• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91022413878
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

شناسايي سريع‌تر بيماري‌هاي روده‌اي با دي‌ان‌اي‌ ويژه‌ شکار پاتوژن‌ها!

شناسايي سريع‌تر بيماري‌هاي روده‌اي با دي‌ان‌اي‌ ويژه‌ شکار پاتوژن‌ها!

پژوهشگران دانشگاه فلوريداي مرکزي روش جديدي ارائه کردند که با استفاده از آن پزشکان سريع‌تر مي‌توانند بيماري‌هاي روده‌اي مربوط به پاتوژن‌ها نظير بيماري کرون را شناسايي کنند.

پژوهشگران دانشگاه فلوريداي مرکزي روش جديدي ارائه کردند که با استفاده از آن پزشکان سريع‌تر مي‌توانند بيماري‌هاي روده‌اي مربوط به پاتوژن‌ها نظير بيماري کرون را شناسايي کنند.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، اين روش مبتني بر نانوذرات، مي‌تواند براي شناسايي ميکروب‌هايي به کار رود که براي چند قرن چالشي براي دانشمندان بوده است زيرا آنها در اعماق بافت‌هاي بدن پنهان شده و مي‌توانند دوباره سلول‌ها را برنامه‌ريزي کرده و به سيستم ايمني بدن حمله کنند.

ميکروب‌هاي پنهان در بدن مي‌توانند پس از گذشت سال‌ها مجددا ظاهر شده و مشکلات جدي براي سلامتي ايجاد کنند. روش‌هايي در حال حاضر براي شناسايي اين ميکروب‌ها وجود دارد، اما زمان زيادي براي نشان دادن ميکروب نياز دارند، به‌ طوري که اغلب درمان بيماري را هفته‌ها يا ماه‌ها به تاخير مي‌اندازد.

«مانوئل پرز»، استاديار دانشگاه فلوريداي مرکزي و «صالح ناصر» به همراه ديگر اعضاي يک تيم تحقيقاتي روشي براي استفاده از نانوذرات پوشش‌دار و دي‌ان‌اي‌ ويژه‌اي جهت شکار اين پاتوژن‌ها يافتند. اين روش بسيار موثر بوده و دقيق‌تر از روش‌هاي فعلي است؛ به ‌طوري که مي‌تواند مقادير بسيار کم از اين پاتوژن‌ها را شناسايي کند. از همه مهمتر، اين که تنها چند ساعت براي رسيدن به پاسخ زمان نياز است، بنابراين ابزاري مناسب براي پزشکان بوده تا از آن براي کمک به بيماران استفاده کنند.

«ناصر» مي‌گويد: روش جديد ما از روش‌هاي زيستي موجود پيش افتاده است، دليل اين امر آن است كه در روش ما نياز به چيز خاصي نيست و حساسيتي ندارد.

براي توليد اين سيستم، محققان از نانوحسگرهاي مغناطيسي هيبريد کننده (hMRS) استفاده کردند که مي‌توانست مقادير بسيار کم از دي‌ان‌اي پاتوژن را که درون سلول بيمار وجود دارد، شناسايي کند. اين نانوحسگر از نانوذرات اکسيد آهن حاوي پوشش پليمري ساخته شده است. نانوحسگر توليد شده توسط اين گروه، به ‌صورت شيميايي اصلاح شده، به ‌طوري که مي‌تواند به ‌صورت اختصاصي به مولکول‌هاي دي‌ان‌اي بچسبد.

زماني که اين نانوحسگر به دي‌ان‌اي پاتوژن مي‌‌چسبد، سيگنال رزونانس مغناطيسي ايجاد مي‌شود که با استفاده از مولکول‌هاي آب محاصره کننده نانوذرات تقويت مي‌شود. پژوهشگران مي‌توانند اين سيگنال‌ها را روي کامپيوترها يا ادوات الکترونيکي قابل حمل نظير تلفن‌هاي هوشمند مشاهده کنند. با اين کار آنها خواهند فهميد که نمونه آزمايشي حاوي پاتوژن ويژه‌اي است يا خير.

محققان از پاتوژني به‌ نام «Mycobacterium avium spp. paratuberculosis» براي تست روش خود استفاده کردند. آنها نمونه‌هاي مختلفي براي اين تست به ‌کار گرفتند.

نتايج اين تحقيق در نشريه «PLoS ONE» به چاپ رسيده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha