جلسه علني نوبت عصر مجلس شوراي اسلامي جهت ادامه بررسي كليات لايحه بودجه 91 كل كشور در حال برگزاري است تا نمايندگان موافق و مخالف ديدگاههاي خود را ارائه كنند.
در جلسه صبح روز چهارشنبه و پس از ارائه گزارش محمدمهدي مفتح، سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه، احمد توكلي، جمشيد انصاري، امير طاهرخاني، نادرقاضيپور، محمدجواد ابطحي و حميدرضا فولادگر به عنوان مخالفان كليات لايحه و سيدعلي اديانيراد، جواد زماني، نيره اخوان بيطرف، محمدقسيم عثماني، ستار هدايتخواه و علي كريمي فيروزجايي به عنوان موافقان كليات لايحه بودجه سخن گفتند كه لينك گزارش كامل آن در انتهاي اين خبر قابل مشاهده است.
قرار است در بررسي كليات لايحه بودجه، ده نفر به عنوان موافق و ده نفر به عنوان مخالف به ايراد سخنراني بپردازند كه در عين حال امكان تقسيم زمان ده دقيقهاي هرنطق وجود دارد.
قاضيپور تذكر داد:افزايش قيمت تضميني خريد گندم متناسب با تورم نيست
نماينده مردم اروميه در مجلس، در تذكري مستند به بند 11 ماده 23 از اينكه افزايش قيمت تضميني خريد گندم متناسب با تورم نبوده است، انتقاد كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني نادر قاضيپور كه در حاشيه بررسي كليات لايحه بودجه در صحن علني مجلس سخن ميگفت، اظهار كرد: مجلس در سال 86 مصوب كرده بود كه قيمت تضميني هر سال با تورم بالا برود، اگر اين موضوع رعايت ميشد قيمت تضميني گندم بايد به 723 تومان افزايش مييافت، اين در حالي است كه دولت نرخ خريد تضميني را 395 تومان تعيين كرده است.
وي افزود: عليرغم اينكه طبق قانون بايد نرخ خريد تضميني در مهرماه اعلام ميشد، امسال دولت اين رقم را ارديبهشت ماه اعلام كرده است. به نظر ميرسد عدهاي ميخواهند كشاورزان گندم نكارند وپولش را به واردات بدهند.
قاضيپور خطاب به لاريجاني گفت: شما كه حامي كشاورزان هستيد تاكيد كنيد كه اين قوانين اجرا شود و از وزير مربوطه بخواهيد حق و حقوق كشاورزان را پرداخت كنند.
علي لاريجاني، رييس مجلس، در پاسخ به اين تذكر گفت: مساله مهمي را تذكر داديد، اما اين موضوع به هيات رييسه مربوط نيست اگرچه تذكر بجايي است و مساله كشاورزان موضوع حساسي است.
رييس مجلس تاكيد كرد كه قيمت خريد گندم بايد متعادل باشد و در همين رابطه از وزير جهاد كشاورزي خواست تا با دقت لازم اين موضوع را بررسي كند.
/مخالف كليات لايحه بودجه/ قادري: لايحه بودجه در جهت بهبود فضاي كسب و كار نبوده است
يك عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس، ضمن مخالفت با كليات لايحه بودجه 91 و وارد دانستن ايرادات متعدد به بودجهنويسي، گفت كه در لايحه بودجه امسال در جهت بهبود فضاي كسب و كار اقدام خاصي صورت نگرفته است.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، جعفر قادري كه به عنوان مخالف كليات لايحه بودجه در جلسه علني بعدازظهر امروز (چهارشنبه) سخن ميگفت، ضمن قدرداني از تلاشهاي كميسيون تلفيق در بررسي لايحه بودجه، اظهار داشت: مخالفت من با كليات به معني ناديده گرفتن زحمات اعضاي كميسيون تلفيق و همچنين معاونت برنامهريزي نيست.
وي افزود: با وجود اينكه دو ماه از سال گذشته و در روزهاي آخر مجلس هشتم هستيم، شايد راي منفي به كليات به صلاح نباشد اما به هر حال اشكالاتي در بودجهنويسي وجود دارد. ضمن اينكه كارهاي خوبي هم در كميسيون انجام شده و برخي ايرادات جدي در اين رابطه برطرف شده است.
قادري تلاش در جهت توجه به احكام قانون هدفمندي يارانهها، محروميتزدايي و كاهش بينظمي مالي در بودجه را از اقدامات مثبت كميسيون تلفيق و دولت دانست و گفت: يكي از مشكلات بودجه، عدم شفافيت آن است و افزايش سالانه وابستگي به نفت است. علاوه بر اينكه در آن به قانون اصل 44 نيز بيتوجهي شده است.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه موارد زياد عدول از قانونهاي بالادستي و برنامه پنجم در بودجه وجود دارد، گفت: در لايحه بودجه همچنين به نامگذاري سال 91 به نام سال توليد ملي كمتوجهي شده است و اصول بودجهنويسي از جمله تقدم درآمدها بر هزينهها نيز رعايت نشده است.
وي با انتقاد از تمركز زياد اختيارات در معاونت برنامهريزي، اضافه كرد: در لايحه بودجه موضوع عدالت اجتماعي كه در بودجههاي استاني و ملي مشهود است و نياز است بودجهها بر اساس ملاك و معيار توزيع شوند، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
قادري نسبت بودجه عمراني به ساير بودجهها را قابل قبول ندانست و درباره عدم رعايت سياستهاي اصل 44 در لايحه بودجه، گفت: كاهش حجم دولت و تصديگري، كمك به تسهيل فضاي كسب و كار، فعال كردن بخش خصوصي و سوق دادن منابع به بخشهاي ديگر از اهداف اين سياستها و قانون مربوطه بود كه مورد بيتوجهي قرار گرفته است.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه با تاكيد بر لزوم توانمندسازي واحدهاي توليدي، يادآور شد: به علت رقابت بخش دولتي و خصوصي، نتوانستيم از منابع صندوق توسعه براي تقويت بخش خصوصي استفاده كنيم. ضمن اينكه برخي پروژههايي كه دولت تعريف كرده با بخش خصوصي رقابت ميكند.
وي با انتقاد از كمتوجهي لايحه بودجه به نامگذاري سال 91 به نام سال توليد ملي، گفت: با روندي كه در بودجه وجود دارد، به نظر ميرسد ادعاي دولت درباره اشتغال محقق نخواهد شد. در بودجه پيشبيني نشده كه بخشي از كارها را به توليدكنندگان داخلي واگذار كنيم در حالي كه به نظر ميرسد اين ظرفيت خالي وجود دارد.
/موافق كليات بودجه/ موسوي لارگاني: بودجه سال جاري واقعيتر شده است
يك عضو كميسيون اقتصادي در مجلس با بيان اينكه محور اصلي بودجه سال 90، رسيدن به رشد هشت درصدي است، اظهار كرد: بودجه سال جاري واقعيتر شده است و بسياري از هزينههاي بالا از آن حذف شدهاند.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، حجت الاسلام سيدناصر موسوي لارگاني، در نطق خود در موافقت با كليات لايحه بودجه 91، با تبريك فرا رسيدن ميلاد حضرت زهرا (س) و با تقدير از تلاشهاي انجام شده توسط كميسيون تلفيق در تدوين و تصويب لايحه بودجه 91، گفت: نارضايتي خود و برخي همكاران را از اينكه بودجه سال جاري در نيمه دوم ارديبهشت ماه تصويب ميشود ابراز ميدارم چرا كه اين تاخير به هر دليلي موجب بيانضباطي مالي در كشور شده است. اميد است با عمل به قانون توسط دولت و مجلس، امسال سال آخري باشد كه بودجه يك سال، در همان سال به تصويب ميرسد.
وي با بيان اينكه محور اصلي بودجه سال 91، رسيدن به رشد هشت درصدي است، تصريح كرد: با اين حال ميتوان شاهد افزايش سهم بهرهوري در رشد اقتصادي، كاهش نرخ بيكاري و توسعه عدالت بود.
نماينده فلاورجان در مجلس افزود: ارقام بودجه سال 91 نشان دهنده آن است كه دولت قصد دارد حجم بودجه عمومي خود را كاهش دهد كه علاوه بر كاهش سه درصدي بودجه بخش عمومي، اعتبار تملك داراييهاي مالي نيز كمتر شده كه بر اين اساس بودجه واقعيتر شده است.
موسوي لارگاني خاطر نشان كرد: نشان ديگر واقعيتر شدن بودجه سال جاري اين است كه دولت هر سال هزينههاي بالايي را در لايحه بودجه اختصاص ميداد كه سال جاري از آن پيشنهادها صرفنظر كرده و به دليل اتمام دولت در سال آينده قصد دارد پروژههاي ناتمام را به ثمر برساند.
وي يادآور شد: از آنجا كه در بودجه 1390 درآمد حاصل از واگذاري داراييهاي مالي بسيار كمتر از ارقام مصوب بوده، براي شفاف شدن بودجه و جلوگيري از عدم تحققهاي بودجهاي، رقم پيشبيني درآمد حاصل از واگذاري داراييهاي مالي در لايحه بودجه واقعيتر در نظر گرفته شده است و روند نادرستي كه اكثر اوقات مورد توجه نمايندگان در مجلس بود، مباحث هزينهاي بودجه بوده در حالي كه نكته مهم در اين لايحه، منابع محدود درآمدي دولت و افزايش عملياتي اين درآمدها است.
اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به اينكه مطابق اسناد بالادستي بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه، اتكا به نفت در بودجه بخش جاري به صفر برسد، اظهار داشت: توجه به ديگر منابع دولتي همانند ماليات بايد مدنظر قرار گيرد كه در اين راستا در بودجه 1391 به درآمدهاي غيرنفتي و گمرك توجه شده است.
موسوي لارگاني ادامه داد: در بودجه سال جاري نسبت درآمدهاي مالياتي نسبت به توليد ناخالص ملي از هفت درصد به هفت و نيم درصد افزايش پيدا كرده كه اين از جمله مسائلي است كه دولت و مجلس هميشه درباره آن بحث داشتهاند.
وي پيشبيني درآمدهاي ناشي از آزادسازي قيمتها در طرح هدفمندي يارانهها را از جمله نكات غيرواقعي لايحه بودجه سال گذشته برشمرد و گفت: اين موضوع موجب شده بود كه در سال گذشته دولت با كسري بودجه مواجه شود و عليرغم اينكه مجلس آن را كاهش داد اما دولت نتوانست آن رقم را به دست آورد كه بايد در اين راستا با توجه به نظر كميسيون تلفيق، افزايش آزادسازي قيمتها را در صحن مورد بحث و بررسي قرار داد چرا كه مردم ديگر طاقت تورم بيش از اين را ندارند.
نماينده مردم فلاورجان با اشاره به يكي از نقاط مثبت كاركرد كميسيون تلفيق، تصريح كرد: تمام اعتبارات طرح هدفمندي يارانهها به صورت دقيق و عددي در اين لايحه تعريف شده تا بخشهاي توليدي، كشاورزي، صنعتي، بهداشت و درمان از آن صدمه نبينند. از مجموع درآمدهاي نفتي نيز حدود 23 درصد براي صندوق توسعه ملي، دو درصد براي مناطق نفتخيز و حدود چهارده درصد سهم وزارت نفت است.
موسوي لارگاني با اشاره به سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، افزود: نكته مهم ديگري كه كميسيون تلفيق به آن توجه كرده، شعار سال جاري است تا آن را سرلوحه كار خود قرار داده تا بر اساس آن تبليغ كالاهاي خارجي محدوده شده و تبليغ كالاهاي ايراني بيشتر خواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: در كليات لايحه بودجه 91 بانكها مكلف شدهاند براي واحدهاي توليد كه اقساط آنها با مشكل روبرو هستند قسطبندي در نظر بگيرد.
اين عضو كميسيون اقتصادي گفت: در پايان خواهش ميكنم با وجود ايرادات به كليات اين لايحه راي داده شود اما در جزئيات نمايندگان نهايت دقت خود را به خصوص در ايرادات موجود در موضوع كاهش درآمدهاي ناشي از هدفمندي يارانهها به رقم پنجاه هزار ميليارد تومان مبذول دارند چرا كه مصوبات ما در قانون بودجه نبايد به نحوي باشد كه بودجه محلي براي قانونگذاري شود.
/مخالف كليات لايحه بودجه/ لاهوتي: عدم توجه به بودجه عمراني، از اشكالات بودجه امسال است
مهرداد لاهوتي كه به عنوان مخالف لايحه بودجه در صحن مجلس سخن ميگفت، اين پرسش را مطرح كرد كه چه ميزان از تكاليف سال اول برنامه پنجم توسعه كه توسط همين مجلس تصويب شده است، در بودجه 91 آمده است؟
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نماينده مردم لنگرود در مجلس با بيان اينكه در حال حاضر دومين سالي است كه به دولت تنخواه ميدهيم، افزود: در اين شرايط عملا مخالفت با لايحه بودجه نميتواند پررنگ باشد. اما تاكيد من بر اين است كه قانون برنامه پنجم يك سند بالادستي است و بودجه سالانه بايد در راستاي آن باشد و طبق گزارش مركز پژوهشهاي مجلس از 142 حكم صريح برنامه پنجم توسعه، تنها 18 حكم در بودجه آمده است و در 52 هدف بخشي تنها دو مورد در بودجه لحاظ شده است.
اين نماينده مخالف لايحه بودجه اظهار كرد: در مورد وابستگي به نفت در بودجه سال جاري شاهد يك روند دهونيم ميليارد دلاري هستيم كه در كميسيون اضافه شده است. سوال اين است كه اگر آسيبي به درآمدهاي نفتي برسد، اين رقم از كجا جبران خواهد شد. در سال گذشته 34 هزار و 500 ميليارد تومان بودجه عمراني كشور بوده است كه تنها 23 هزار ميليارد تومان محقق شده است. اين عملا به معني آن است كه بودجه عمراني موردتوجه نيست و اين مساله مشكلزاست.
عضو كميسيون عمران مجلس، با اشاره به حذف جدول 12 از بودجه كشور گفت: چهار سال است كه نمايندگان محترم تلاش ميكنند تا طرحهايي را كه براي حوزه انتخابيه خود موردنظر دارند، در جداول مختلف بند الف و بند ب يا بند ج تصويب كنند. 358 پروژه استاني وجود دارد كه تنها 40 مورد آن در پيوست اين بودجه قرار گرفته است و مابقي حذف شده است. يعني تنها تمام كاري كه براي اين 358 پروژه صورت گرفته بود، ناديده گرفته شده است. با حذف جدول 12، پروژههاي استاني عملا جايي ندارند.
لاهوتي ادامه داد: مبلغ 1070 ميليارد تومان با اولويت اتمام پروژههاي سال 90 در بودجه آمده است بدون اينكه عنوان اين پروژهها مشخص شده باشد، يعني قرار است اين رقم در اختيار معاونت برنامهريزي قرار بگيرد بدون اينكه مشخص باشد در كدام پروژهها قرار است هزينه شود. اين مساله عدالت در توزيع منابع را مشكلدار ميكند.
اين نماينده مخالف كليات بودجه، با اشاره به اينكه سال گذشته 10 درصد درآمدهاي صندوق توسعه ملي به صورت ريالي به كشاورزان پرداخت شده است، گفت: امسال دولت در بودجه اين مساله را ديده بود كه 20 درصد درآمدهاي صندوق توسعه ملي به مساله فاضلاب اختصاص پيدا كند تا مشكل بخش فاضلاب حل شود، اما متاسفانه اين رديف در كميسيون تلفيق به 10 درصد كاهش پيدا كرده است. با چنين رويهاي نميتوانيم مشكل فاضلاب را در كشور حل كنيم.
لاهوتي در ادامه با اشاره به اينكه دولت بايد سالانه بخشي از بافت فرسوده را نوسازي كند، اظهار كرد: براي بازسازي بافتهاي فرسوده بايد سالانه 10 هزار ميليارد تومان در اختيار دولت قرار بگيرد در حالي كه اين عدد در بودجه منظور نشده است.
اين نماينده مخالف كليات لايحه بودجه ادامه داد: بند د ماده 172 برنامه پنجم توسعه مساله طراحي كمربند سبز را در شهرها موردتوجه قرار داده است كه اين موضوع هم در بودجه سال 91 اعتبار ندارد. همچنين تونل مشترك كه قانون آن دوباره در مجلس تجديد شد، در بودجه اعتبار ندارد. تبصره 3 ماده 41 قانون ماليات بر ارزش افزوده دولت را موظف كرده است كه عوايد گمركي را به استانهاي مرزي پرداخت كند اما در بودجه به جاي پرداخت صددرصد اين عوايد، پرداخت 30 درصدي ديده شده است كه اين مساله مشكلساز است.
/موافق كليات بودجه/ دلخوش:بودجه بر اساس زمان حال نوشته ميشود
يك نماينده اصولگراي مجلس كه در موافقت با كليات لايحه بودجه سخن ميگفت، اين پرسش را مطرح كرد كه اگر به كليات لايحه بودجه راي ندهيم، چطور ميتوانيم ميان رابطه پولي و مالي بر اساس زمان خود ارتباط برقرار كنيم؟
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، كاظم دلخوش، امروز در صحن علني مجلس با بيان اين مطلب اظهار داشت: بودجه بر اساس زمان حال نوشته ميشود و نه نگاهي به گذشته دارد و نه نسبت به آينده تصميمگيري ميشود زيرا بودجه هر سال در همان سال نوشته ميشود.
وي خاطر نشان كرد: امروز بايد قطعا بودجه نوشته شود و هر اندازه تاخير در تصويب كليات بودجه صورت گيرد مردم متضرر ميشوند.
نماينده مردم صومعهسرا در ادامه افزود: برخي از نمايندگان معتقد بودند كه چند ماهي فرصت داشته باشند تا بودجه را بررسي كنند اما بايد بدانند تغييراتي كه در مجلس اتفاق افتاده حدود دو سوم بوده و تا نمايندگان جديد به مجلس آمده و با نحوه قانوننويسي آشنايي پيدا كنند چند ماه طول ميكشد بنابراين امكان ندارد كه بودجه سال جاري كشور را زمين گذاشت.
دلخوش ادامه داد: ظرفيت اعتباري كشور اندازهاي دارد و همچنين هزينهها و توانمنديها نيز محدوديت و ظرفيت خاصي دارد همچنين دولت نيز داراي محدوديتهايي است بنابراين بايد منابع را در زمان مناسبي در نظر گرفته و تصميمگيري شود.
وي خطاب به مخالفان كليات لايحه بودجه گفت: اگر اشكالاتي در لايحه وجود دارد، نمايندگان بايد به كميسيون تلفيق ارائه دهند.
اين نماينده اصولگراي مجلس در خصوص صحبتهاي مخالفان كليات لايحه بودجه، خطاب به آنان اظهار داشت: صحبت از اتكا به نفت، رفع تبعيض در بودجه، عدم توجه به قوانين برنامه پنجم و نيز هدفمند كردن يارانهها، مطرح شد در حالي كه رشد نفت خيلي ملايم در حال انجام است.
دلخوش تصريح كرد: بايد ببينم قيمت نفت امروز چقدر است، آيا آن روزي كه سند نوشته ميشد نيز همين بود؟ در واقع بايد رشد هزينهها را در نظر بگيرند، هزينههاي جامعه، زندگي و ... نسبت به سالهاي گذشته چندين برابر شده است. همچنين آثار هدفمند كردن يارانهها را نيز محاسبه كنند، اين در حالي است كه چنين كاري انجام نشده است.
/مخالف كليات لايحه بودجه/ نادران پيشنهاد كرد: جزييات هدفمندي يارانهها و جداول را در صحن علني بررسي كنيم
يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس، اظهار داشت: امسال مزين به نام توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني است و اگر بنا باشد اين رويه در بودجه لحاظ شود، بايد طور ديگري عمل كنيم. همچنين بحث هدفمندي يارانهها از مسائلي است كه بايد در بودجه ديده شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، الياس نادران، كه به عنوان مخالف كليات لايحه بودجه سخن ميگفت، خاطرنشان كرد: فرآيند بودجهنويسي در كشور چه در دولت و چه در مجلس دچار كاستيهاي است كه باعث ميشود ملاحظات غيرملي، غيركارشناسانه و غيراصولي در تصميمات بودجه تاثيرگذار باشد و اين فرآيند بايد اصلاح شود.
وي افزود: ما امروز با يك بودجه استنباطي مواجهيم و حجم نقدينگي، و تورم در اين بودجه افزايش خواهد يافت. البته اين موضوع نافي زحمات كميسيون تلفيق نيست، اما كاش تلويزيون صحنههاي مختلف زحماتي را كه اعضاي كميسيون تلفيق كشيدند، نشان ميداد تا مردم ببينند چگونه اين زحمات طي ماههاي گذشته كشيده شد، در شب گذشته تقريبا به باد رفت.
نادران ادامه داد: آنچه در مورد درآمدهاي مالياتي ديشب تصميمگيري شد، شرايطي را فراهم كرد كه حتي برخي از افراد منتخب مجلس نهم نيز در كميسيون حضور پيدا كنند و در رابطه با بودجه اظهارنظر كنند. همچنين موضوعات مربوط به صندوق توسعه ملي و تعهداتي كه متوجه اين صندوق شده، باعث خواهد شد موضوعاتي كه متوجه صندوق ذخيره ارزي شد، برسر اين صندوق هم بيايد و برداشتهاي بيرويه را در آن شاهد باشيم.
وي تاكيد كرد: در بحث يارانهها و هدفمندي يارانهها، ما شاهد بوديم در گزارشي كه مجلس قرائت كرد، دولت موارد متعدد تخلف از قانون را داشته اما دوستان ما به دنبال برداشتن گام دوم در اين رابطه هستند اما بايد ما ببينيم گام اول چگونه برداشته شده و چرا دولت به وظيفه خودش در مورد اصلاح قيمت حاملهاي انرژي عمل نكرده است، البته كميسيون تلفيق در مورد تامين 135 هزار ميليارد از محل افزايش قيمت حاملها مقاومت كرد ولي همين روند نيز باعث تورم خواهد شد.
نادران خاطرنشان كرد: سياستهاي اشتباه و روند بودجهنويسي غلط باعث شده است كه فردي كه با كمترين سرمايهگذاري وارد عرصه اقتصاد كشور شده است، سرمايه خود را به 12 هزار ميليارد برساند. لذا بايد نحوه بودجهنويسي در كشور اصلاح شود بطوريكه موضوعات سياسي، مسائل منطقهاي و ملاحظات ديگر در فرآيند بودجهنويسي جايي نداشته باشد.
عضو كميسيون تلفيق لايحه بودجه مجلس گفت: انضباط مالي لازمه گام بزرگ هدفمندي يارانههاست و من به هياترييسه پيشنهاد ميكنم براي اولين بار جزييات بودجه و هدفمندي يارانهها و جابهجاييهاي جداول و كليت جداول مربوط به بودجه را در صحن علني بررسي نماييم.
/موافق كليات لايحه بودجه/ دهقاني: توجه به اقشار آسيبپذير در بودجه امسال بيش از سالهاي گذشته است
نماينده مردم دورود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي گفت: نه از باب اضطرار و اينكه «آش خاله است، بخوري پاته نخوري پاته» بلكه با توجه به مباني، محتوا و قالب لايحه اگر اين گزارش بودجه در آذرماه هم ميآمد قابل دفاع بود و اكنون هم بايد به آن راي داد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، عزتالله دهقاني كه در جريان بررسي كليات لايحه بودجه 91 به عنوان موافق سخن ميگفت، ضمن تقدير از اعضاي كميسيون تلفيق براي ارايهي بودجهاي منطقي در ايام پاياني مجلس هشتم اظهار كرد: بودجهي يك كشور آيينهي تمامنماي كليهي سياستهاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و نظامي آن كشور است و بين درآمد و هزينه موازنه ايجاد ميكند.
وي با اشاره به بررسي بودجه در كميسيونهاي تخصصي و كميسيون تلفيق خاطرنشان كرد كه نه موافقت با يك طرح و لايحه به معني وحي منزل دانستن آن است و نه مخالفت با آن به معني كنار گذاشتن تمامي آن طرح يا لايحه است.
اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اينكه در آييننامه 15 آذر به عنوان مهلت ارايهي لايحه بودجه عنوان شده، يادآور شد: كيست كه نداند به فرض ارايهي لايحه در زمان مقرر و تصويب نهايي، قانون بودجه اواخر بهار به دست مسوولان ميرسد كه همين موضوع هم ضررهاي زيادي را به كشور وارد ميكند اما اگر پيشنهاد برخي نمايندگان درخصوص راي منفي به لايحه عملي شود مشخص نيست چه زيانهايي را شاهد خواهيم بود.
دهقاني با اشاره به سخنان مخالفان كليات لايحه بودجه، برخي از اين سخنان را داراي تناقض عنوان كرد و گفت: درخواست دولت از محل درآمد هدفمندي يارانهها 135 هزار ميليارد بوده كه ما هم اين را قبول نداشتيم و از كميسيون تشكر ميكنيم كه اين ميزان درآمد را به 66 هزار ميليارد تقليل داد. اميدواريم كه با اين مصوبه، در جهتي حركت كنيم كه هزينهي بيمارستانهاي دولتي براي مستضعفين رايگان باشد.
نماينده دورود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي وجود 45 حكم حكيمانه در بودجه را مورد اشاره قرار داد و افزود: يقين دارم كه اين احكام در جهت رفاه حال محرومان است و توجه به اقشار آسيبپذير در لايحهي امسال نه تنها كمتر از سالهاي گذشته نيست بلكه بيشتر از آن است.
اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به سابقهي فعاليت خود در دانشگاه تصريح كرد: شهادت ميدهم كه سهم آموزش عالي و آموزش و پرورش از حيث فضاهاي آموزشي، بودجه و اعتبارات تحقيقاتي و ساير موارد در حد توان مالي كشور قابل تقدير است.
وي توجه به توليد ملي را در لايحهي بودجه پررنگ توصيف كرد و گفت: احكام بودجه در اين رابطه متضمن اشتغالزايي است و مسائل عمراني و زيربنايي در بودجهي امسال به خوبي مورد توجه قرار گرفته است.
دهقاني با بيان اينكه اعتباراتي براي ايجاد اشتغال و مهار بيكاري در لايحه بودجه در نظر گرفته شده، تاكيد كرد: چالش بيكاري در دهه جاري ناگزير است اما بايد در حد توان براي آن برنامهريزي كرد.
/موافق كليات لايحه بودجه/ فرهنگي: توجه به پيمانكاران و حمايت از ايثارگران از نقاط مثبت بودجه امسال است
نماينده مردم تبريز در مجلس، اظهار كرد: كاهش رديف متفرقه، توجه به پيمانكاران، توجه به حمايت از ايثارگران و معلولان مواردي است كه در كميسيون تلفيق به بودجه اضافه شده است و همه اقدامات مثبتي است.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا،فرهنگي، نماينده مردم تبريز در سخنان خود به عنوان كليات لايحه بودجه اظهار كرد: شاهد بوديم كه امسال هم مثل سالهاي گذشته هيچكدام از موافقان و مخالفان در عقيده خود صددرصد نبودند و هر دو برخي ايرادها و برخي نقاط قوت را نيز ذكر كردهاند.
فرهنگي ادامه داد: سوال من اين است كه دوستان اگر به كليات راي ندهند، چه اتفاقي خواهد افتاد. دولت هم كه همين دولت است. لايحه تغيير نخواهد كرد، تنها ممكن است مجلس بعدي، يكسري تغييرات جزيي ايجاد كند. با اين شرايط اميدواريم كه دوستاني كه مخالفت كردهاند هم راي موافق بدهند.
نماينده مردم تبريز اظهار كرد: مجلس نشان داده است كه منافع ملي را بر هر چيز ديگري ترجيح ميدهد، در حال حاضر به نظر ميرسد كه منافع ملي در موافقت با كليات بودجه است. برخي گفتهاند كه با كليات موافقت ميكنيم تا به لايحه برگرديم، اما طبق آييننامه بايد به كليات لايحه راي بدهيم تا بتوانيم تغييرات موردنظر نمايندگان را در آن اعمال كنيم.
فرهنگي با اشاره به اينكه برخي در اظهارات خود مثالهايي از سالهاي گذشته آوردهاند، گفت: انعكاس مشكلات كشور در بودجهنويسي خوب نيست. با توجه به حكم ماده 172 قانون برنامه پنجم توسعه شاهد هستيم كه در زمينه تمركززدايي اعتبارات از 18 درصد به 42 درصد رسيده است كه اين يك اقدام مثبت در بودجهنويسي است. همچنين كميسيون تلفيق برخي موارد را براي مقاومسازي مدارس و دانشگاهها اضافه كرده است كه اقدام مثبتي است.
اين نماينده موافق كليات لايحه بودجه تصريح كرد: البته لايحه بودجه، ايرادهاي جدي هم دارد. مثلا در اوراق مشاركت، مجوزهاي كاذب ديده شده بود. همچنين در مورد نظارت پذيري بودجه ابهامات جدي وجود داشت. دو و سه سقفي بودن بودجه، عدم حمايت از بيكاران، كمتوجهي به بخش سلامت و توليد از باقي ايرادهاي لايحه بودجه بوده است.
فرهنگي با اشاره به نطق برخي نمايندگان در مورد جلسات كميسيون تلفيق، اظهار كرد: برخي انتقادها در مورد جلسات تلفيق غيرمنصفانه بوده است. سوال من اين است كه آيا اموري مهمتر از زيرساختها اهميت دارد؟ كميسيون تلفيق در بودجه تاثيرگذاري خوبي داشته است، از جمله در اصلاح سياست ارزي، نقش مثبتي داشته است. در حالي كه لايحه بودجه دو و چند نرخي بودن را تجويز ميكرد، تصويب كميسيون ضمن رسميت دادن به نرخ دوم، زمينه را براي تك نرخي شدن فراهم كرده است بدون اينكه مبناي محاسبه را در بودجه تغيير دهد. تعديل سقف اوراق مشاركت از 55 هزار ميليارد تومان به 25 هزار ميليارد تومان، يكي ديگر از اقدامات كميسيون بوده است.
فرهنگي ادامه داد: برخي از اقلام بودجه سال 90 در بودجه سال 91 هم تثبيت شدهاند. همچنين از قانونگذاري اضافه جلوگيري شده است. محدودكردن اصلاحات، اقدام مثبتي بود. مواردي در جهت تقويت زيرساختها، حملونقل، آب، راه، توليد و كشاورزي و همچنين تعيين تكليف هدفمندي يارانهها، با كمترين آسيب ممكن، از جمله موارد مثبت اين بودجه است.
اين نماينده موافق كليات لايحه بودجه، تاكيد كرد: در اين لايحه تقويت صندوق توسعه ملي و اختصاص منابع ريالي به آن ديده شده است، همچنين 2 هزار ميليارد تومان به منابع صندوق اضافه شده است. در جهت تقويت بخش انرژي و نفت هم اقدامات مثبتي صورت گرفته است. هرچند كه در مورد اشتغال اقدامات انجام گرفته، شفاف نيست، ضمن اينكه بودجه در مجموع شفافيت مالي ندارد و همچنين در فرآيند حقوق و دستمزد مواردي كه موردنظر بوده تا يكسانسازي اتفاق بيفتد، باز هم ديده نشده است. با اين وجود من از نمايندگان درخواست ميكنم به كليات لايحه راي بدهند تا جزييات را در ادامه تصويب كنيم.
/موافق كليات لايحه بودجه/ دهقاني: توجه به اقشار آسيبپذير در بودجه امسال بيش از سالهاي گذشته است
نماينده مردم دورود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي گفت: نه از باب اضطرار و اينكه «آش خاله است، بخوري پاته نخوري پاته» بلكه با توجه به مباني، محتوا و قالب لايحه اگر اين گزارش بودجه در آذرماه هم ميآمد قابل دفاع بود و اكنون هم بايد به آن راي داد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، عزتالله دهقاني كه در جريان بررسي كليات لايحه بودجه 91 به عنوان موافق سخن ميگفت، ضمن تقدير از اعضاي كميسيون تلفيق براي ارايهي بودجهاي منطقي در ايام پاياني مجلس هشتم اظهار كرد: بودجهي يك كشور آيينهي تمامنماي كليهي سياستهاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و نظامي آن كشور است و بين درآمد و هزينه موازنه ايجاد ميكند.
وي با اشاره به بررسي بودجه در كميسيونهاي تخصصي و كميسيون تلفيق خاطرنشان كرد كه نه موافقت با يك طرح و لايحه به معني وحي منزل دانستن آن است و نه مخالفت با آن به معني كنار گذاشتن تمامي آن طرح يا لايحه است.
اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اينكه در آييننامه 15 آذر به عنوان مهلت ارايهي لايحه بودجه عنوان شده، يادآور شد: كيست كه نداند به فرض ارايهي لايحه در زمان مقرر و تصويب نهايي، قانون بودجه اواخر بهار به دست مسوولان ميرسد كه همين موضوع هم ضررهاي زيادي را به كشور وارد ميكند اما اگر پيشنهاد برخي نمايندگان درخصوص راي منفي به لايحه عملي شود مشخص نيست چه زيانهايي را شاهد خواهيم بود.
دهقاني با اشاره به سخنان مخالفان كليات لايحه بودجه، برخي از اين سخنان را داراي تناقض عنوان كرد و گفت: درخواست دولت از محل درآمد هدفمندي يارانهها 135 هزار ميليارد بوده كه ما هم اين را قبول نداشتيم و از كميسيون تشكر ميكنيم كه اين ميزان درآمد را به 66 هزار ميليارد تقليل داد. اميدواريم كه با اين مصوبه، در جهتي حركت كنيم كه هزينهي بيمارستانهاي دولتي براي مستضعفين رايگان باشد.
نماينده دورود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي وجود 45 حكم حكيمانه در بودجه را مورد اشاره قرار داد و افزود: يقين دارم كه اين احكام در جهت رفاه حال محرومان است و توجه به اقشار آسيبپذير در لايحهي امسال نه تنها كمتر از سالهاي گذشته نيست بلكه بيشتر از آن است.
اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به سابقهي فعاليت خود در دانشگاه تصريح كرد: شهادت ميدهم كه سهم آموزش عالي و آموزش و پرورش از حيث فضاهاي آموزشي، بودجه و اعتبارات تحقيقاتي و ساير موارد در حد توان مالي كشور قابل تقدير است.
وي توجه به توليد ملي را در لايحهي بودجه پررنگ توصيف كرد و گفت: احكام بودجه در اين رابطه متضمن اشتغالزايي است و مسائل عمراني و زيربنايي در بودجهي امسال به خوبي مورد توجه قرار گرفته است.
دهقاني با بيان اينكه اعتباراتي براي ايجاد اشتغال و مهار بيكاري در لايحه بودجه در نظر گرفته شده، تاكيد كرد: چالش بيكاري در دهه جاري ناگزير است اما بايد در حد توان براي آن برنامهريزي كرد.
/مخالف كليات لايحه بودجه/ ذاكر: آيا اختصاص تنها 10 درصد از صندوق توسعه ملي براي احياي درياچه اروميه كافي است؟
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي، با انتقاد از لايحه بودجه در بخش كشاورزي اظهار كرد: چرا فقط 10 درصد از صندوق توسعه ملي به احياي درياچه اروميه اختصاص پيدا كرده است در حالي كه خشك شدن درياچه اروميه براي كشور شكننده است.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، حجت الاسلام سيدسلمان ذاكر در نطق خود در مخالفت با كليات لايحه بودجه 91، گفت: من اعتقاد دارم كه همه اجزاي اين لايحه را بايد به صورت نقادي و انتقادي نگاه كرد چرا كه همه موارد اين مهم از جزئيات تشكيل شده و كوچكترين مواد اين لايحه شايد ميلياردها تومان در نظر گرفته شده باشد.
وي افزود: ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه عوايد ناشي از فروش نفت، گاز و معاينات گازها ميباشد كه صندوقي را به نام صندوق توسعه ملي تشكيل داده است و منابع آن از 20 درصد فروش نفت، 20 درصد از ارزش صادرات و 50 درصد از مانده حساب ذخيره ارزي تشكيل ميشود كه هدف اين صندوق، تبديل ثروتهاي ماندگار، مولد و سرمايههاي زاينده اقتصادي است اما سوال اينجاست كه ثروتهاي ماندگار و مولد و زاينده توليد چه بخشهايي را شامل ميشود؟ آيا يكي از مهمترين بخشهاي آن كشاورزي و آب نيست؟
نمايند مردم اروميه با انتقاد از اينكه فقط 10 درصد از اين صندوق به صورت ريالي به بخشهايي همچون كشاورزي و آب اختصاص يافته است، اظهار داشت: شايد حدود 19 استان از استانهاي كشور در حكم قطب كشاورزي هستند و حمايت از بخش كشاورزي به معناي توسعه صادرات و پايداري توليد است.
وي ادامه داد: حمايت هدفمند از استقلال و گسترش صنايع تبديلي، تكميلي و نگهداري محصولات اساسي كشاورزي از موضوعات مهم كشور است چرا كه بخش كشاورزي در برنامه پنجم توسعه قريب به 10 صفحه قانون دارد كه به هيچ موضوعي اينگونه پرداخته نشده است.
اين عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس خاطر نشان كرد: در اين قوانين آمده كه به منظور حفظ ظرفيت توليد و نيل به خودكفايي بايد محصولي چون گندم كه از محصولات استراتژيك كشور است را حمايت كرد اما امروزه قيمتي كه براي آن تعيين شده 395 تومان است در حالي كه توليد گندم براي هر كشاورز 450 تومان تمام ميشود. حال بايد پاسخ داد كه يك كشاورز با كدام عقل بايد اين هزينه را توليد كند.
ذاكر با بيان اينكه ما اينگونه خودكفايي گندم را از دست دادهايم، تصريح كرد: در ساير اقلام كشاورزي نيز روز به روز خودكفايي كشور از دست ميرود. ما در تدوين و تخصيص بودجه اشتباه كردهايم چرا كه اختصاص تنها 10 درصد براي بخش كشاورزي ناكافي و اشتباه است؛ بنابراين من به صراحت به كليات اين لايحه ايراد دارم.
وي توجه به بخش كشاورزي را توجه به اشتغال دانست و گفت: جوان ايراني به جز كار و اشتغال چه چيزي از حاكميت كشور ميخواهد.
نماينده مردم اروميه در مجلس با تاكيد بر تخصيص بودجه براي احياي درياچه اروميه، اظهار كرد: چند تن از نمايندگان با حضور مسئولين، وزرا و كارشناسان دولت در خصوص احياي درياچه اروميه جلسات متعددي را در اتاق آقاي لاريجاني برگزار كردند كه موضوع رايگان بودن آبياري قطرهاي و تحت فشار در سه استان مطرح شد كه همه نمايندگان از اين موضوع خوشحال شديم اما نه تنها تفكر رايگان بودن آبياري قطرهاي فرهنگ نشد كه حتي در تدوين لايحه بودجه پيشنهاد آن نيز مطرح نشده است.
اين عضو كميسيون قضايي و حقوقي افزود: اگر ما بخواهيم خشكسالي درياچه اروميه و تالابهاي ديگر را در كشور كاهش دهيم بهترين و كمهزينهترين راه آن اين است كه باغ و باغچههاي مردم با روش قطرهاي تحت فشار آبياري شود اما دولت براي اين كار مجوز صادر نكرده است.
ذاكر همچنين يادآور شد: با وضعيت فعلي ما در حال تصويب خشك شدن درياچهها هستيم و بنا بر برنامه پنجم توسعه، خشك شدن درياچه اروميه براي كشور شكننده است كه بايد اقدامي جدي در اين راستا انجام پذيرد.
معاون نظارت و برنامهريزي رييس جمهور: وابستگي هزينه جاري به نفت كاهش يافته است
معاون نظارت و برنامهريزي رييسجمهور اظهار داشت: افزايش نسبت درآمد به اعتبارات هزينهاي يعني ميزان اعتبارات هزينهاي از درآمد نفتي از 71 درصد به 76 درصد در سال 91 رسيده كه اين خود كاهش وابستگي هزينه جاري به نفت را نشان ميدهد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، محمد عزيزي در جريان بررسي كليات لايحه بودجه در صحن علني مجلس، توجه به چشمانداز 20 ساله دولت، سياستهاي كلي مقام معظم رهبري اعم از اهداف كيفي و كمي، نرخ بيكاري 7 درصد، سهم بهرهوري رشد يكسوم و 20 درصد مربوط به تحصيلات تكميلي و نيز نيم تا سه درصد بخش پژوهش كه بايد تا پايان برنامه به سه درصد توليد ناخالص ملي برسد را از مهمترين اسناد بالادستي موردتوجه در تنظيم لايحه بودجه عنوان كرد.
وي با بيان اينكه 45 حكم مستقيما و 80 رديف به احكام برنامه پنجم مربوط ميشود، اظهار داشت: برنامه پنجم توسعه مهمترين سند پنج ساله كشور است كه مبتني بر سياستهاي كلي بوده و راه صحيح وصول به چشمانداز را مشخص ميكند.
نماينده دولت با بيان اينكه غالبا درآمدها از طريق نفت و ماليات تامين ميشود، گفت: در لايحه بودجه نيز ميزان صادرات و نرخ موردنظر پيشبيني و درنظر گرفته شده است. در واقع يك واقعيت نزديك مدنظر بوده و نرخها با توجه به نرخهايي كه در منطقه بوده، پيشبيني شدهاند.
وي خاطرنشان كرد: در سال گذشته سهم درآمد عمومي 53 هزار ميليارد دلار بوده كه در سال جاري به 51 هزار ميليارد دلار كاهش يافته و اين رقم بدون لحاظ تورم و وابستگي به نفت بوده است.
اين نماينده دولت افزود: همچنين سهم مالياتها در تنظيم لايحه بودجه بسيار دقيق و واقعي و با حضور كارشناسان مالياتي و با يك توافق و پيشبيني مطلوب در نظر گرفته شده است. در هزينهها نيز به گونهاي رفتار شد كه رشد هزينهاي انقباضي باشد و در هزينههاي عمراني نيز با توجه به اينكه ضرورت وصول به رشد 8 درصدي وجود دارد بايد براساس آن ديده شود.
وي تصريح كرد: بايد به بخشي از موارد مهمي كه مطرح شده، توجه داشت. اينكه بودجه كل كشور از 38 درصد در سال 90 به 4/12 درصد در سال 91 كاهش يافته، همچنين بودجه عمومي از 31 درصد در سال 90 به 12 درصد در سال 91 و نيز بودجه شركتهاي دولتي از 41 درصد به 8/11 درصد در سال 91 كاهش داشته است و اين خود گوياي رويكرد انقباضي است.
نماينده دولت با اشاره به سياستهاي كلي مقام معظم رهبري و نيز ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: در لايحه تبيين گرديده كه كاهش وابستگي بودجه هزينهاي به نفت بايد در نظر گرفته شود يعني بعد از گذشت 5 سال به صفر برسد.
وي، در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به افزايش سهم اعتبارات اظهار داشت: سهم اعتبارات استاني از كل اعتبارات تملك سرمايهاي از 5/17 درصد به 5/22 درصد در سال 91 و نيز اعتبارات تنخواه استاني از 858 طرح به 1730 طرح در سال 91 و بيش از 8 هزار ميليارد تومان افزايش اعتبارات طرحهاي ملي وجود داشته است و نيز كاهش 45 رديف در رديفهاي متفرقه بيش از 12 هزار ميليارد تومان انجام شده است.
نماينده دولت اظهار داشت: يكي از نكاتي كه در لايحه بودجه 91 ديده شده است، تمركززدايي از دولت است، همچنين انتشار اوراق مشاركت نيز از ديگر موضوعاتي است كه در بودجه 91 ديده شده است.
به گزارش ايسنا، محمد عزيزي در دفاع از بودجه سال 91 در جلسه علني عصر امروز خاطرنشان كرد: نفت و ماليات براي تحقق رشد هشت درصدي كفايت نميكند، به همين لحاظ در بودجه 91 انتشار اوراق مشاركت مربوط به طرحهاي انتفاعي ديده شده است، چراكه لازم است درآمد حاصل از نفت در صندوق توسعه ملي براي كارهاي عمراني بزرگ صرف شود و براي رونق توليد مورداستفاده قرار گيرد.
وي افزود: اگر توليد رونق پيدا كند، ماليات افزايش پيدا ميكند و نتيجه آن اين است كه به دنيا نشان ميدهيم كه نظام در اداره كشور كارآمد است.
عزيزي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سهم درنظر گرفته شده اوراق مشاركت در بودجه 91 گفت: اوراق مشاركت براي طرحهاي انتفاعي منتشر ميشود و ما به دنبال اين هستيم كه هزينهها را به كارهاي انتفاعي سوق دهيم و هزينه كارهاي بزرگ عمراني را با انتشار اوراق مشاركت، از روي دوش بيتالمال مردم برداريم.
معاون برنامهريزي و نظارت رييسجمهور تصريح كرد: نكته ديگري كه در لايحه بودجه 91 ديده شده است، انتشار سهام است و با اين كار ما به دنبال آن هستيم كه دولت را كوچكتر كنيم و تنها دولت در كارهايي كه ضرورت دارد وارد شود و اين موضوع نيز با اجرايي شدن اصل 44 قانون اساسي و تاكيد رهبري بر آن تحقق پيدا ميكند.
وي افزود: با اين كار هم دولت كوچكتر ميشود و سهام در اختيار مردم قرار ميگيرد و هم ميتوانيم بدهيهاي دولت را به پيمانكاران و بخشهاي ديگر پرداخت كنيم، همچنين توجه به موضوعات حمايتي و محرومزدايي، تقويت بنيه دفاعي، توجه به فرهنگ و تاكيد بر رسيدگي وضع آب و كشاورزي كه در بودجه سال گذشته نيز با 1138 ميليارد تومان بودجه براي وزارت جهاد كشاورزي در بخش كشاورزي و آب به آن توجه شده بود، از ديگر موادي است كه در بودجه 91 در آن ديده شده است.
معاون نظارت و برنامهريزي رييسجمهور ادامه داد: لايحه حمايت از خانواده و نيم تا سه درصد سهم بخش پژوهش و توجه ويژه به اشتغال، بازنشستگان و مستمريبگيران از نكاتي است كه در لايحه بودجه با همكاري اعضاي كميسيون تلفيق تصويب شده است.
معاون برنامهريزي و نظارت رييس جمهور در پايان خاطرنشان كرد: انضباط، شفافيت و توانايي مبتني بر دانش و توجه به توافق نانوشته دولت و كميسيون تلفيق، در تصويب بودجه و همدلي دولت و مجلس براي رسيدگي هرچه بهتر به بودجه براي كشور غرورآفرين و موجب پيشرفت خواهد بود.
/دفاع سخنگوي تلفيق از گزارش لايحه بودجه 91/ مفتح: مصوبه كميسيون تلفيق نسبت به لايحه بودجه پيشرفت داشته است
سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه بودجه 91 از نمايندگان مجلس خواست تا با راي به كليات لايحه بودجه، اين فرصت را به مجلس بدهند كه با ارائه پيشنهادات اصلاحي، گزارش كميسيون تلفيق را به قانون تبديل كند.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، محمدمهدي مفتح كه به عنوان سخنگوي كميسيون تلفيق در دفاع از گزارش اين كميسيون از لايحه بودجه سخن ميگفت، با قدرداني از مخالفين و موافقين كليات لايحه براي بررسي و تجزيه و تحليل عميق اين گزارش، گفت: طبيعتا دوستان آشنا هستند كه در يك گزارش بودجه كل كشور كه برنامهي يك ساله دولت است و بودجه در سطح وسيعي به آن ميپردازد، توجه به تمام جزئيات و بهينه كردن تمام موارد امري نشدني است.
وي با بيان اينكه در مطلوبترين بودجه نيز افرادي هستند كه به مواردي اشكال داشته باشند، افزود: بايد ميزان پيشرفت كار را به سمت مطلوبتر شدن نگاه كرد، در كاري كه در كميسيون تلفيق انجام شد توجه به اين موارد بود كه بتوانيم نقاط مثبت لايحه بودجه را به سمت مناسبتر كردن پيش ببريم.
نماينده مردم رزن در مجلس شوراي اسلامي، تامين رشد اقتصادي، توجه به رفاه اجتماعي، تعديل درآمد، ثروت و كاهش اختلافات طبقاتي، كوچك شدن دولت و هزينههاي دولت و كاهش اتكا به نفت را از جمله موضوعات مورد توجه كميسيون تلفيق عنوان كرد.
سخنگوي كميسيون تلفيق مجلس، خاطرنشان كرد: اين ميزان فعاليتي كه كميسيون تلفيق در فرصت كوتاه پانزده روزه كه تا پانزده روز ديگر تمديد شد، داشته و بررسي همه اين مسائل در چارچوب آييننامه امري نيست كه بتوان گفت نظر همه را تامين كرده و تمام شاخصها را به نقطهي مطلوب رسانده است.
مفتح با تاكيد به اينكه آنچه كميسيون تلفيق تصويب كرده، نسبت به لايحه بودجه عموما پيشرفت داشته، يادآور شد: براي اينكه بتوانيم گزارش را مطلوبتر كنيم، پيشنهادات نمايندگان در صحن كمككننده است، خوشبختانه در مراحل پيشين شاهد بهبود امور بوديم اما برخي موارد هم نياز دارد كه در صحن علني به سمت مطلوبتر شدن پيش برود.
وي با اشاره به ايرادات برخي مخالفين كليات لايحه بودجه، افزود: براي اينكه برخي از اين موارد به نتيجه برسد، بايد نحوه رسيدگي را اصلاح كرد چرا كه با اين شكل بررسي بودجه در اين كميسيون تلفيق و با اين زمان تا حدي ميتوان روند را اصلاح كرد.
نماينده مردم رزن در مجلس شوراي اسلامي در پايان از نمايندگان خواست تا براي اصلاح اشكالاتي كه امكان اصلاح دارند، با كليات بودجه موافقت كنند تا در مرحله بعد كه پيشنهادات نمايندگان در صحن علني براي جزئيات مطرح ميشود بتوان ايرادات را اصلاح كرد.
كليات لايحه بودجه 91 به تصويب رسيد
كليات لايحه بودجه كل كشور سال 91 در جلسه علني بعدازظهر امروز به تصويب نمايندگان مجلس رسيد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، پس از سخنان مخالفان و موافقان، اظهارات سخنگوي كميسيون تلفيق و همچنين نماينده دولت، كليات لايحه بودجه 91 در صحن علني مجلس به راي گذاشته شد كه نمايندگان با 128 راي موافق، 40 راي مخالف و 21 راي ممتنع از مجموع 204 نماينده حاضر با آن موافقت كردند.
با تصويب كليات، مجلس وارد بررسي جزييات لايحه بودجه 91 شد.
گفتني است باهنر كه رياست جلسه را برعهده داشت اعلام كرد كه مجلس تا يك ساعت و نيم ديگر(ساعت19) به كار خود ادامه ميدهد و امروز در نوبت سوم تشكيل جلسه نخواهد داد.
مجلس وارد بررسي جزييات لايحه بودجه شد مجلس امشب، شيفت سوم ندارد
نمايندگان مجلس پس از تكميل كليات لايحه بودجه وارد بررسي جزييات اين لايحه شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، نمايندگان مجلس در نوبت عصر جلسه علني امروز (چهارشنبه)، بررسي جزييات لايحه بودجه را برگزار كردند.
محمدرضا باهنر در كسوت رياست جلسه، در هنگام شروع جزييات گفت كه مجلس تا يك ساعت و نيم ديگر جلسه خود را ادامه ميدهد و پس از آن جلسه علني به اتمام ميرسد.
وي همچنين تاكيد كرد: شيفت سوم مجلس براي بررسي بودجه برگزار نميشود.
ادامه اين گزارش را در گزارش بعدي بخوانيد.
انتهاي پيام
نظرات