• یکشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91032112077
  • خبرنگار : 71150

/سيزدهمين جلسه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي/9

رياحي خطاب به سراج: شما مي‌دانيد كانادا خاوري را پس نمي‌دهد! / مرگ «م.م» بر اثر سكته

در ادامه سيزدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، غلامعلي رياحي ـ وكيل مدافع «س.خ» ـ در دفاع از موكل خود گفت: موكل من كم‌آزارترين متهم اين پرونده بوده است. اظهارات او در پرونده و همكاري او با دادسرا مويد اين مطلب است.

در ادامه سيزدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، غلامعلي رياحي ـ وكيل مدافع «س.خ» ـ در دفاع از موكل خود گفت: موكل من كم‌آزارترين متهم اين پرونده بوده است. اظهارات او در پرونده و همكاري او با دادسرا مويد اين مطلب است.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي با انتقاد از عملكرد دادسرا گفت: عبارت «جاي ديگر اين مطلب را نگو» اضافه شده است. اين مطلب در مواجهه حضوري مه‌آفريد اميرخسروي با «س.خ» مشخص شده است. در همان جلسه مه‌آفريد با خط خودش نوشته است و به بازجو هم گفته كه از «س.خ» سوال كنيد كه آيا فقط براي شركت فولادفام اسپادانا تنزيل مي‌كرده است يا خير.

رياحي گفت: با عرض معذرت از موكل و خانواده او، بايد بگويم كه ايشان فقط نقش پادو داشته است. اگر شما مه‌آفريد را متهم رديف اول مي‌دانيد، بالا بردن برادرخانم او تا سطح مه‌آفريد درست نيست. اقدام «س.خ» را نبايد در حد شركت در اخلال در نظام اقتصادي به حساب بياوريم.

وي گفت: مه‌آفريد اميرخسروي گفته است فقط من در حوزه عمليات اقتصادي مسئولم. در جلسه اول هم به صراحت گفت كه كارمندان من تقصيري نداشته‌اند و همه كارها به دستور من بوده است؛ لذا اگر بعضا دادسرا در كيفرخواست اصل و فرع را در نظر نگرفت و فله‌اي بار كرد، ما انتظار داريم دادگاه اين كار را انجام دهد.

وي در مورد پرداخت عيدي توسط موكل خود به كارمندان بانك گفت: پرداخت عيدي در شب عيد، عرف است. حال آنكه پرداخت حدود 200 هزار تومان به آبدارچي هم در اينجا مطرح مي‌شود.

قاضي سراج به مزاح گفت: او هم كارمند بانك بوده است.

رياحي گفت: او هم كارمند است، منتها كارمندي كه چاي مي‌دهد.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه مه‌آفريد خودش گفته است آنچه پرداخت شده به دستور او بوده است و موكل نيز بر اساس دستور مه‌آفريد عمل كرده است، «س.خ» فاعل مستقل هيچ جرمي نه به عنوان مشاركت و نه به عنوان معاونت نيست.

رياحي از مبلغ عنوان شده توسط دادسرا در كيفرخواست انتقاد كرد و گفت: دادسرا مبلغ اين پرونده را سه هزار ميليارد تومان عنوان كرد در حالي كه هزار و 700 ميليارد تومان رقم واقعي است.

قاضي سراج گفت: ابتدا مبلغ اين بود ولي بعدا اضافه شد.

رياحي گفت: در حال حاضر نيز دادسرا مي‌گويد سه هزار ميليارد، در حالي كه رقم واقعي دو هزار ميليارد و 800 ميليون تومان است.

وكيل مدافع «س.خ» با اشاره به اظهارات مه‌آفريد اميرخسروي در جلسه گذشته به قاضي سراج گفت: مه‌آفريد از شما وقت خواست و شما به او وقت نداديد.

قاضي سراج گفت: او حرفي نداشت. من به او گفتم اگر حرفي داريد 10 جلسه ديگر هم برگزار مي‌كنيم. ضمن اينكه دوباره او را مي‌آوريم چون مساله بانك آريا هم وجود دارد.

رياحي گفت: اگر مقداري بحث من با نمايندگان دادستان و شخص رييس دادگاه چالشي شد، چاره‌اي نيست.

قاضي سراج در پاسخ گفت: شما آزاد هستيد كه هر چه دل تنگتان مي‌خواهد بگوييد.

رياحي ادامه داد: گزارش كامل بانك مركزي از صفحه 5695 تا 5716 مساله اخلال در نظام اقتصادي كشور را به طور كلي نفي كرده است و ما در اينجا دچار تناقض مي‌شويم. اين گزارش، اعداد و ارقام است و تحليل نيست كه بتوان از آن برداشت‌هاي متفاوتي كرد.

وي ادامه داد: كار ما، دفاع از متهم است. من اگر با شما اختلاف دارم، اختلاف در عناوين است. شما مي‌گوييد اخلال در نظام اقتصادي ولي من مي‌گويم كه اخلال نيست زيرا شما كارشناس اين موضوع نيستيد. مرجع صلاحيت‌دار در اين زمينه كه مشخص كند اخلال در نظام اقتصادي تحقق يافته يا خير، دادسرا نيست بلكه مراجع اقتصادي هستند.

رياحي در ادامه به اظهارات يكي از نمايندگان دادستان اشاره كرد و گفت: من احساس مي‌كنم تقابلي از سوي شما حداقل نسبت به بخش‌هايي از دولت وجود دارد. من در خارج از اين دادگاه تا فرق سرم با اين دولت مشكل دارم. ‌در انتخابات نيز به اينها راي نداده‌ام. من وكيل اصلاح‌طلبان بودم اما اكنون از بد حادثه به اينجا پناه آورده‌ام و وقتي آمديم داخل كار، مشاهده مي‌كنيم چيزهايي دارد خلاف واقع پيش مي‌رود و اكنون خيلي خوشحالم كه از بقيه متهمان با رد عنوان اخلال بايد دفاع كنم.

وي افزود: من نمي‌گويم كه در اين پرونده جرمي اتفاق نيفتاده است اما چرا فاز قضيه را بالا برده‌ايد كه اكنون در جامعه انتشار يافته كه حكم اين پرونده صادر شده است و همه مي‌گويند تصميم اين پرونده گرفته شده است؟ طرح اين موضوع به من بر مي‌خورد.

رياحي خطاب به رييس دادگاه گفت: شما مي‌دانيد كه كانادا خاوري را پس نمي‌دهد.

قاضي سراج پاسخ داد: اكنون اين فرد در كانادا نيست. كانادا آماده تحويل اين فرد بود كه وي متوجه شد و جايش را تغيير داد.

رياحي افزود:‌ خلاف به عرضتان رسانده‌اند. با توجه به عنوان اتهامي اين فرد، كانادا يك مورچه هم به شما پس نمي‌دهد زيرا آنها مي‌گويند كه شما مي‌خواهيد وي را اعدام كنيد.

رياحي اعلام كرد: براي يكي از اشخاصي كه موكلم اسم وي را در دادگاه برد اتفاقي افتاده و من از شما تقاضا دارم كه دستور بررسي دهيد.

قاضي سراج گفت: آن آقا «م.م» است كه بر اثر سكته فوت كرده است.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha