• یکشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91032111587
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

سليمي‌نمين:فضای جامعه نیازمند تولید فکر است

سليمي‌نمين:فضای جامعه نیازمند تولید فکر است

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: امروز باید به گونه ای جدی وارد فضای تولید فکر شویم، چیزی که سخت به آن نیازمندیم، برای تولید فکر باید به اندیشمند احترام بگذاریم و بسترهای لازم را فراهم کنیم.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: امروز باید به گونه ای جدی وارد فضای تولید فکر شویم، چیزی که سخت به آن نیازمندیم، برای تولید فکر باید به اندیشمند احترام بگذاریم و بسترهای لازم را فراهم کنیم.

عباس سلیمی‌نمین در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ايران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، گفت: جامعه امروز ما با گفتمان انقلاب اسلامی مطابقت دارد، به گونه ای که می بینیم هنوز هم مسیر ضد استکباری، مردم سالاری، اسلام گرایی و ضد صهیونیستی خود را از ابتدای انقلاب دنبال می کند، اما سیاست‌های جامعه در گفتمان جمهوری اسلامی دچار کاستی هایی است و کمبودهایی را شاهد هستیم.

وی افزود: به عنوان مثال امام (ره) معتقد بودند "مجلس در رأس امور است" آیا واقعا فعالیت هایی کرده‌ایم که مجلس در رأس امور باشد؟.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد:مجلس امروز هم خود قابلیت های لازم را در درون خود ندارد و هم نتوانسته‌ایم دیگران را وادار به پذیرش نظارت کلان مجلس کنیم، بنابراین مجلس امروز با گفتمان جمهوری اسلامی فاصله دارد.

سلیمی نمین اظهار کرد: در زمینه نگاه امام (ره) به زنان و جوانان، به صورت جامع نزدیک نشده‌ایم و یا به عنوان مثال امام (ره) همیشه می گفتند: "میزان رأی ملت است" اما آیا واقعا در جامعه امروز گاهی سرمایه داری حرف اول را نمی زند؟ گاهی حاکمیت سرمایه تعیین کننده نیست؟ آیا در همه جا میزان رأی ملت بودن تبلور دارد؟ لذا سیاست های جامعه امروز با گفتمان جمهوری اسلامی فاصله دارد و گاهی دچار کاستی شده است.

وی تصریح کرد: علت روبه جلو بودن انقلاب و رشد فکری جامعه ایران این بوده که همیشه تفکرات مختلف امکان حیات داشته‌اند؛ هم طرفداران سرمایه داری حرف خود را می زنند و هم باورها و گرایشات مختلف دیگر، که اگر این چالش ها نبود مردم به رشد نمی رسیدند به همین علت مردم سخن های مختلف را دریافت کردند و به این نتیجه رسیدند که گفتمان جمهوری اسلامی امام (ره) به مصالح دنیوی و اخروی شان نزدیک است.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان این‌که اگر جامعه درگیر بحث های فکری مختلف نشود، در معرض خطر قرار می گیرد، تأکید کرد: اگر با انقلاب اسلامی باورها و گرایشات مختلف امکان حرف زدن نداشتند، جامعه به رشد نمی رسید.

سلیمی نمین همچنين بیان کرد: اشکالی به وجود نمی آید اگر برخی از جوانان تحت تأثیر رسانه های مبلغ سرمایه داری قرار گیرند و آن را تجربه کنند، بلکه زمانی اشکال پیش می آید که در زمینه تبیین گفتمان جمهوری اسلامی امام (ره) کار نکنیم و این امر منجر به برتری رسانه های سرمایه داری شود که در این صورت آنها می توانند نظرات خود را به جوانان ما بقبولانند.

وی تصریح کرد: به طور قطع انقلابی که بر اساس فکر و اندیشه رقم خورده است باید بیشترین اهتمام خود را به فکر و اندیشه می داد اما متأسفانه امروز کمترین اهتمام و توجه در عرصه فکر و اندیشه است، امام (ره) حل تمامی مشکلات را در رشد فکری مردم می دانست، بنابراین استمرار این انقلاب طلب می کند که بیشترین میزان توجه را به تغذیه فکری مردم و ارتقاء جایگاهشان داشته باشیم یعنی مردم در کانون توجه نظام سیاسی باشند.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: در زمینه مشارکت آگاهانه سیاسی مردم در سرنوشت کشورشان گام های بلندی برداشته شده و توانسته‌ایم با کسانی که می خواستند این باب را مصدود کنند تا مردم در سرنوشت کشور تعیین کننده نباشند و زورگویی ها و لشکرکشی های خیابانی حرف اول را بزند، مقاومت کرده ایم و دستاوردهای خوبی داشته ایم، اما به لحاظ نظری چون جامعه را مرتب و مدام تغذیه نکرده ایم بسیاری از جوانان تحت تأثیر مبلغین سایر مکاتب قرار گرفته اند این مکاتب توانسته اند با برتری مادی و سخت افزاری بسیاری از جوانان ما را مغلوب اندیشه و مکتب خود کنند و این برای جمهوری اسلامی یک مخاطره جدی است.

سلیمی نمین با تأکید بر در اولویت قرار دادن مسائل فکری در جامعه برای تغییر شرایط، افزود: مطالعه و گرفتن اطلاعات در جامعه امروز مهجور و در حاشیه قرار گرفته است، هر اندازه که منزلت و قدرت بدون آگاهی داشته باشیم بدون پشتوانه خواهیم بو،د چراکه آگاهی به منزله روشنایی بخشی است.

وی بیان کرد: ملت ما بعد از انقلاب اسلامی خود عامل اصلی اداره جامعه خود است و این امر بدون آگاهی میسر نمی شود، آگاهی را فرهنگ و رشد فرهنگی به ما می دهد، لذا برای تداوم انقلاب باید به آگاهی ها و رشد فرهنگی توجه بیشتری شود.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در رابطه با جریان سازی فکری، خاطرنشان کرد: امروز در زمینه انتشار آثاری که تولید فکر جدید می کنند، دچار مشکل هستیم، کتاب های موجود استنباط جدید ندارند، استنباط جدید می تواند به جامعه هیجان و انرژی بدهد و موج آفرینی کند، حرف جدید می تواند به دانشجو انگیزه بدهد؛ چراکه وی خود را مجبور می بیند برای اینکه از جامعه عقب نماند مطالعه کند و این امر نوعی جریان سازی فکری است که رشد جامعه را رقم می زند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha