• دوشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 91022515109
  • خبرنگار : 71353

/تحليل- القدس العربي/

نزديكي عربستان و بحرين؛ سپر دفاعي يا اتحاد؟

نزديكي عربستان و بحرين؛ سپر دفاعي يا اتحاد؟

طرح اخير پادشاه عربستان براي ايجاد اتحاد ميان اين كشور پادشاهي و بحرين بحث و جدل‌هاي فراواني را به دنبال داشته به طوري كه تحليل‌گران معتقدند اين پيشنهاد به مثابه سپري براي نظام آل خليفه در برابر اعتراضات مردمي و حمايت بيش از پيش آل سعود براي سركوب تظاهرات بحريني‌ها به شمار مي‌آيد.

طرح اخير پادشاه عربستان براي ايجاد اتحاد ميان اين كشور پادشاهي و بحرين بحث و جدل‌هاي فراواني را به دنبال داشته به طوري كه تحليل‌گران معتقدند اين پيشنهاد به مثابه سپري براي نظام آل خليفه در برابر اعتراضات مردمي و حمايت بيش از پيش آل سعود براي سركوب تظاهرات بحريني‌ها به شمار مي‌آيد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه فرامنطقه‌اي القدس العربي، در تحليلي تحت عنوان "اتحاد ميان عربستان و بحرين" نوشت: «نشست مشورتي رهبران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج (فارس) در رياض با ديگر نشست‌هاي اين گروه متفاوت است، چرا كه اين نشست براي رد و بدل كردن تعارف‌هاي هميشگي برگزار نمي‌شود. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده قبل از برگزاري اين نشست قرار است امكان اعلام تشكيل يك نظام سياسي يكپارچه ميان عربستان و بحرين و ادغام اين دو كشور زير پرچم يك نظام واحد بررسي شود.

ملك عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان دوبار رهبران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج (فارس) را غافلگير كرد،‌ بار اول زماني كه خواهان پيوستن اردن و مراكش به اين شورا براي مقابله با انقلاب‌هاي بهار عربي و ايجاد باشگاه پادشاهي در كشورهاي عربي و واكسينه كردن آن‌ها در برابر اعتراضات مردمي شد و بار دوم زماني كه انتقال از مرحله "همكاري" در اين شورا به مرحله "وحدت و اتحاد" را خواستار شد.

پيشنهاد پادشاه عربستان براي پيوستن اردن و مراكش به شوراي همكاري خليج (فارس) موفق نبود و با اعتراض كشورهاي عضو شورا روبه‌رو شد. بدين ترتيب تنها به دادن كمك مالي به اردن و مراكش و دست كشيدن از اين پيشنهاد بسنده شد.

پيشنهاد انتقال به مرحله اتحاد نيز با اعتراض برخي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج (فارس) مانند عمان و تاكيد بر ضرورت بررسي كامل اين اقدام مواجه شد. امارات نيز با اين پيشنهاد مخالفت كرد و كويت ترجيح داد سكوت پيشه كند.

وحدت ميان عربستان و بحرين كه دو كشور عربي هستند مساله‌اي پسنديده به شمار مي‌آيد، البته به شرط آن‌كه ملت دو كشور به اين مساله راضي بوده و اين پيشنهاد در معرض همه‌پرسي قرار بگيرد، در غير اين صورت اين اقدام چالش‌هاي زيادي را در آينده به وجود مي‌‌آورد.

مشخص است عربستاني كه پيش از يك سال گذشته براي حفظ نظام بحرين در برابر اعتراضات مردمي 1000 سرباز به اين كشور اعزام كرده احساس مي‌كند كه منامه از سوي مخالفان در معرض تهديد قرار گرفته و مي‌خواهد از طريق اجراي اين پيشنهاد در حقيقت از خاندان آل خليفه در بحرين حمايت كند. مهم‌تر اين‌كه عربستان مي‌ترسد مرحله اعتراضات مردمي در بحرين به مرحله اصلاحات ريشه‌اي و پادشاهي مشروطه منتقل شود و دامنه اين مساله مناطق شرقي شيعه‌نشين را كه منابع نفتي زيادي هم دارد، دربرگيرد.

جمعيت الوفاق بحرين كه بزرگترين جمعيت مخالف در اين كشور به شمار مي‌آيد با حضور نيروهاي عربستاني در بحرين و همچنين اتحاد ميان عربستان و اين كشور مخالف است.

بي‌هيچ شك و ترديدي خاندان حاكم در بحرين از پيشنهاد عربستان براي برون‌رفت از بحران كنوني استقبال كرده و خواهان حمايت رياض در برابر آنچه كه "تهديد ايران مي‌خواند" است.

مخالفت مردم با اين مساله ممكن است به وخيم‌تر شدن اوضاع و باز شدن راه مداخلات خارجي در كشور بينجامد.

شوراي همكاري خليج (فارس) با مشكلات زيادي از جمله اختلافات مرزي ميان كشورهاي عضو و ارز واحد دست و پنجه نرم مي‌كنند؛ بنابراين نبايد اختلافات جديدي به اين مسائل اضافه شود. طرح اتحاد عربستان و بحرين مي‌تواند بي‌ثباتي و تنش را براي منطقه به ارمغان آورد.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha