• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91031006590
  • خبرنگار : 71353

ابراز نگراني بان كي‌مون از ربوده شدن اتباع لبناني در سوريه

دبيركل سازمان ملل نسبت به اقدامات گروه‌هاي مخالف سوريه و ربوده شدن 12 تبعه شيعه لبنان در سوريه ابراز نگراني كرد.

دبيركل سازمان ملل نسبت به اقدامات گروه‌هاي مخالف سوريه و ربوده شدن 12 تبعه شيعه لبنان در سوريه ابراز نگراني كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از سايت اينترنتي النشره، "مارتين نسيركي"، سخنگوي رسمي بان كي‌مون، دبيركل سازمان ملل عنون داشت: برخي مي‌گويند كه بان كي‌مون نسبت به اقدامات گروه‌هاي مخالف در سوريه و خشونت‌ها بي‌توجه است اما دبيركل سازمان‌ملل بارها از دو طرف درگير در سوريه خواسته تا به طرح كوفي عنان پايبند باشند.

وي در ادامه افزود كه بان كي‌مون نسبت به ربوده شدن 13 تبعه شيعي لبنان در شهر حلب سوريه توسط گروه‌هاي مسلح و همچنين جابه‌جايي مكان 10 هزار مسيحي از شهر حمص سوريه توسط گروه‌هاي مسلح نگران است.

از سوي ديگر سخنگوي كميسيون عالي حقوق بشر سازمان ملل عنوان داشت كه براساس تحقيقات صورت گرفته تنها 20 تن از 108 شهروند سوري كشته شده در شهر الحوله توسط شليك توپخانه يا تانك جان خود را از دست داده‌اند و باقي اين افراد به صورت بسيار سريع اعدام شده‌اند و اين دو مساله طي دو حادثه مختلف صورت گرفته است.

از سوي ديگر كاخ سفيد اعلام كرد كه مداخله نظامي در سوريه در شرايط كنوني اقدام درستي نيست، چرا كه اين مساله به ايجاد آشوب و كشتارهاي زيادي مي‌انجامد.

جي كارني، سخنگوي كاخ سفيد تاكيد كرد:در عين حال آمريكا اجراي هيچ گزينه نظامي را در خصوص سوريه بعيد نمي‌داند.

پيشتر واشنگتن كاردار سوريه را از اين كشور اخراج كرده بود.

"ويكتوريا نولاند"،‌ سخنگوي وزارت خارجه آمريكا عنوان داشت: اخراج اين ديپلمات سوري اقدامي سياسي بوده و بيانگر محكوم كردن كشتار الحوله مي‌باشد.

وي در ادامه افزود: آمريكا روابط ديپلماتيك خود با دمشق را متوقف نكرده است و اين روابط مي‌‌تواند بدون حضور اين ديپلمات‌ها ادامه پيدا كند.

سوئيس نيز اعلام كرد كه سفير سوريه در اين كشور "فرد مطلوبي" نيست.

پيشتر آلمان، فرانسه، ايتاليا، استراليا، آمريكا و انگليس از اخراج سفيران سوريه از كشورهايشان به دنبال كشتار الحوله خبرداده بودند.

يك ديپلمات ترك نيز عنوان داشت كه اخراج ديپلمات‌هاي سوري از آنكار بررسي مي‌شود اما در شرايط كنوني اين مساله اجرا نخواهد شد.

شيخ صباح الخالد احمد الصباح، وزير خارجه كويت عنوان داشت: نشستي در سطح وزراي خارجه عرب براي بررسي شرايط سوريه در روز شنبه برگزار مي‌شود و در اين نشست كوفي عنان فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه نيز حضور پيدا مي‌كند.

از سوي ديگر سعدالدين العثمانی وزیر امور خارجه مراکش در مصاحبه با خبرگزاری آناتولي ترکیه گفته است بزودی وزيران خارجه عرب برای اتخاذ مواضع مشترک جهت محکوم کردن جنایت الحوله در سوریه گرد هم خواهند آمد.

در حالی‌ که شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام به محکوم کردن این جنایت کرد، به نظر می‌رسد اقدام وزيران خارجه عرب به منظور بررسی این مساله تا اندازه‌ای خارج از چارچوب و تنها برای عرض اندام صورت می‌گیرد و گرنه در سوریه کسی دیگر این اتحادیه را تحویل نمی‌گیرد، چه رسد به آنکه بخواهد تن به بیانیه آن بدهد.

این نشست که مشخص نیست برگزار خواهد شد یا نه، اما از زوایای دیگری هم قابل بررسی است. نخست آنکه جنایت صورت گرفته در سوریه – که شواهد و قرائن نشان دهنده انجام آن توسط گروه‌های تکفیری و تروریستی مورد حمایت قطر، عربستان، ترکیه و آمریکا دارد - تنها توسط رسانه‌های این کشورها به دولت دمشق نسبت داده شد و کارشناسان سیاسی چندان اعتقادی به انجام آن توسط دولت این کشور ندارند، بنابراین اگر وزيران خارجه عرب چیزی را هم محکوم کنند، ساخته و پرداخته رسانه‌ها و بوق‌های تبلیغاتی آنهاست که هر روز زوایای جدیدی از دروغ بودن آنها منتشر خواهد شد.

شبكه العربيه نيز گزارش داد كه بلژيك به سفير سوريه اين مساله را ابلاغ كرده كه وي عنصر نامطلوبي است.

"علي سالم الدقباسي"، رئيس پارلمان عربي كشتار الحوله را محكوم كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha