• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91030905620
  • خبرنگار : 71430

/اخبار سوريه/

تاكيد وليد المعلم بر اجراي طرح عنان/ نامه دمشق به سازمان ملل درباره كشتار "حوله"

تاكيد وليد المعلم بر اجراي طرح عنان/ نامه دمشق به سازمان ملل درباره كشتار "حوله"

نماينده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب و وزير امور خارجه سوريه در نشستي مشترك در دمشق بر اجراي طرح شش ماده‌اي اين نماينده تاكيد كردند.

نماينده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب و وزير امور خارجه سوريه در نشستي مشترك در دمشق بر اجراي طرح شش ماده‌اي اين نماينده تاكيد كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه در ديدار با كوفي عنان نماينده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب كه روز دوشنبه وارد دمشق پايتخت اين كشور شد بر اجراي كامل طرح عنان و پايبندي دولت سوريه به اين طرح تاكيد كرد.

وزير امور خارجه سوريه در اين ديدار با ارائه گزارشي درباره آنچه كه در خاك سوريه مي‌گذرد، گفت: دولت سوريه در اجراي طرح كوفي عنان كاملا مصر است و در مقابل هرگونه اقدامي كه بخواهد طرح كوفي عنان را به شكست بكشاند، خواهد ايستاد.

وي همچنين از كوفي عنان خواست تا به تلاش‌هاي خود براي اجراي طرحش ادامه بدهد و مذاكرات خود را در اين خصوص گسترش دهد.

وليد المعلم همچنين از كوفي عنان خواست تا رايزني‌هاي خود را با برخي كشورهاي منطقه كه از گروه‌هاي مسلح مخالف دولت سوريه حمايت مي‌كنند، افزايش دهد تا مانع شكست طرحش در سوريه شود.

در اين ديدار كوفي عنان نيز با اعلام اينكه جامعه جهاني از طرح وي در خصوص سوريه حمايت كامل مي‌كند گفت: ما همكاري‌هاي خود را با مقامات سوريه براي اجراي اين طرح و آرام كردن اوضاع در سوريه ادامه مي‌دهيم.

كوفي عنان در ادامه با تشكر از همكاري‌هاي دولت سوريه در زمينه كمك‌رساني و همكاري با ناظران بين‌المللي مستقر در سوريه گفت: تلاش‌هاي بين‌المللي براي پايان دادن به وضعيت موجود در سوريه بايد به ثمر بنشيند.

وي همچنين از همكاري سوريه براي اجازه دادن به رسانه‌ها و گروه‌هاي امدادي از جمله صليب سرخ براي ورود به اين كشور تشكر كرد.

كوفي عنان در خصوص كشتار منطقه حوله نيز گفت: كميته‌اي براي بررسي اين مساله تشكيل مي‌شود و پيرامون آن تحقيقات لازم انجام خواهد شد.

در اين ديدار فيصل المقداد، معاون المعلم و چند تن ديگر از مقامات ارشد سياست خارجه سوريه و نيز رابرت مود، رئيس هيات ناظران مستقر در سوريه حضور داشتند.

كوفي عنان در كنفرانس مطبوعاتي نيز اعلام كرد كه شوراي امنيت از سازمان ملل خواسته تا در خصوص فاجعه منطقه حوله تحقيق كند و تاكيد دارد كه مسئولان اين جنايت وحشيانه بايد محاكمه شوند.

وي عنوان داشت: ملت سوريه و شهروندان غيرنظامي سوريه بهاي اين گونه حملات را مي‌‌پردازند و هدف ما از آمدن به سوريه توقف خشونت‌ها عليه اين افراد است.

عنان از تمامي گروه‌هاي سوري خواست تا زمينه مناسبي را براي آغاز مذاكرات سياسي در اين كشور براي پايان دادن به وضعيت موجود فراهم آورند.

اين فرستاده سازمان ملل و اتحاديه عرب قرار است امروز (سه شنبه) با بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه ديدار كند.

در همين حال وزارت خارجه سوريه با ارسال نامه‌هاي جداگانه به شوراي امنيت و مجمع عمومي سازمان ملل و هيات‌هاي ويژه حقوق بشر در ژنو به شدت جنايت‌هاي منطقه حوله را محكوم و اعلام كرد كه گروه‌هاي تروريستي حمايت شده از خارج سوريه عامل انجام اين گونه اقدامات هستند.

در اين نامه وزارت امور خارجه سوريه با رد تبليغات برخي رسانه‌هاي مخالف با نظام سوريه اعلام كرده كه صدها تن از افراد مسلح روز جمعه با حمله به اين منطقه از سه محور به صورت وحشيانه اقدام به قتل عام خانواده‌هاي موجود در اين شهر كردند كه اين عمل از سوي دولت سوريه و جامعه جهاني محكوم است.

وزارت امور خارجه سوريه تاكيد كرده كه ارتش سوريه به وظيفه خود در دفاع از مردم و خود عمل كرده و با اين گروه‌هاي مسلح درگير شده و توانسته حمله وحشيانه آنها را به منطقه حوله پايان دهد.

وزارت امور خارجه سوريه شبه نظاميان تندرو را عامل كشتارهاي منطقه حوله دانست و اعلام كرد كه آنها با استفاده از سلاح سرد اقدام به كشتار فجيع مردم كردند.

در همين حال فرانسه با متهم كردن دولت سوريه به خشونت عليه شهروندان اين كشور ادعا كرد كه نظام حاكم در سوريه تهديدي براي امنيت منطقه است.

فرانسه همچنين اعلام كرد كه پاريس و لندن توافق كرده‌اند كه نشست دوستان سوريه در پاريس برگزار شود و فشارهاي بين المللي عليه نظام حاكم در سوريه افزايش يابد تا وضعيت موجود در اين كشور پايان يابد.

ديده بان حقوق بشر نيز با محكوم كردن كشتار حوله تحقيقات كافي و شفاف در مورد آن را خواستار شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha