري اسلامي فراهم شد و بعد از آن نامه‌نگاري براي شروع گفت‌وگو دنبال شد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: براي آغاز گفت‌وگوها ايران اعلام كرد كه مشكلي براي همكاري ندارد اما لازمه‌اش اين است كه حق ايران طبق ان‌.پي‌.تي به رسميت شناخته شود و گفت‌وگوي استانبول بر اين اساس شكل گرفت، در استانبول بحث ما اين بود كه اولا گفت‌وگو براي گفت‌وگو پذيرفته نيست و بايد گفت‌وگوها هدفمند باشد،‌ ابتدا وانتها داشته باشد، معلوم باشد مي‌خواهد به كجا كشيده شود و چارچوب آن مشخص باشد، ديگر اينكه اگر قرار است گفت‌وگو شكل بگيرد بايد مبتني بر اعتماد و گام‌هاي متقابل باشد و يكطرفه نباشد و در استانبول 2 پذيرفتند كه بر اين مبنا گفت‌وگوها را شكل دهيم.

جليلي ادامه داد: در فاصله گفت‌وگوهاي استانبول و بغداد،‌ آقاي باقري از سوي جمهوري اسلامي گفت‌وگويي را با معاون خانم اشتون جهت مشخص شدن دستور كاري مذاكرات بغداد داشت، يكي از مسائلي كه ما مطرح كرديم اين بود كه ايران با پشتوانه ظرفيت‌هاي خود وارد گفت‌وگو شده و آنها نبايد دچار اشتباه محاسباتي شوند و فكر كنند مي‌توانند وارد مسير غلط گذشته شوند.

وي با اشاره به ادامه گفت‌وگوهاي ايران و 5+1 در بغداد، تصريح كرد: ايران در گفت‌وگوهاي بغداد وارد بحث‌هاي جدي شد، ما بر اساس توافقات استانبول پنج پيشنهاد مشخص داديم؛ يكي اينكه اگر هفت كشور قرار است با هم گفت‌وگو كنند، لزوما در مورد مباحث هسته‌يي نباشد، آنها در استانبول قبول كرده بودند كه موضوع گفت‌وگو هم مسائل هسته‌يي و هم مسائل غيرهسته‌يي باشد، در اين راستا يكي از پيشنهادات ايران گفت‌وگو بر سر موضوع بحرين بود، آنها هم در مقابل، پيشنهاداتي مثل مبارزه با موادمخدر و دزدي دريايي داشتند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به فتواي مقام معظم رهبري درباره حرام بودن سلاح هسته‌يي،‌ آن را ظرفيتي بزرگ براي خلع سلاح جهاني عنوان كرد و گفت: ايران همچنين در مذاكرات ضمن تاكيد بر لزوم به رسميت شناخت حق غني‌سازي جمهوري اسلامي گفت كه بيانيه بغداد اين باشد كه ما بر حرمت سلاح هسته‌يي و طرف غربي بر حق غني‌سازي ايران تاكيد كند، بحث ديگر،‌ حقوق و تكاليف ايران و اعضاي ان‌.پي‌.تي بود و اينكه ايران نمي‌پذيرد يك استثناء باشد؛ حقوقي از آن كم شود يا تكاليفي به آن اضافه شود لذا بحث‌ها بايد در چارچوب همكاري و گام‌هاي اعتمادساز باشد، آنها هم در بغداد يك پيشنهاد داشتند و آن اينكه موضوع فعاليت غني‌سازي 20 درصد جمهوري اسلامي موضوع بحث قرار گيرد.

وي در ادامه اظهار داشت: در شهريور 84 و در اولين دور گفت‌وگوها در دولت نهم، فيشر وزير خارجه وقت آلمان بحث تعليق، تعطيل و سپس تخريب تاسيسات هسته‌يي ايران را مطرح كرد و ما از آن زمان به اينجا رسيده‌ايم كه آنها مي‌خواستند در بغداد در مورد غني‌سازي 20 درصد ايران صحبت كنند. البته پاسخ ما اين بود كه آنها سوخت را براي ما تامين نكردند و ما نياز خود را بر اساس ظرفيت ملي برطرف كرديم، ضمن اينكه طبق ان‌.پي‌.تي، حق مسلم جمهوري اسلامي و هر عضو ان‌.پي‌.تي است كه هر نوع غني‌سازي براي مصارف صلح‌آميز داشته باشد و اين نه در ان‌.‌پي‌.تي و نه در آژانس مشكلي ندارد.

جليلي اضافه كرد: روندي كه تاكنون و بعد از گفت‌‌وگوهاي بغداد طي شد اين بود كه ايران پنج پيشنهاد مشخص داد كه بر اساس آن مي‌تواند بستر مشتركي براي همكاري پيدا كرد و گفت‌وگو بايد براي همكاري در مورد اين پيشنهادها و همچنين موضوع پيشنهادي طرف غربي باشد، در اين فاصله 30 روز هم قرار بود راجع به اين شش موضوع بحث شود اما معاون اشتون در مكاتبات با باقري از اين موضوع طفره مي‌رفت و مي‌گفت ما حاضريم راجع به موضوع خودمان صحبت كنيم.

وي در پايان به نامه خود به اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اشاره كرد و گفت: در اين نامه من گفتم كه اين مسائل گفت‌وگوهاي مسكو را به ابهام و ترديد خواهد برد و تذكر دادم كه اگر اينگونه باشد نمي‌توانيم نگاه روشني به گفت‌وگوهاي مسكو داشته باشيم، ضمن اينكه آنها بايد قبول كنند هر پنج موضوع جمهوري اسلامي موضوع گفت‌وگوهاي مسكو باشد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: پشتوانه مردمي نظام و مردم‌سالاري ديني موجب پيشرفت ايران در موضوع هسته‌يي و مذاكرات مربوط به آن بوده است.

جليلي در نشست بررسي موضوع هسته‌يي در روند مذاكرات هسته‌يي گفت: نقش مجلس در دفاع از حقوق ملت در موضوع هسته‌يي بسيار حياتي و حساس بوده و بنده از قوه مقننه به دليل پشتيباني از مجموع مذاكرات تيم مذاكره‌كننده از مجلس شوراي اسلامي تشكر مي‌كنم.

وي گفت: تيم گفت‌وگو كننده نمي‌تواند جداي از خواست ملت حركت كند و از مجلس مي‌خواهيم به عنوان عصاره فضايل ملت از تيم مذاكره‌كننده حمايت كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با يادآوري ديدارش با سولانا گفت: در يكي از گفت‌وگوهايم با سولانا از وي پرسيدند كه چرا غربي‌ها با وجود آنكه هرآنچه كه طي 30 سال گذشته داشتند به كار گرفتند ولي نتوانستند مانع پيشرفت ملت ايران شوند كه وي در پاسخ جوابي براي بنده نداشت، ولي بنده مي‌گويم كه پشتوانه مردمي نظام و مردم‌سالاري ديني موجب اين پيشرفت شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha